توسط بانک مرکزی نحوه رسیدگی به شکایات از موسسات مالی ابلاغ شد
بانک مرکزی در بخشنامهای، دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مشتریان مؤسسات اعتباری را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
مطابق با مفاد این دستورالعمل، نحوه رسیدگی به شکایات مشتریان مؤسسات اعتباری بهترتیب زیر است:
١- مشتریان بانکها و مؤسسات اعتباری درصورت اعتراض به عملکرد نهادهای اشارهشده در زمینه انجام عملیات بانکی یا ارائه خدمات بانکی باید درخواست خود مبنی بر رسیدگی به موضوع را ابتدا به بانک یا مؤسسه اعتباری مربوطه ارائه کنند و نهاد مدنظر موظف است در مدت حداکثر ٣٠روز کاری از تاریخ وصول نامه بهمنظور رسیدگی به موضوع و ارائه پاسخ مکتوب به مشتری اقدام کند.
٢-چنانچه مشتری درباره پاسخ دریافتی از بانک یا مؤسسه اعتباری اعتراض داشته باشد، میتواند تقاضای خود مبنی بر رسیدگی مجدد به موضوع را همراه با پاسخ دریافتی از بانک یا مؤسسه اعتباری و مستندات مربوط، به معاونت نظارتی بانک مرکزی ارائه کند و معاونت مزبور برای رسیدگی اقدام میکند.
٣- بانکها و مؤسسات اعتباری موظفاند دستورات معاونت نظارتی بانک مرکزی در رابطه با نتیجه بررسی شکوائیه از سوی این بانک را در مدت حداکثر ١٠روز کاری از تاریخ وصول نامه به مرحله اجرا گذارند و درصورتیکه به دستور آن معاونت اعتراض داشته باشند، مدیرعامل بانک یا مؤسسه اعتباری یا قائممقام وی میتوانند مراتب را در مدت ١٠روز کاری از تاریخ ابلاغ دستور، برای بررسی مجدد به معاونت نظارتی این بانک ارسال کند. تمام بانکها و مؤسسات اعتباری موظف به تعیین واحد سازمانی مستقل بهمنظور رسیدگی به شکایات و معرفی واحد مزبور به معاونت نظارتی بانک مرکزی هستند.
دراین رابطه دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی با بیان اینکه براساس ابلاغ بانک مرکزی هر موسسه اعتباری باید واحد رسیدگی به شکایات دایر کند، گفت: واحدهای رسیدگی به شکایات فقط در تهران نبوده بلکه در شهرستانها و شعب مرکزی این موسسات دایر میشود.
علیاصغر عدالتیان افزود: برخی موسسات مالی هستند که فقط در یک یا دو استان فعال هستند، براین اساس ضروری است که واحدهای رسیدگی به شکایات در هر شهرستانی ایجاد شود.
وی تصریح کرد: با این حال بهدلیل مهلت یک تا دو ماهی که بانک مرکزی به این موسسات داده است، ایجاد این واحدها زمان میبرد با این حال ما نیز در استان تلاش میکنیم هرچه زودتر این واحدها دایر شوند. دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی گفت: ایجاد این واحدها به نفع مردم و حتی موسسات مالیاعتباری است، چراکه وقتی یک شعبه تخلف میکند خود موسسه میتواند با رسیدگی سریع به تخلفات انجام گرفته از ایجاد شایعه و بیاعتمادی مشتریانش جلوگیری کند.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی گفت: ایجاد واحدهای رسیدگی به شکایت در موسسات مالی و بانکها باعث ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به شکایتهای مردمی شده و درنتیجه سرعت پاسخگویی به مردم را افزایش میدهد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.