تناقض آماری و کیفیت پايين توليد؛ زنگ خطر براي صادرات به صدا درآمد!
درحالي كه بسياري از صاحبنظران، توليد بر محور صادرات را راهكار نهايي رفع مشكلات و معضلات اقتصادي كشور ميدانند، صادركنندگان براين عقيدهاند كه مشكلات متعدد پيشرو، قدرت رقابت آنها را در بازار جهاني كاهش داده است. صادركنندگان، مشكلات زيرساختي، نرخ سود بالاي تسهيلات بانكي، بهرهوري پايين و تورم بالا، تحريمهاي اقتصادي و… را ازجمله مشكلات و موانع موجود در برابر صادرات ميدانند كه بهنظر ميرسد در سال جهاداقتصادي اين موانع بايد با سرعت بيشتري برداشته شود.
همزمان با 29مهرماه، روز ملي صادرات شهرآرا تلاش كرده است تا در گفتگويي با محمود سیادت، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی، چگونگي همواركردن راه صادرات محصولات توليدي در مشهد را به بحث گذارد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی در گفتگوي اختصاصي با شهرآرا با بیان اینکه صادرات، موتورمحرکه دیگر بخشهای اقتصاد است ميگوید: طبق آمار گمرک در 6ماهه نخست سال جاری 96هزارتن کالا به ارزش تقریبی 818میلیوندلار صادرات داشتیم. محمود سیادت ادامه ميدهد: این ارقام 27درصد رشد وزني و 35درصد رشد ارزشي نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. وی با اشاره به اینکه همیشه نمیتوان براساس آمار و ارقام نتیجهگیری کرد، ميافزاید: سال گذشته به دلیل کمبود واگن، تشدید تحریمها و اجرای قانون هدفمندی یارانهها که منجر به بروز تورم شد، عملا شاهد کاهش صادرات در استان بودیم و این کاهش اقلام صادراتی به خصوص در بخش آسیای میانه که اصلیترین مقصد صادراتی خراسان ميباشد، خودنمایی کرده اما افزایش آمارها، به دلیل صادرات پتروشیمي و میعانات گازی به کشور افغانستان است که ازجمله اهداف صادراتی نیست و اگر به اين موضوع پرداخته نشود، باعث برخي تناقضات آماري ميشود. سیادت اضافه میکند: در صورتی که تمهیداتی جدی اندیشیده نشود روند کاهشی در بازار ادامه خواهد یافت.
در هدفمندی یارانهها به تعهدات عمل نشده
وی در بخش ديگري از اين گفتگو درخصوص تاثیر هدفمندی یارانهها بر صادرات استان میگوید: هدفمندی یارانهها یک جراحی بزرگ اقتصادی است که میتواند به آثار مثبتی مانند شفافیت اقتصادي، رقابتی شدن بازار، افزایش سرمایهگذاری خارجی و… منجر شود اما اینکه تاکنون برخی نتایج حاصل نشده به دلیل عدم تعهد دولت به وعدههایش میباشد. وی ادامه میدهد: در گذشته انرژی ارزان برای صادرکنندگان مزیت بود و آنان میتوانستند در بازار جهانی رقابت کنند اما بعد از اجرای طرح یارانه و آزادسازی قیمت انرژیها قرار بود به بخش تولید، یارانه مستقیم بدهند و این تنها ابزاری بود که در مقایسه با تسهیلات بانکی سخت و بهرهوری پایین نسبت به دیگر کشورها میتوانست به صادرکننده قدرت رقابت را بازگرداند اما چنین تغییری اعمال نشد! رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی جایگزینی این تغییرات را نیازي ضروری دانسته و میگوید: اختصاص یارانه مستقیم به تولید تنها در بخشهای محدودی اعمال شده؛ این روند باعث افزایش قیمت کالاهای داخلی و اثر مستقیم بر صادرات و حتی از دست رفتن قدرت رقابت در داخل کشور برای تولیدکنندگان شده است.
جوايز صادراتي، جايزه نيست!
وی با اشاره به مشکلات جوایز صادراتی در سالهای اخیر، اضافه ميکند: جوایز صادراتی که به اشتباه جایزه نام گرفته، در حقیقت به دلیل ثابت نگه داشتن اجباری نرخ ارز و كاهش فاصله ما با تورم خارجی بهمنظور حمایت از صادرکننده و پرکردن خلأ تولیدکننده لحاظ شده بود. سیادت با بیان اینکه نرخ ارز هم یک کالای خارجی است و به نظر صادرکنندگان باید مانند سایر کالاها تغییراتي در آن اعمال شود، ادامه میدهد: حدود دوسال گذشته مسئولان در حضور صادرکنندگان وعده دادند که جوایز صادراتی بهروز پرداخت شود اما این مهم تا به امروز اجرایی نشده و در حال حاضر حرف صادرکنندگان این است که اگر دولت، توان پرداخت جوایز را ندارد به اصل موضوع برگردیم و با آزاد کردن نرخ ارز به مشکلات پایان دهیم. در این صورت دیگر نیازی هم به جوایز صادراتی نخواهد بود.
انتقاد از وابستگی به واگنهای ورودی آسیای میانه
وی مشکلات صادرات را به دو حوزه ملی و استانی تقسیم کرده و میگوید: یکی از مشکلات مشترک صادرکنندگان، تسهیلات بانکی است که از 8درصد سهم صادرات، تنها بین 5/1 تا 5/2درصد آن اختصاص ميیابد، همچنین در سال جاری به جای کاهش نرخ تسهیلات بانکی، 2درصد افزایش را تجربه کردیم و این همه در حالی است که روند گرفتن تسهیلات نیز دشوار است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مهمترین مشکل صادرات استان را کمبود واگن اعلام و تصریح ميکند: از 15سال عمر اتصال ریلی، مسئولان استان تاکنون به این مسئله نپرداختند و ما هماکنون بهشدت به واگنهای ورودی از آسیای میانه وابستهایم. وی با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل تحریمها و وضعیت اقتصاد دنیا حجم واگن ورودی کاهش یافت، ادامه داد: در چنین شرایطی بسیاری از تولیدکنندگان ماهها از برنامه عقبافتاده و برخی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، اين موارد وجهه صادرات ایران را تحتتاثیر قرار داده و تبعات منفی جبرانناپذیری در بر دارد. سیادت میگوید: به دلیل کمبود واگن، نرخ کامیونها بیش از 50درصد افزایش یافته و در برخی پایانهها مانند دوغارون و باجگیران در مقاطعی از سال صفهای طولانی ایجاد شده است.وی با بیان اینکه حمایت از صادرات، حمایت از فرد نیست بلکه پشتیبانی از یک جریان اقتصادی است، خاطرنشان میکند: ما هم در برنامه چهارم قدمهای خوبی برداشتیم و درصورتی که مشکلات با حضور دولتمردان مرتفع گردد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.