تشکل های اقتصادی پیشگام توسعه صادرات
در برنامه های سوم، چهارم و پنجم، صادرات به عنوان یک عنصر مؤثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور محسوب شده و برآمادگی زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی برای به کارگیری استراتژی های صادراتی تأکید گردیده است.
توسعه صادرات، ورود تمام قد به بازارهای جهانی و استمرار ماندگاری در آن حاصل نمی شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که به صورت قانون غیرقابل تغییر درآمده باشد در این صورت پای نهادن به عرصه تجارت و رقابت با دیگر کشورها و دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای بین المللی مستلزم تحولات بنیادین در مدیریت نهادهای دولتی و بنگاه های اقتصادی است.با توجه به نقش تشکل های غیردولتی در توسعه صادرات این مسئله را با کارآفرینان در میان گذاشتیم و نظرات آنها را دراین باره جویا شدیم.
حلقه واسط بين بنگاههای اقتصادی و دولت
حسن حسینی، رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اتحاديهها و تشكلهاي اقتصادی مي توانند، نقش حلقه واسط بين بنگاههاي کوچک و متوسط و دولت جهت انتقال و انعکاس نظرات، طرحها، ايدهها، موانع و مشکلات را داشته باشند. در اين صورت اعضا مي توانند حضور قوي و موثر در مراجع تصميم گيري دولتي داشته باشند.
وی تصریح کرد:اين تشکل ها مي توانند ارتباط بين اعضا با مشتريان خارجي را نيز فراهم کنند. وجود اين تشکل ها اطلاعات زيادي را از شرايط بازار جهاني، کالاها، رقبا، قراردادها، بازاريابي و قواعد تجاري در اختيار اعضا قرار خواهد داد كه اين امر به تنهايي براي هر يك از اعضا سخت و دشوار خواهد بود.
وی تصریح کرد:همچنين اتحاديهها به اعضاي خود براي حضور در رويدادهاي تجاري، نظير شرکت در نمايشگاه، اعزام و پذيرش هياتهاي تجاري و سرمايه گذاري كمك خواهند کرد. همچنين اتحاديهها و تشكلهاي صادراتي مي توانند همبستگي و يکپارچگي بين صادرکنندگان را به وجود آورده و از رقابت مخرب بين صادرکنندگان جلوگيري کنند.
وی گفت: با اينکه سهم صنعت ما از امکانات بالقوه و بالفعل توليدي کشور زياد است، اما به دليل برخی از مشکلات
نمي توانيم به همان نسبت در صادرات کشور سهيم شويم و بين توليد و صادرات ما يک فضاي خالي هست که براي عبور از آن بايد راهکارهاي جديد توسعه صادرات با توجه به امکانات و محدوديتها و با بررسي فعاليت ساير کشورهاي منطقه طرح ريزي شود.
حسینی بیان داشت: يکي از مهم ترين اين راهکارها، اتحاديهها و تشکلهاي اقتصادی و صادراتی هستند که مهم ترين حلقه رابط بين توليدکنندگان، دولت،مصرف کنندگان داخلي و خارجي اند. تشكلها و سنديكاهاي تجاري و صادراتي در همه جاي دنيا بازوي توانمند توليدكنندگان و صادركنندگان هستند.اين گونه تشكلها به ميزان توانمندي و توانايي شان در عرصه صدور كالا، قدرت چانه زني و تعيين قيمت در بازارهاي بين المللي، قادرند منافع و قدرت اقتصادي اعضاي خود را تقويت کنند. معمولا اين اتحاديهها با جمع آوري اطلاعات لازم و بهنگام و ارائه آنها به اعضا، قدرت تصميم گيريهاي مديريتي را براي توليدكنندگان و صادركنندگان بالامي برند.
به دنبال افزایش تعامل با بخش خصوصی هستیم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در حوزه اقتصاد نیاز به همفکری و تلاشی همه جانبه برای رفع مشکلات بخش تولید و تجارت داریم،گفت: تشکل های بخش خصوصی می توانند با فراهم کردن این همفکری باعث افزایش صادرات غیرنفتی بشوند.
