بازگشت رکود؟
غولهای جاده مخصوص بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در هشت ماهه سال جاری در مجموع 497 هزار و 398 دستگاه انواع محصول را تولید و در پی آن افت 10.2 درصدی را تجربه کردهاند.
این افت شدید دولت را به فکر انداخت تا در اقدامی کمسابقه به منظور تحریک کوتاهمدت تقاضا و در نتیجه جلوگیری از تعمیق رکود اقتصادی، سیاستهای انبساطی کنترلشدهای را اعمال کند و با ارائه تسهیلات، تقاضا را در بازار خودرو تحریک کرده تا شاید از این طریق چرخهای تولید دومین صنعت بزرگ کشور را روغنکاری کند و روح تازهای به این صنعت بدمد.
آزمونی برای صنعت خودرو
هجدهم آبان ماه بود که پس از مشخص شدن تقریبی سازوکار پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو، اجرای طرحی کلید خورد که بازار خودرو را در معرض آزمونی بزرگ قرار میداد؛ آزمونی که شاید بتوان آن را معیاری برای سنجش میزان جاذبه و دافعه بازار خودرو دانست؛ آزمونی که نشان میدهد آیا رکود بازار خودرو خواهد شکست و این بازار قصد خروج از رکود را دارد یا نه.
با اجرای این طرح، نمایندگیهای فروش خودروسازان میزبان سیل مشتریان بودند و بعد از چند ماه طعم شیرین و گوارای رونق فروش را چشیدند؛ اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده بود اجرای این طرح و ارائه تسهیلات 25 میلیونی خرید خودرو تا سقف 6 ماه ادامه خواهد داشت اما در چهارمین روز اجرای طرح، بانک مرکزی طی نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تأمین مالی این طرح تنها تا سقف 110 هزار دستگاه خودرو انجام شود و بر همین اساس خودروسازان باید این سقف را رعایت کنند و در حالی که خودروسازان خواستار ادامه طرح فروش اقساطی خودرو تا اردیبهشت 95 بودند اما ظرفیت طرح فروش اقساطی خودرو که قرار بود 6 ماه ادامه پیدا کند، تنها ظرف 6 روز پُر و در نتیجه اجرای طرح متوقف شد و حتی در این مدت خودروسازان 15 هزار خودرو نیز بیش از سقف تعیین شده فروختند.نمایندگیهای فروش خودروسازان با اجرای این طرح روزهای شلوغی را پشت سر گذاشتند و استقبال از این تسهیلات چشمگیر بود، برخی صاحبنظران هدفگذاری انجام شده برای ایجاد رونق از طریق تحریک تقاضا را هدفگذاری درست و مثبتی ارزیابی کردند اما با این حال برخی کارشناسان نیز بر این باورند اعطای این تسهیلات، تضمینی برای بالا ماندن تیراژ خودروها نیست و صرفا اثرگذاری مقطعی داشته است زیرا با اتمام تسهیلات، محرک اصلی بازار از بین رفته و در نتیجه انگیزه و توان خریداران خودرو هم کاهش یافته و حالا بار دیگر خودروسازان ماندهاند و پارکینگهای مملو از خودرو؛ طرح 25 میلیونی تسهیلات بانکی در حالی منجر به فروش نسبی خودرو توسط شرکتهای خودروساز شد که میتوان گفت چگونگی تداوم تقاضا از سمت بازار هماکنون به چالش جدی تولیدکنندگان کشور تبدیل شده است. به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو اجرای چنین طرحهایی ممکن است باعث تشدید رکود در بازار شود زیرا ممکن است مشتریان احساس کنند با دست نگه داشتن از خرید، دولت را به پیشنهاد مجدد طرحهای این چنینی مجبور خواهند کرد که این امر شدیدتر شدن رکود را به دنبال دارد.
