کاهش هزینههای تولید برای افزایش رقابتپذیری
با توجه به مشکلات کنونی صنعت خودرو و قطعات در تامین هزینهها، متاسفانه هماکنون هزینه تولید قطعه در داخل در مقایسه با قطعههای چینی رقم بسیار بالایی است، از این رو خودروهای داخل در قیاس با خودروهای وارداتی موجود در بازار گرانتر به فروش میرسد.بر این اساس برای تعریف نظام تعرفهای در جهت حمایت از تولید اگر سیستم قطعهسازی کشور همچنان با روش قبل به کار خود ادامه دهد، بهنظر میرسد که ظرف چند سال آینده توان صادرات حتی یک خودرو در خارج از مرزها نیز مشکل خواهد بود.
در واقع برای افزایش رقابتپذیری خودروسازان و قطعهسازان باید به سمت کاهش قیمت تمامشده حرکت کرد که بهطور یقین استفاده از الگوی روز دنیا در این زمینه با توجه به مزیتهایی که در ایران وجود دارد میتواند صنعت قطعهسازی ایران را در ساخت برخی از قطعهها جهانی کند.
هماکنون همه قطعات خودرو از صفر تا ۱۰۰ را در یک کشور تولید نمیکنند، بنابراین با توجه به این شرایط برای تولید خودرو جهانی ایران نیز باید در ساخت برخی از قطعهها به یک مزیت در جهان تبدیل شود به عنوان نمونه در ساخت قطعههای پلاستیکی برای مزیت پتروشیمی که در ایران وجود دارد، باید تبدیل به یک قطب جهانی شویم. همچنین با توجه به توانایی صنعت خودرو و مزیتهایی که در کشور وجود دارد، صنعت قطعهسازی کشور در برخی از قطعههای خاص به عنوان قطبی در جهان مطرح خواهد شد.
آنچه که امروز ازسوی نمایندگان مجلس درحال تصویب است، ادغامی از لایحه دولت برای رفع موانع تولید رقابتپذیر به همراه دو طرح دیگر نمایندگان مجلس درباره رفع موانع تولید و لایحه خروج از رکود تورمی است که این ۳ طرح هماکنون در قالب قانون رفع موانع تولید درحال بحث و بررسی است. بر این اساس تعیین تکلیف بدهیهای تسهیلات ارزی واحدهای تولیدی و همچنین فرصتی برای استمهال تسویه بدهیهای معوق تولیدکنندگانی که به علت رکود تورمی با مشکل مواجه شدند، ازجمله مصوبات اخیر مجلس برای رفع موانع تولید است. با این حال بهنظر میرسد رویکرد مجلس در این مدت تنها حمایت از تولید و رفع موانع در این بخش بوده است، اما آنچه که قانون مصوب کند بهطور قطع ضمانت اجرای آن، خود قانون خواهد بود.
آرمان خالقی – عضو هیاتمدیره خانه صنعت،معدن و تجارت ایران
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.