راضیه علیرضایی با اشاره به ضرورت تعامل بخش خصوصی و دولتی برای افزایش صادرات استان افزود: باید جهتگیری صادرات استان به سمت و سوی صادرات کالاهای با دوام تغییر کند و این مهم از طریق تقویت تشکل های بخش خصوصی میسر می شود.وی با بیان اینکه امروز نیاز به برنامهریزی و تدوین نگاه استراتژیک و حمایتی در سطح استان با هم فکری و وفاق جمعی همه بخشها ضروری است، تصریح کرد: در گام فعلی برنامهریزی و تدوین برنامه توسعه صادرات با همکاری تشکل های بخش خصوصی مدنظر است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم فقط روی یک محصول سرمایه گذاری کنیم، سهم صادرات استان افزایش نمی یابد و باید کاری کنیم که رقابتپذیری در محصولات مختلف استان افزایش یابد واین مهم از طریق تشکل ها می تواند بهتر صورت بگیرد.
واگذاری بخشی از تصمیمات به تشکلها
پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: وجود تشکلها و انجمنها در اتاق بازرگانی به زعم عدهای مانع از حرکت یکپارچه اتاق خواهد شد. احساس میشود که در این خصوص بخش خصوصی صدای واحد خود را از دست بدهد، اما به نظر من وجود تشکلها، اتاق را به این سمت و سو نمیکشاند، چراکه اصولا مطالبات بخش خصوصی از حاکمیت، بهصورت کلان، مطالباتی همسو و همگرا است. باید کمکاریهایی که در گذشته بین اتاق و تشکلها وجود داشته جبران شود.
وی افزود: تقسیم کار یکی از اقداماتی است که میتواند در این راستا صورت بپذیرد بهصورتی که تشکلها در حوزههای تخصصی خود حرف آخر را بزنند. به عبارتی اتاق باید به عنوان تقسیم کار این وظایف را به آنها سپرده و در این امر حمایتهای لازم را به عمل آورد. این اقدام باید بهگونهای باشد که تصمیمات گرفته شده در تشکلها به عنوان تصمیم اتاق تلقی شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برخی مواقع تضاد منافع بین بعضی از تشکلها وجود دارد که اتاق بازرگانی در این زمینه کمکاری داشته است بنابراین باید ساز و کار مدیریتی در حل تضاد منافع در اتاق طراحی شود که تشکلها حرفهای متضاد و متفرقه نزنند. بهطور مثال طبیعی است که یک تشکل وارداتی خواستار کاهش تعرفهها و یک تشکل تولیدی خواستار افزایش تعرفهها است. باید در اتاق این تشکلها را در کنار هم نشاند تا در تشکلهای سطوح بالاتر مثل فدراسیونها و کنفدراسیونها با هم به اتفاق نظر برسند. به نظر من اگر اتاق بازرگانی بتواند این کار را به خوبی انجام دهد، تشکلها همافزا و همگرا خواهند بود و باعث رشد اتاق بازرگانی خواهند شد.
شناخت بازار هدف و حذف رقابت های ناسالم
عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با اشاره به نقش تشکل های اقتصادی در افزایش صادرات استان گفت: یکی از ارکان مهم در افزایش صادرات، شناخت بازارهای هدف می باشد، براین اساس تشکل های صادراتی می توانند زمینه های آشنایی بیشتر اعضای خود را با بازارهای هدف فراهم کرده و بسترهای توسعه صادرات را فراهم کنند.
فرامرز مرادی افزود: تشکل های اقتصادی می توانند با شناسایی موانع گسترش صادرات به دلیل اینکه از نزدیک با فرآیند تولید و صادرات ارتباط دارند،آنها را برای برطرف شدن دراختیار مسئولان اقتصادی استان قرار بدهند.
وی تصریح کرد: انجمن مدیران صنایع تلاش می کند تا با فراهم کردن بسترهای لازم برای تقویت تولیدات صادرات محور، زمینه لازم برای افزایش صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را فراهم کند. وی ادامه داد:با این حال به نظر می رسد برای تحقق این مهم باید در راستای تحقق اصل 44قانون اساسی زمینه های لازم برای واگذاری بخشی از اختیارات به بخش خصوصی فراهم شود.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم صادرات افزایش پیدا کند، قطعاً باید طبق یک استراتژی و برنامه ریزی عمل کنیم و تهیه برنامه باید به عهده تشکلها باشد. تشکلها میتوانند هماهنگی لازم را در توسعه صادرات، شناخت بازارهای جدید، تغییر جغرافیای صادراتی کشور، تشکیل کنسرسیومهای صادراتی، حضور در نمایشگاهها و ارائه برنامههای تبلیغاتی در کشور مقصد را انجام داده و از رقابت ناسالم صادرکنندگان جلوگیری نمایند.