«دنیای اقتصاد» سراغی از فعالان و کارشناسان صنعت خودرو در خراسان رضوی گرفته و نظر آنها را درباره مشکلات این صنعت و راهکارهای آن، سرنوشت بازار خودرو پس از اعطای وام 25 میلیون تومانی و نقش خودروسازان در تحریک تقاضا جویا شده است:
توقف حمایتها و بازگشت رکود
مدیرعامل سابق ایرانخودرو خراسان معتقد است 80 درصد رکود بازار خودرو ناشی از ضعف قدرت خرید و مشکلات مالی مردم است و شاید تنها 20 درصد آن را بتوان به فضای روانی ناشی از کمپین تحریم خودروی داخلی دانست.محمدمهدی سیادت با بیان اینکه با پرداخت وام 25 میلیون تومانی مشکل 80 درصد تا حدودی حل میشود، میافزاید: اما این امر باید ادامه داشته باشد؛ اگر سیستم بانکی رویکردی را برای حمایت از تولیدکنندگان نداشته باشد، تمام تولیدکنندگان زمینگیر خواهند شد؛ این قبیل تسهیلات با نرخ بهرههای نزدیک به صفر در تمام دنیا پرداخت میشود؛ اگر برنامههای حمایتی ویژهای نداشته باشیم، این رکود بار دیگر به بازار خودرو بازمیگردد.
نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تمام مشکلات صنعت خودرو نتیجه سیاستهای غلط دولتهاست، تصریح میکند: مردم در اقتصاد ایران تأثیر زیادی ندارند زیرا 80 درصد اقتصاد ما دولتی است؛ نرخ ارز توسط دولت تعیین میشود؛ به دلیل رقیبانی که برای بخش خصوصی در دولت و نهادهای وابسته به دولت ایجاد شدهاند، بخش خصوصی نتوانسته است فعالیت چندانی داشته باشد.سیادت با بیان اینکه اگرچه آنچه در صنعت خودرو اتفاق افتاده شاید ناشی از برخی اجبارها بوده اما در حال حاضر این صنعت را در نقطه نامطلوبی قرار داده است، میگوید: در وضعیت فعلی نمیتوان انتظار خاصی از صنعت خودرو یا سایر صنایع داشت و دولت مجبور است برای پیشگیری از عمیقتر شدن رکود از صنعت خودرو و سایر صنایع از آنها حمایت کند در غیر این صورت این صنعت نیمه جان دچار مشکلات جدیتری خواهد شد.
مدیرعامل سابق ایرانخودرو خراسان با اشاره به اینکه در دنیا رکود و مشکل چرخش اقتصادی وجود دارد اما در ایران این مشکل مضاعف است، اظهار میکند: صنعت خودروسازی ما نتوانسته است خود را به لحاظ تکنولوژیکی بهروز کنیم؛ این صنعت نتوانسته است بازارهای صادراتی خوبی برای خود ایجاد کند؛ در خرید مواد اولیه و انتقال ارز همواره با مشکل مواجه بوده است؛ مشکلات تولیدکننده ایرانی نسبت به تولیدکنندگان سایر کشورها بسیار بیشتر بوده و این مسأله ناشی از مجموعهای از عوامل است بنابراین دولت باید از این صنعت حمایت کند.
سیادت تأکید میکند: صنعت خودرو سالهای طلایی و فرصتهای طلایی را در گذشته از دست داده و امروز در وضعیتی قرار دارد که برای بقا در بازار باید امتیازات خاصی برای آن در نظر گرفته شود تا اقبال مردم به خرید خودرو نیز باقی بماند.
نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در واکنش به برخی دیدگاهها مبنی بر ضرورت کاهش حمایت از صنعت خودرو اینطور پاسخ میدهد: افرادی که این حرفها را میزنند یا از واقعیتهای اقتصادی کشور اطلاعی ندارند یا غرض خاصی دارند؛ در کشور ما برای واردات خودرو به صورت سالیانه باید 20 میلیارد دلار هزینه شود؛ آیا کشور ما قادر به تأمین چنین ارزی برای واردات هست؟ اگر قرار است صنعت خودرو را به جرم ناتوانی و تولید محصولات بیکیفیت از صحنه رقابت و تولید حذف کنیم، این سؤال پیش میآید که آیا سایر صنایع ما، غیر از صنایع وابسته به منابع طبیعی، توانمندتر از صنعت خودرو هستند؟سیادت در خصوص نقش خودروسازان برای بهبود کیفیت محصولات تولید شده و تحریک تقاضای بازار اظهار میکند: خودروسازان فعالیتهای کوتاهمدتی دارند که گاهی باید تشدید شود برای مثال آپشنهایی که برای ارتقای کارایی خودرو به کار میبرند باید افزایش یابد؛ همچنین باید راهکارهایی نیز برای بهبود فروش به کار گیرند.
