توقف صادرات ریلی از استان
درحالیکه براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات غیرنفتی بهمنظور کاهش اتکای درآمدهای کشور به صادرات نفت خام باید مورد توجه تمامی نهادها و سازمانها قرار میگیرد، با این حال براساس اظهارنظر صادرکنندگان خراسان رضوی دو هفته میشود که بهدلیل کمبود واگنهای صادراتی در عمل صادرات ریلی خراسان رضوی متوقف شده و تاکنون تلاشهای صورت گرفته برای حل این مشکل به نتیجه نرسیده است.
در واقع از آغاز صادرات ریلی به دلیل شرایط خاص قرارداد و قوانین ریلی حاکم در کشورهای مستقل مشترکالمنافع(CIS)، امکان سیر واگن ایرانی در قلمرو کشورهای یادشده وجود ندارد و تأمین واگن صادراتی، صرفاً از طریق استفاده از واگنهای برگشتی کالاهای وارداتی و ترانزیتی، پیشبینی شده است. بر این اساس، تأمین واگن مسقف در استان برای صادرات به کشورهای حوزه CIS کاملا وابسته به میزان واگن وارداتی به ایران بوده است. متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل برخی مشکلات و مسائل داخلی و خارجی از قبیل سیاستهای خرد و کلان کشور در حوزه ترانزیت و مدیریت ریلی، کشور شاهد بروز بحران در زمینه تأمین و عرضه واگن از طرف راهآهن بوده که نتیجه آن بر زمین ماندن حجم زیادی از صادرات در استان بوده است.
انتقاد از خریدوفروش واگنهای صادراتی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه بیش از ١۵روز است که به دلیل کمبود واگن تقریبا صادرات حملونقل ریلی کشور در استان متوقف شده است، اظهار کرد: کمبود واگن در کوتاه مدت باعث کاهش صادرات غیرنفتی و در بلندمدت بهدلیل انجامنشدن تعهدات صادرکننده، موجب ازدسترفتن بازارهای صادراتی کشور میشود براین اساس اگر اقدامی برای حل مشکل کمبود واگن انجام ندهیم این کار باعث میشود تا بازارهای صادراتی خود را در بلندمدت به رقبا واگذار کنیم.
محمدحسین روشنک افزود: مشکلی که درحالحاضر برای واگنهای صادراتی بهوجود آمده این است که راهآهن ترکمنستان پول اضافی میخواهد و این پول را راهآهن ایران نمیدهد و به هر حال شرایطی بهوجود آمده که صادرات ریلی از استان متوقف شده است.روشنک گفت: مسئولان استانی تلاشهای خوبی برای حل مشکل کمبود واگن انجام دادهاند اما حل این مشکل به راهآهن جمهوری اسلامی ایران برمیگردد که متاسفانه تاکنون راهآهن در این زمینه اقدامات خوبی انجام نداده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما مخالف فروش امتیاز واگن هستیم، تصریح کرد: برخی افراد که امتیاز واگن را دارند متاسفانه این امتیاز را به برخی صادرکنندگان میفروشند که همین مسئله مشکلاتی را درباره هزینهها به وجود میآورد که ما مخالف این موضوع هستیم. وی افزود: انتظار ما این است که راهآهن کشور با طرف ترکمن وارد مذاکره شود و هرچه واگن نیاز دارد خود دولت از ترکمنستان بگیرد.روشنک خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی عده زیادی از صادرکنندگان و دستاندرکاران امر صادرات در بلاتکلیفی و در شرایط نامناسبی قرار گرفتهاند.
ورود بخش خصوصی به ماجرای کمبود واگن
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره مشکلات بهوجود آمده برای واگنهای صادراتی اظهار کرد: در موضوع واگنهای ترکمنستان یک ما این تجربه را داریم که این کشور پیشنهاد کرده بود واگنهای این کشور از طریق بخش خصوصی وارد ایران شود و همین مسئله سبب گرانشدن واگن شده بود و هر روز یک هزینه تحمیل میشد و هزینه کالاهای تولید شده برای صادرات بالا رفته بود.راضیه علیرضایی با تاکید بر اینکه در سال گذشته بحث ما این بود که واگن را دولت وارد کند، تصریح کرد: بخش خصوصی که از دو طرف به ویژه بخش خصوصی ترکمنستان در سال گذشته هیچ ضابطهای را برای قیمت واگنها نداشتند و درحالحاضر هم پیشنهاد این است که راهآهن جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را با طرف ترکمن داشته باشد و اگر قرار است هزینه افزایش یابد این هزینه بر اساس ضابطه و قانونمند اعمال شود و قرداد بین دو کشور بسته شود.علیرضایی افزود: اگر قرار باشد که طرف ترکمن واگن خود را وارد فرایندی بکنند که هزینهها فرایندی نداشته باشد عملا هزینههای صادرات غیرقابل پیشبینی خواهد بود و تقاضای ما این است که بخش خصوصی در ورود به این مسئله همه با هم همسو باشد تا هزینه اضافی به صادرات تحمیل نشود.
ترکمنستان همکاری نمی کند
در همین رابطه مدیرکل راهآهن خراسان رضوی با تاکید بر اینکه صادرات استان از طریق ریلی به ترکمنستان متوقف نشده، اما محدود شده است، اظهار داشت: راهآهن ترکمنستان همکاری لازم را نداشته و در همین خصوص از طریق راهآهن کشور پیگیریهای متعددی صورت گرفته است که امیدواریم هر چه سریعتر این مشکل حل شود.
ضیائیمهر با اشاره به اینکه مکاتبات متعددی از طریق مقامات کشوری و استانی با طرف ترکمن برای حل این مشکل صورت گرفته است، تصریح کرد: سال گذشته تلاش کردیم که ترکمنستان واگنهای خود را به نام راهآهن جمهوری اسلامی ایران بدهند که این خواسته ما از سال گذشته تا چند روز برآورده شده بود.وی افزود: راهآهن ترکمنستان معتقد است که شرکتهای بخش خصوصی را برای تحویل واگن معرفی کنیم که این نظر با مخالفت راهآهن کشور روبهرو شده است چرا که سیاستی که از سال گذشته پیش گرفتیم، خوب بوده است و البته مورد تاکید راهآهن، مسئولان مربوط و بخش خصوصی قرار داشته است بهدلیل اینکه تحویلگرفتن واگن به نام راهآهن ایران هزینه کمتری دارد. ضیائیمهر عنوان کرد: خوشبختانه همه متولیان امر صادرات در کشور با نظر راهآهن همسو است و همین مسئله سبب اختلافنظری بین راهآهن ایران با ترکمنستان شده است و البته ما روی نظر خود مُصر هستیم و با صبر چند روزه میتوانیم این سیاستی که مناسب بود را ادامه دهیم و البته تغییر نظر ترکمنستان چند روزی طول خواهد کشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.