بيسوادان شاغل و تحصيلكردههای بیكار/ تحصيلات براي جوانان خراساني آب و نان نداشت
هرم تحصيلي به هم خورده است
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوي با تاكيد بر اهميت مهارت آموزي در مهار بيكاري در استان اظهار كرد: بيكاري تقريبا حرف اول را در ميان مشكلات جوانان خراسان رضوي مي زند و در اين استان نرخ بيكاري از متوسط كشور كمي كمتر است و حدود 6.6 درصد تا 7.9 درصد به تناسب فصل ها متغير است.
جلال خوابنما با تاكيد بر سياست هاي نامناسب آموزش عالي در تربيت نيروي انساني عنوان كرد: در دانشگاههاي 4.5 ميليون ليسانس و يك ميليون دانشجوي كارشناسي ارشد داريم و 250 هزار نفر در عرصه دكترا مشغول به كار شده اند كه در حوزه كارداني نزديك به 20 درصد مشغول به تحصيلند و اين آمار نشان مي دهد هرم تحصيلي به هم خورده است.
وي افزود: بايد اين قضيه برعكس باشد و یعنی 4.5 ميليون كارداني و يك ميليون ليسانس داشته باشيم تا توازن نيروي كار حفظ شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوي عنوان كرد: معنا ندارد كه اين تعداد درصف كارشناسي ارشد قدم بزنند.
از رشته هاي فني و مهارتي استقبال نمي شود
وي گفت: متاسفانه دو هزار و 517 رشته دانشگاهي داريم كه فقط در 21 رشته يك ميليون و نيم جمعيت دانشجو را تشكيل مي دهد و جالب اين است كه بيش از 70 درصد اين رشته ها غير فني و از 20 درصد رشته هاي فني نيز 70 درصد شامل رشته هاي فني غير مهارتي است.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي خراسان رضوي بيان كرد: توانمند سازي نيروي كار به گونه اي نيست كه بتوان نسخه اي خاص براي آن پيچيد بلكه براي توانمندسازي نيروي انساني بايد دوره هاي آموزشي، بكار گيري تجهيزات عمومي و خصوصي، نسبت سازي در تربيت نيرو و جلوگيري از موازي كاري مدنظر قرار بگيرد.
خوابنما نرخ بيكاري عمومي كشور 10.5 اعلام كرد و افزود: نرخ بيكاري شامل مردان 9.1 درصد و بانوان 18.5 درصد است و اين آمار ممكن است مورد قبول مردم قرار نگيرد اما آمار رسمي كشور است.
بيكاري در سنين زير 30 سال بيشتر است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوي ادامه داد: با توجه به تعاريف از اقشار جوان نرخ بيكاري در 19 تا 29 ساله ها تقريبا 23 درصد و در سنين 29 تا 35 سال تقريبا 9.7 درصد است.
وي عنوان كرد: در اين آمار عوامل متعددي در بيكاري موثر است؛ از جمله اينكه جمعيت جوان در چند سال گذشته از تحصيلكرده و غير تحصيلكرده به اوج رسيده است.
خوابنما گفت: آزمون و خطاهاي متفاوتي را در سياستگذاري ها در كشور پشت سر گذاشته ايم و اين معضل را دوره هاي مختلف دولت ها و شرايط جنگ بر ما تحميل كرده است.
وي بيان كرد: عدم توجه به توانمندي هاي دروني و به صورت خوش بينانه دنباله روي از سياست ها و روشهاي بين المللي در آموزش عالي يكي از اين عوامل است و همچنين بايد آموزش های تئوری در دانشگاه ها كار آمد شود و متناسب با بازار كار نيرو تربيت شود.
ترویج کارآفرینی و استقبال از مهارت آموزي كليد قفل بيكاري
رئیس کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی نيز نقش مدیران ارشد استان را در ترویج کارآفرینی و استقبال از مهارت آموزي در ميان جوانان داراي اهميت دانست.
حسين قنبري توجه به توسعه دانش كار آفريني را از عوامل موثر در ايجاد اشتغال در استان ذكر كرد و گفت: در اکثر دانشگاهها کار آفرینی تدریس میشود و از رسانهها نیز انتظار می رود تا در توسعه کارآفرینی و تغییر رفتار مردم تاثیرگذار باشند.
وي با تاكيد بر تاثير ترويج سبک زندگی اسلامی ایرانی در اقبال بيشتر جوانان به رشته هاي مهارتي و پرداختن به مشاغل فني یادآور شد: در گذشته نه چندان دور در ایران بیکاری قباحت و زندگی و کار اصالت داشت اما به نظر مي رسد جوانان امروز تنها با كسب مدارك علمي سعي در به دست آوردن مشاغل غير مهارتي و غير فني دارند كه البته نياز جامعه را نيز رفع نمي كند.
رئیس کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی با بیان اینکه کشاورزی در خراسان قديم رونق بیشتری داشت و فرزندان در خانواده نیز از کودکی در کار و فعالیت شریک و کمک بودند؛ افزود: مردم و جوانان خراسان در سالهای نه چندان دور تعهد به تولید و مشاغل سنتي داشتند و کار مردم كليدي برای کسب روزی حلال بود.
ميزان توان علمي ملاك اشتغال نيست
يك مسئول بنگاه كاريابي نيز در اين رابطه گفت: اغلب مسئولان و دست اندركاران معتقدند كه جامعه تكنسين ها و كاردان ها را در مشاغل مختلف نياز دارد اما سيستم آموزش عالي كشور، تربيت فارغ التحصيلان تا مقطع دكتري را بيش از نياز جامعه در دستور كار خود قرار داده و تناسب نيروي انساني با مشاغل مورد نياز از ميان رفته است.
عباس توحيدي اظهار كرد: متاسفانه در اغلب موارد افرادي با تحصيلات ابتدايي و نداشتن مهارت فرصت هاي شغلي را از آن خود مي كنند و اين امر نشان مي دهد كه ميزان توان علمي و يا مهارت آنان ملاك اشتغال به كار براي آنها نيست.
وي با بيان اينكه دستگاه ها چه دولتي و چه خصوصي بايد در ارتقاء نيروي انساني خود اهتمام بيشتري داشته باشند و مشاغل به افراد ماهر سپرده شود، افزود: مهارت داشتن و كار بلد بودن بهره وري را در مشاغل افزايش مي دهد.
لزوم توجه به مهارت آموزي به عنوان يك تكليف
اين مسئول بنگاه كاريابي تصريح كرد: ضرورت دارد تا مهارت آموزي به عنوان يك تكليف و نه به عنوان يك مقدمه براي ايجاد شغل محسوب شود و افرادي كه در كنار مهارت آموزي، تحصيلات تكميلي را دريافت كرده اند بايد مورد احترام قرار گيرند.
وي بيان كرد: سامان دادن به جويندگان كار آشنا به علم روز نه تنها بهره وري را در كارگاه ها و بنگاه هاي توليدي بالا مي برد بلكه به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر تحقق اقتصاد مقاومتي جامه عمل مي پوشاند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.