نعمت زاده: ارتباط صنعت با دانشگاه باید با یک حرکت جهشی همراه باشد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مصمم هستیم که سیاست ارتباط مستمر دانشگاه و صنعت را به بهترین شکل پیاده سازی کنیم، اگرچه از ابتدای انقلاب تاکنون، این ارتباط وجود داشته، اما باید کاربردی و با یک حرکت جهشی همراه باشد.
محمدرضا نعمت زاده بعد از ظهر سه شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری گروه صنعتی ایران خودرو با دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: ارتباط فکری، فیزیکی و کاری بین صنعت و دانشگاه باید برقرار شود؛ نه اینکه کار در حد نامه و بخشنامه باقی بماند، چرا که دستورالعمل ها و بخشنامه ها تنها 5 درصد در پیشرفت کار موثر هستند.
وی اضافه کرد: این یک ضرورت است و اگر بر روی آن تمرکز و اقدام جدی انجام ندهیم، حتما عقب خواهیم ماند، ضمن اینکه توان فکری دانشگاه ها، می تواند صنعت را پشتیبانی کند.
وزیر صنعت، همچنین با انتقاد شدید از کارآموزی هایی که این روزها از سوی دانشجویان صورت می گیرد، گفت: کارآموزی های دانشجویان عمدتا به سمت فعالیت صوری پیش رفته و در حالی که باید بر روی پروژه هایی که برای کارآموزی به دانشجویان داده می شود، تمرکز جدی صورت داد و نظارت کافی نیز انجام شود.
همچنین در این مراسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ورود خودروهای برقی و هیبریدی تا سه سال آینده به بازار خبر داد و گفت: این خودروها قرار است از طراحی اولیه تا ساخت از سوی دو دانشگاه شریف و امیرکبیر ساخته شوند.
محمد فرهادی افزود: فرصت های مطالعاتی در بخش صنعت کشور به خوبی وجود دارد ولی این فرصت ها باید تبدیل به برنامه اجرایی شود. در عین حال، باید شرایطی فراهم شود که سالانه حداقل 100 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی، در بخش صنعت کشور فرصت مطالعاتی پیدا کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این نخبگان دانشگاهی باید فرصت یابند تا در کنار دانشجویان خود در محیط های صنعتی حضور یافته و پروژه های تحقیقاتی، پایان نامه ها و رساله های دکترای خود را در این عرصه تکمیل کنند.
وی تصریح کرد: رفتن به سمت همکاری هرچه بیشتر دانشگاه و صنعت باعث می شود تا نسل سوم کارآفرینی در کشور که ارتباط مستقیمی با دانشگاه و صنعت دارد، شکل گیرد، البته جز اینکه دانشگاه صنعتی با صنعت مرتبط شوند، نمی توانند مسیر تعالی را طی کنند. بنابراین در آینده دانشگاه های کشور باید بیشتر در صنعت حضور یابند و از مطالعه و تحقیق خود به نفع تولید بهره گیرند.
به گفته فرهادی، از کنار پروژه طراحی تا تولید خودروهای برقی و هیبریدی که میان ایران خودرو با دو دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر اجرایی خواهد شد، ده ها پروژه دیگر می توان استخراج کرد که هم به نفع تولید و هم به نفع دانشگاه است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.