اتاق بازرگانی کار آفرین؛ نیاز اقتصاد ملی
نگاهی به سخنان این روزهای فعالان اقتصادی حاکی از حساسیت ها و اهمیت حضور بخش خصوصی در عرصه های مختلف اقتصادی و لزوم فعال تر شدن اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است که مسئولیت خطیر سیاست گذاری و شتاب دادن به رشد شاخص های توسعه اقتصادی و رونق کسب و کارهای داخلی را برعهده دارند.
در حال حاضر بیش از پنج قرن و در کشور ما بیش از یک قرن از عمر اتاقهای بازرگانی میگذرد و امروزه این نام برای بیشتر فعالان اقتصادی نامی آشنا است.
واقعیت این است ، اهمیت فراوان بخش خصوصی در تصمیم گیری و مشارکت فعالانه آن در اتاقهای بازرگانی ، پارلمان بخش خصوصی رابه موقعیتی رسانده که می توانند نقش بسیار فعالی درسطح اقتصادی و توسعه بازرگانی داشته باشد؛ اتاقی که مهم ترین رسالت آن استفاده حداکثری از امکانات و مزیت های نسبی موجود در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات تولید شده در داخل است و در مرحله بعدی باید با برداشتن موانع و توانمندکردن ارتباطات بین المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا کرده و امکان توسعه تولید و گسترش کار آفرینی را با رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی فراهم آورد.
این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم با شرایط حاکم بر اقتصاد کشورمان و نیز ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی نقش پارلمان بخش خصوصی برای تحقق این سیاستها بسیار حائز اهمیت است ؛ نقشی که با اتخاذ تمهیدات لازم بایستی پررنگتر از گذشته شود، تا با عزم فراگیر بتوان مراحل توسعه کشور را در شرایط سخت کنونی پشت سر گذاشت و وارد یک اقتصاد سالم با نشانه های شفافیت، رقابت پذیری و عدالت محور شویم.
برای تحقق این مهم نگارنده به عنوان یک عضو کوچک جامعه بزرگ کار آفرینان بر این باور است که اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی با پشتوانه منابع کارشناسی توانمند و متعهد خود ، می بایست طرحی نو دراندازد و به این مساله مهم و اساسی با تدبیر و دوراندیشی بپردازد.
همچنین نباید فراموش کرد همانطورکه بارها صاحب نظران و تحلیل گران اقتصادی تاکید کرده اند یکی از نسخه های مهم نفت زدایی از اقتصاد ایران و نیز رفع چالش های موجود نظیر بیکاری ، توسعه کار آفرینی است ، به عبارت دیگر نسخه اقتصاد بیمار ایران «کار آفرینی» است . از اینرو نقش اتاقهای بازرگانی در توسعه کار آفرینی از طریق توسعه تجارت و بویژه صادرات غیر نفتی بسیار اثر گذار می باشد.
در این باره باید تاکید کرد در بیشتر کشورها ، یکی از وظایف اصلی اتاقهای بازرگانی و بازرگانان هر کشور، گشودن دروازههای بازارهای خارجی برای کالاهای تولید شده در داخل است ، از اینرو هر بازرگان نمایندهای است که کالاهای تولید شده در کشور خود را به دیگر کشورها عرضه میکند؛ امری که البته در ایران با تمام کوشش ها چندان محقق نشده است.
این در حالی است که هر چقدر اتاقهای بازرگانی بعنوان یک نهاد توسعه گرا وظایف، تکالیف و مسئولیتهایشان را توسعه فضای کسب و کار و کار آفرینی بهتر انجام دهند ،باری از دوش دولتها برداشته خواهد شد.
لذا به نظر می رسد اتاق بازرگانی کار آفرین نیاز امروز ایران برای پیشرفت و توسعه است.
از سوی دیگر کار آفرینان بر این باورند تجارت و تولید دو بال پروازند که باید متوازن حرکت کنند .لذا تضعیف هریک بر شاخص های دیگری اثر منفی خواهد گذاشت . بنابراین اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل فرا گیر بخش خصوصی و نهاد غیر دولتی که متولی توسعه فعالیت های مولد اقتصادی و ایجاد فضای امن و مساعد برای کسب و کار کارآفرینان است، باید بدنبال شناسایی و احصای چالش های فضای تولیدی و رفع موانع از طریق اصلاح فرآیندهای حاکمیتی و قوانین و مقررات و رویه ها، و نهایتاً هماهنگ کننده فرآیند «تولید تا تجارت» و روابط تولیدی بین همه بخش های اقتصادی باشد؛ امری که با تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار و تشکیل شورای گفتگوی بین دولت و بخش خصوصی، بستر مناسبی برای تحقق آن فراهم شده است.
در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی باید خاطر نشان کرد :نقش تشكل های فراگیر در فرآيند تصميم گيري بر هيچ كس پوشيده نيست و هر قدر اين تشكل ها با جلب مشارکت فعالان اقتصادی بخش های مختلف توانمند تر باشند، اثر گذاري آن ها بيش تر و بهتر خواهد بود.
از اين رو اميد است كه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در دوره جدید خود با توسعه توانمندي ها و تحكيم جايگاه خود به عنوان يك نهاد غير دولتي، دانايي محور و فراگير بتواند نسبت به افزايش تاثير گذاري حضور فعالان اقتصادي در عرصه هاي اقتصادي كشور كمك نمايد و با بكار گيري استراتژي هاي مناسب سهم خود را در توسعه و بالندگي اقتصاد كشور ادا نمايد.
بدون شک این مهم به وقوع نمیپیوند مگر آن که دولت، بخش خصوصی و تشکلهای صنفی و صنعتی با تدوین برنامه هایی مشخص و کارآمد در کنار همدیگر قرار گرفته و در برنامه ریزی و پیاده سازی اهداف توسعه اقتصادی بر پایه تولید بدون برتری جویی بر یکدیگر مشارکت داشته باشند. به امید آنروز
حسن حسینی – رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.