انتقال دهنده مشکلات پیش روی صادرکنندگان
مجید محمد نژاد، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مصالح ساختمانی خراسان رضوی با اشاره به نقش تشکل های اقتصادی در توسعه صادرات گفت: تشکلهای صادراتی بخش خصوصی به عنوان نماینده وسخنگوی واحدهای صادراتی و صادر کنندگان بهترین رابط انتقال دهنده مشکلات پیش روی صادر کنندگان در بخشهای مختلف بوده و همچنین بدلیل درگیر بودن در مسیر فعالیت صادراتی می توانند بهترین پیشنهادات را درچهارچوب مقدورات دولت ارائه کنند.
وی افزود: درصورتی که اعضای تشکل ها منافع ملی را برمنافع صنفی ترجیح دهند بهترین مشاوران بدون هزینه برای مسئولان اجرایی محسوب می شوند.
وی تاکید کرد: تعامل تشکلهای خصوصی مختلف یکی از پیش شرط های توسعه صادرات محسوب می شود از این رو هر چند فعالیت تشکل های مختلف تخصصی مورد تایید می باشد، اما به منظور گریز از موازی کاری و همپوشانی، بهتر است که تشکل های مختلف با برگزاری جلسات مداوم سعی کنند تا سیاست های کلی که در خصوص صادرات دارند را هماهنگ کنند.
جلوگیری از صدور بخشنامه های ناگهانی
حسین قنبری، رئیس کانون کارآفرینان برترخراسان رضوی نیز با اشاره به تلاش های تشکل های اقتصادی در رفع مشکلات صادرکنندگان گفت: در سطح خراسان رضوی مسئولان استانی تعامل خوبی با صادرکنندگان و تولیدکنندگان دارند با این حال باید دقت کرد که برخی از مشکلات صادرات به تصمیم هایی که در مرکز گرفته می شود، بر می گردد که این مسئله موجب می شود تا در برخی از مواقع صدور بخشنامه های ناگهانی از مرکز، صادرات را تحت تاثیر قراردهد.
وی افزود: پیشنهاد می شود تا با افزایش اختیارات به مسئولان استانی درکشور شرایطی فراهم شود تا مسئولان بتوانند با قدرت بیشتری مشکلات و موانع توسعه صادرات را برطرف کنند.
وی تصریح کرد:مشکلات ناشی از ممنوعیت ومحدودیت اقلام صادراتی،مشکلات بانکی و ال سی، لزوم اخذگواهی استاندارد اجباری جهت صادرات برخی محصولات، ماده 3 قانون ارتقاء کیفی تولید صنعتی و آیین نامه اجرایی مربوطه، موانع حمایت های مالی غیرمستقیم از صادرات و بخشی از مسایلی بود که با همفکری صاحبنظران بخش خصوصی و تشکل ها تبیین و راهکارهای پیشنهادی برون رفت از وضعیت موجود تدوین شده و در اختیار مسئولان قرار گرفته است،براین اساس با مروری بر موارد ذکر شده می توان به خوبی متوجه شد که تشکل ها نقش پررنگی در حل مشکلات کارآفرینان دارند.
تشکل ها سنگ اندازی نکنند
کیانی عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه انتظار داریم که تشکل ها موانع پیش روی توسعه صادرات را از پیش روی صادرکنندگان بردارند،گفت: از این رو انتظار داریم که این تشکل ها خودشان برای صادرات سنگ اندازی نکنند.
وی تصریح کرد: نقش اصلی توسعه صادرات غیرنفتی به عهده فعالان اقتصادی و تشکل ها است؛ اما به طور قطع دولت با مقررات زدایی و برداشتن قوانین و مقررات زاید، ارایه
مشوق های تجاری و رایزنی در بازارهای بین المللی برای کسب موقعیت بهتر در بازار کالاهای صادراتی، می تواند یاری رسان صادرکنندگان باشد.
وی معتقد است که ابتدا باید دولت تصمیم بگیرد که آیا تمایل به واگذار کردن توسعه اقتصادی به بخش خصوصی دارد و اگر این جواب مثبت باشد، به نظر من بهترین حرکت این است که اتاقها جایگاه اصلی خود را بیابند و پارلمان بخش خصوصی شناسایی شود.
حل مشکلات زعفران توسط تشکل صادراتی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز گفت: تشکل های صادراتی به دلیل ارتباطی که با صادرکنندگان و مسئولان دارند به خوبی می توانند پل ارتباطی بین این دو بخش باشند.
میری افزود: به عنوان مثال اتحادیه صادرکنندگان زعفران در زمانی که دریافت مالیات از صادرات فله ای زعفران تصویب شده بود، تاثیرات این قانون بر صادرات زعفران به بازارهای هدف را به صورت مستند از صادرکنندگان اخذ و در اختیار مسئولان قرار داد،مسئله ای که باعث شد تا این مشکل رفع شود.
