هزينههاي توزيع معضل جدی بازرگاني داخلي است
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي هزينههاي توزيع را مهمترين معضل بازرگاني داخلي كشور دانست.
راضيه عليرضايي اظهار كرد: متاسفانه استانداردهاي هزينههاي توزيع را نداريم و دستكاريهاي قديمي دولت منجر به افزايش عجيب و قريب هزینههای کالاها میشود.
وي اضافه كرد: براي مثال در حال حاضر با مازاد توليد مرغ مواجه هستيم اما گرانترين مرغ دنيا را ميخوريم و اين موضوع براي محصولات ديگري از جمله گندم، گوشت و … نيز وجود دارد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: در بخش دیگری از توليد كه يارانه دولتي ارائه ميشود اختيار از بازار گرفته شده و قيمتگذاري و مراودات هميشگي در شرايط غير دولتي اعمال میشود و در نتیجه در زمانهاي خاص از جمله عيد نوروز شاهد هزينه 60 درصدي توزيع هستیم.
عليرضايي با بيان اينكه مردم به شبكههای توزيع قابل اطميناني در كشور دسترسي ندارند، عنوان کرد: هزينههاي توزيع در برخي از اقلام با وجود توليد داخل 60 درصد قيمت مصرف كننده را شامل ميشود كه اين امر مهمترين معضل حال حاضر بازرگاني داخلي است.
وي با بيان اينكه نگاه به بازرگاني داخلي دچار مشكل است، گفت: خريدهاي اعتباري، فروشگاههاي زنجيرهاي، استفاده از امكانات رفاهي، و به طور كلي كوتاه شدن فرآيند فاصله توليد تا توزيع از جمله راهكارهاي كاهش هزينههاي توليدي است كه متاسفانه در كشور ما آنچنان كه بايد دنبال نشده است.
رئيس صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي افزود: در حال حاضر 150 پروژه در حوزه بازرگاني داخلي تعريف شده است كه بخشي از آنها به مديريت ميادين ميوه و ترهبار و ضايعات بالا به عنوان بيشترين حوزههايي كه شكايات دارند مربوط ميشود اما زماني كه مسائل و مشكلات ما اينقدر معمول و پيشپا افتاده است نميتوان چنين پروژههايي را اجرا كرد.
عليرضايي با اشاره به قيمت بالاي هزينههاي توزيع در كشور اظهار كرد: منظور از هزينه توزيع هزينه مورد انتظار توزيع است كه اين امر اصلا معمولي نيست و با كنترل حل نميشود چرا كه شبكه به طور كلي دچار اشكال است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.