صنعت خودرو پوستاندازی کند
مدیرعامل سابق ایرانخودرو خراسان ادامه میدهد: از طرف دیگر صنعت خودروی ما باید پوستاندازی کند؛ خودرویی که به گفته خودروسازان باید سال 86 از چرخه تولید خارج میشد، امروز یکی از پر فروشترین محصولات ماست؛ به عبارت دیگر داستانی که برای پیکان داشتیم، ظاهرا باید مدام در کشور ما تکرار شود و بعد از داستان پیکان اکنون نوبت پراید و بعد از آن پژو 405 است؛ باید از این چرخه معیوب خارج شد؛ خودروسازان ما از این مسأله آگاهی دارند.
سیادت اضافه میکند: مشخص نیست چه عواملی باعث میشود که این نیروی فراهم آمده برای جذب تکنولوژی در صنعت خودرو در حالی که هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است، از هم بپاشد و این مسأله باید ریشهیابی شود؛ برخی دستها به گونهای عمل میکنند که با نیروی انسانی که پایه و اساس توسعه است و در صنعت خودرو گرد آمده و آموزش میبیند و در حال طی کردن پلههای تکامل است، متأسفانه به دلیل سیاستهایی که ریشه در تفکر دولتها دارد، به گونهای برخورد میشود که بسیای از این نیروها امروز در شرکتهای تولید یا طراحی خودرو در خارج از کشور فعالیت میکنند.نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به استقبال مردم از وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو میگوید: استقبال مردم نشاندهنده این است که مردم با وجود مشکلات موجود و طراحی قدیمی خودروهای داخلی، این خودروها را به خودروهای چینی ترجیح میدهند. وی ادامه میدهد: امروز در بازار به خوبی میبینیم که خودروهای دست دوم برخی از کشورها از سکه افتاده و روی دست خریدار اولیه مانده است و این امر پیام روشنی برای سایر خریداران دارد مبنی بر اینکه شاید خودروهای داخلی ما نقاط ضعفی داشته باشد اما بهتر از خودروهای وارداتی و با طراحیهای نامناسبی است که در بازار عرضه میشود.
سیادت به این نکته نیز اشاره میکند که استهلاک خودرو به دلیل استفاده زیاد در کشور ما زیاد است و طبیعتا تا سالهای سال تمایل به خرید خودروهای جدید در بازار ما وجود خواهد داشت.
ارادهای برای تغییر مشاهده نمیشود
مدیرعامل شرکت مجموعهسازی پارتسازان با اشاره به اینکه رکودی که در بازار مشاهده میکنیم، بیسابقه است، اظهار میکند: تا زمانی که رویکرد خودروسازان برای تولید تغییر نکند، این مُسکنها تأثیری در صنعت خودرو نخواهد داشت.مسعود عاقبتی ادامه میدهد: تا زمانی که تکنولوژی جدید و خودروهای جدید وارد بازار و صنعت خودرو نشود و مردمی که با خودروسازان قهر کردهاند، آشتی نکنند، وضعیت این صنعت نیز تغییری نخواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو با اعتقاد بر اینکه ارادهای برای این تغییر رویه و رویکرد در خودروسازان مشاهده نمیشود، میگوید: برنامه خودروسازان مشخص نیست و اقداماتی به صورت پراکنده انجام میدهند و این در حالی است که خودروسازی یک صنعت پایهای در کشور محسوب میشود.
عاقبتی با بیان اینکه بسترهای لازم برای اصلاح وضعیت فعلی وجود دارد، خاطرنشان میکند: اما مشکل مدیریت این صنعت است. وی با اشاره به اینکه به دلیل رکود موجود در جامعه و کمبود نقدینگی، مردم نقدینگی خود را به سمت مایحتاج اولیه سوق میدهند، عنوان میکند: با این حال پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به شکل مقطعی باعث میشود مردم به این تسهیلات ارزانقیمت عادت کنند و منتظر پرداخت دوباره این تسهیلات باشند در نتیجه ممکن است دوباره رکود به بازار برگردد؛ اگر این تسهیلات به صورت مستمر اعطا میشد شاید نتیجه بهتری در بازار داشت.