وی تصریح کرد: صادرکننده به عنوان فردی که از نزدیک مشکلات صادرات را لمس می کند و درک خوبی از آن ها دارد و در این میان تشکل ها با کار کارشناسی این مشکلات را به صورت دقیق و علمی در اختیار مسئولان قرار می دهند. ازاین رو به صورت قاطع می توان اعلام کرد که تشکل های اقتصادی یکی از ارکان توسعه صادرات محسوب می شوند.
وی تصریح کرد: ایجاد ارتباط با کلیه مراجع و سازمانهای دولتی و همچنین اتحادیه ها و تشکلهای غیر دولتی و نیز اشخاص حقيقي و حقوقي ذیصلاح جهت رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در کلیه بخشهای مرتبط با صادرات از جمله اقداماتی است که تشکل ها می توانند برای افزایش صادرات انجام بدهند.
حل مشکلات توسط تشکل ها
رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تشکلهای بخش خصوصی با پیگیری مشکلاتی که به گرهی برای توسعه صادرات تبدیل شده اند،می توانند باعث رشد صادرات غیرنفتی شوند، گفت:به عنوان مثال در مهرماه اتحادیه صادرکنندگان مشکلات واگن های صادراتی را به صورت دلسوزانه ای پیگیری کرد تا این مشکل رفع شود.
محمدمظاهری افزود:این درحالی است که اگر پیگیری های این اتحادیه اگر نبود شاید مشلات صادرکنندگان شاید هنوز ادامه می یافت.وی تصریح کرد: همچنین به تازگی بحثی که اتحادیه ها در خصوص لزوم تامین سرمایه در گردش تولید و صادرات مطرح کرده اند موجب شده تا توجه مسئولان به این موضوع بیشتر شود.
وی با اشاره به توجه بیشتر دولت یازدهم به تشکل های بخش خصوصی گفت: این مسئله موجب شده تا فرصت خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای طرح مطالبات خودشان در راستای توسعه اقتصادی کشور فراهم شود،در واقع توجه دولت به تشکل گرایی موجب شده تا نگرش به حوزه اقتصاد تخصصی تر شود.
وی اظهار داشت: خوشبختانه امروز کاهش نرخ نفت در جهان ما را وادار میکند که بار دیگر نگاهی به توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشیم و این میتواند حرکتی در جهت بهبود فضای کسبوکار در کشور باشد. آن چیزی که مهم است،واگذاری به تشکل های بخش خصوصی است که دراصل ۴۴ بیان شده است.
تشکل ها از ارکان توسعه هستند
همچنین حسین محمودی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز نقش تشکل ها را در تقویت صادرات مهم ارزیابی کرده و گفت: تشکل های بخش خصوصی با کار مطالعاتی به خوی می توانند بازارهای هدف و جدیدی را به افراد تحت پوشش خود معرفی کنند همچنین این تشکل ها با شناسایی مشکلات بازارهای هدف می توانند از ریسک صادرات بکاهند.
وی تصریح کرد: همچنین تشکل های بخش خصوصیمی توانند با شناسایی ذائقه و سلیقه های بازارهای مختلف تولیدات کارخانه ها را به سوی تولید صادرات محور سوق دهند.
تشکل های تخصصی صادرات را تسهیل می کنند
مصطفوی رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: تشکل های مختلف با توجه به تخصصی که در زمینه فعالیت خود دارند بهتر می توانند مشکلات صادراتی را شناسایی و در جهت رفع آن ها گام بردارند.وی افزود: به عنوان مثال تشکلی که در بخش فرش فعالیت می کند شناخت بهتری از فرآیند تولید و صادرات فرش دارد و بهتر می توانند موانع صادرات را به مسئولان منتقل کند براین اساس می توان گفت تشکل ها می توانند پیشگام توسعه صادرات غیرنفتی باشند.
افزایش استقلال تشکل ها
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه نقش اصلی توسعه صادرات غیرنفتی به عهده فعالان اقتصادی و تشکل ها است،گفت: هم اکنون تشکل های اقتصادی از استقلال کافی در بخش توسعه اقتصادی برخوردار نیستند.
این در حالی است که تشکل ها در شاهراه فعالیت های اقتصادی قرار دارند.سیدرضا نورانی افزود: هرچقدر بتوانیم استقلال تشکل های اقتصادی را افزایش دهیم تاثیر آن ها بر حوزه اقتصاد بیشتر می شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.