صنعت ترانزیت ترکیه چگونه از ما سبقت گرفت؟ نوسازی کامیون ها با وام کم بهره
رئیس هیئتمدیره شرکتهای حملونقل بینالمللی مشهد با بیان اینکه درحال حاضر عمرناوگان حملونقل ما ۲۰سال به بالاست، گفت:این در حالی است که عمر مفید و استاندارد ناوگان حملونقل ۵سال میباشد. این مسئله موجب شده تا هزینه ترانزیت در کشور ما زیاد باشد.
مجتبی بهاروند افزود:درحالی که قیمت کامیون در افغانستان۵۰میلیون تومان است، همان کامیون در ایران۲۰۰میلیونتومان بهفروش میرسد. علاوه بر این افراد مجبور هستندبرای خرید کامیون بهدلیل کمبود نقدینگی، وام با بهره ۳۰درصد بگیرند.
به همین دلیل قیمت نوسازی حملونقل در ایران بسیار گران است و افراد ترجیح میدهند با همان خودرو قدیمی ترانزیت کنند. عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد:درحال حاضر ایرانیها از افغانستانی ها کامیون اجاره میکنند یا اینکه میروند از افغانستان کامیون خریداری میکنند و آن را نمره موقت ایران میکنند و ازآن کامیون برای ترانزیت استفاده میکنند.این مسئله باعث شده در این حوزه به کامیونهای افغانستان وابسته شویم.
این در حالی است که اگر یک نگاه پایدار به صنعت حملونقل داشته باشیم باید بسترهای لازم برای نوسازی ناوگان حملونقل را فراهم کنیم.وی درخصوص راهکارهای نوسازی ناوگانهای حملونقل گفت: باید قیمت کامیون در کشور منطقی شود.
علاوه براین باید وام با بهره اندک در اختیار صاحبان کامیونها برای نوسازی ناوگان ترانزیتی قرار بگیرد.ترکیه دو دهه قبل آمد و با در اختیار گذاشتن وامهای کم بهره به کامیوندارها امکان نوسازی ناوگانهای ترانزیتی خود را ایجاد کرد، این مسئله باعث شد تا هماکنون این کشور نبض ترانزیت منطقه را در دست بگیرد.
بهاروند افزود: اگر مسئولان بسترهای نوسازی ناوگانهای ترانزیتی را فراهم کنند ما میتوانیم به خوبی بازار این صنعت درآمدزا را در منطقه در اختیار بگیریم. شایان ذکراست؛ خراسان رضوی با ۳۸هزار راننده باری، ۴۱هزار دستگاه ناوگان جادهای، ۳۹۴شرکت باری و مسافری، ۹۲انجمن صنفی مسافری، ۱۷انجمن صنفی کالا و ۲۸میلیونتن کالای جابهجا شده در سال، پس از استانهای اصفهان و خوزستان سومین استان کشور در زمینه صنعت ترانزیت است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.