صنعت خودرو مدیریت مستقل داشته باشد
رئیس انجمن قطعه سازان خودروی خراسان رضوی پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو اتفاق خوبی برای خروج صنعت خودرو از رکود میداند و میگوید: با اجرای این طرح ظرف مدت پنج روز 110 هزار دستگاه خودرو به فروش رسید و این امر مُسکن خوبی برای صنعت خودرو بود.ابوالقاسم آروند با بیان اینکه پرداخت این قبیل وامها باید تداوم داشته باشد و باید باز هم به صنعت خودرو کمک کرد، اظهار میکند: منظور از کمک این نیست که وامهای سنگین با بهرههای بالا در اختیار این صنعت قرار گیرد؛ باید صنعت خودرو را کنترل کرد؛ این صنعت باید با وامهایی با بهرههای کمتر از 10 درصد بتواند جان تازهای بگیرد.
رئیس انجمن قطعهسازان خودروی خراسان رضوی ادامه میدهد: اگر میخواهیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم باید ابزار رقابت را نیز در اختیار داشته باشیم؛ صنعت خودروسازی ما نمیتواند با بهره بانکی 24 درصد با صنعت خودروسازی کشورهای اروپای غربی در حالی که نرخ بهره آنها 2.5 درصد است، رقابت کند.آروند با اعتقاد بر اینکه صنعت خودرو به تنهایی نمیتواند کیفیت محصولات خود را افزایش دهد و رونق را به این بازار برگرداند، خاطرنشان میکند: یکی از مسائلی که در کشور ما مغفول مانده، همکاری دانشگاه و صنعت خودرو است؛ دانشگاه باید یک یا چند گام از صنعت خودرو جلوتر باشد تا بتواند ایرادات موجود در تولیدات این صنعت را رفع کند؛ باید بخشهای بسیار قوی و ارزندهای به لحاظ علمی داشته باشیم که به صنعت خودرو کمک کند؛ صنعت خودرو باید اندکی خودش را جمعوجور کند و دولت باید اجازه دهد این صنعت راندمان کاری خود را بالاتر ببرد؛ به نظر من اگر یک کارخانه نیاز به 2000 نفر کارگر برای حجم تولید فعلی دارد، نباید کارگر بیشتری داشته باشد زیرا در غیر این صورت نمیتوانید هزینههایی برای نوگرایی و بهروز کردن خودرو در نظر بگیرد و این منابع در مواردی هزینه میشود که لازم نیست.
مدیریت صنعت خودرو باید مستقل باشد
رئیس انجمن قطعهسازان خودروی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه صنعت خودرو به لحاظ مدیریتی باید مستقل باشد، تصریح میکند: متأسفانه در سالهای گذشته صنعت خودروی ما مستقل نبود؛ در سالهای گذشته خودروسازان ما سرمایهگذاریهایی در خارج از کشور برای مثال کشور ونزوئلا داشتند که مناسب نبود و لزومی نداشت.آروند با بیان اینکه برای رونق صنعت خودرو باید جوینت ونچر(مشارکتهای انتفاعی) با خودروسازان پیشرفته اروپا و دنیا داشته باشیم، به استقبال مردم از وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو اشاره و عنوان میکند: رکود بر اقتصاد حاکم بود و این رکود به مردم اجازه نمیداد با نرخ سود 24 درصد خودرو خریداری کنند؛ فراموش نکنید اتومبیلهای ما فرسوده هستند؛ حدود 14 میلیون اتومبیل در ایران وجود دارد و هنوز میبینیم پیکانی که 40 سال قبل تولید شده، در خیابانها در حال تردد است؛ اتومبیلهای ما نیازمند نوسازی هستند و مردم نمیتوانند با نرخ سود 24 درصد نسبت به نوسازی خودروهای خود اقدام کنند؛ میانگین عمر خودرو در کشوری مانند آلمان حداکثر هشت سال است؛ در این کشور سیاستهای دولت باعث تشویق مردم به خرید خودروهای جدید میشود.
رئیس انجمن قطعهسازان خودروی خراسان رضوی اضافه میکند: مردم نباید خودرو را یک کالای سرمایهای بدانند زیرا خودرو یک کالای مصرفی است؛ عمر خودرو حداکثر بین 6 تا هشت سال است و بعد از آن باید تعویض شود؛ باید چرخه صنعت خودرو به این شکل بچرخد.
آروند با بیان اینکه هیچ صنعتی را در کشور نمیتوان جایگزین صنعت خودرو کرد، میافزاید: زیرا این صنعت حدود نیم قرن سابقه دارد و برای 300 تا 400 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است؛ نباید صورت مسأله را پاک کرد؛ باید دنبال تولید خودرویی باشیم که بتواند با خودروهای اروپایی رقابت کند؛ همچنین باید قیمت تمام شده را کاهش دهیم.
رئیس انجمن قطعهسازان خودروی خراسان رضوی میگوید: اگر قرار است چرخ صنعت خودرو بچرخد، باید چنین تسهیلاتی پرداخت شود؛ در اروپا نیز مشابه این تسهیلات به متقاضیان پرداخت میشود؛ اصل پرداخت این وامها ایرادی ندارد و توقع مردم هم باید همین باشد؛ با این پرداختها باید صنعت خودرو چرخش و نوگرایی داشته باشد.
آروند در خصوص تأثیر پرداخت وام 25 میلیون تومانی بر بازار خودروهای دست دوم اینطور پاسخ میدهد: با پرداخت این وام، خودروهای دست دوم تا حدودی ارزش خود را از دست خواهند داد؛ در تمام دنیا هم زمانی که خودروی صفر تحویل داده میشود، قیمت خودروهای دست دوم افت چشمگیری دارد.
حمایتها باید تداوم داشته باشد
یک کارشناس صنعت خودرو نیز در در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» اظهار میکند: با پرداخت وام 25 میلیون تومانی، به دلیل نقدینگی که به صنعت خودرو تزریق شده، قطعهسازان نیز تا حدودی از وضعیت بحرانی قبل خارج شدهاند.
سهیل داورپناه اظهار میکند: خودروهایی که در این طرح توسط مردم خریداری شده است، تولید یک یا دو ماه ایرانخودر و سایپا رو پوشش میدهد و حداقل محصول این خودروسازان در انبار نمیماند و همین امر گردش مالی ایجاد میکند و فرصتی است که باید از آن استفاده کرد؛ وی ابراز امیدواری میکند: منابع مالی تزریق شده به صنعت خودروسازی در پروژههای جدید و تحقیق و توسعه هزینه شود.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه این حمایتها از صنعت خودرو باید ادامهدار باشد و از این پس هم باید شرایط مالی مناسب برای مردم باشد که بتوانند خرید خودرو را ادامه دهند، خاطرنشان میکند: اگر بخواهیم دوباره به سراغ فروش نقدی برویم یا اینکه خودروساز بخواهد خودش هزینههای خود را تأمین کند باز همان مشکلات قبل از اجرای طرح پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو پیش خواهد آمد.
داورپناه اضافه میکند: میتوان سیاستهای جدیدی از قبیل تعویض خودروهای فرسوده، تعویض ناوگان حملونقل عمومی و … را اتخاذ کرد تا پس از اجرای این طرح نیز تزریق نقدینگی به صنعت خودرو ادامه داشته باشد زیرا تا زمانی که نقدینگی وجود نداشته باشد، نمیتوان بر ارتقای کیفیت خودروها کار کرد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان در حال کار کردن در زمینه تولید محصولات جدید هستند، به ضرورت برقراری ارتباط با شرکتهای معتبر خارجی اشاره میکند و میافزاید: شرکای خارجی که در دوران تحریمها با خودروسازان ما قطع ارتباط کرده بودند و قطعهسازانی که شریک اروپایی و معتبر داشتهاند، در حال برقراری مجدد ارتباطات هستند و با برقراری این ارتباطات قطعا میتوان محصولی با کیفیت بهتر تولید کرد.
داورپناه با اشاره به استقبال مردم از وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو عنوان میکند: پیام استقبال مردم این بود که چیزی تحت عنوان کمپین تحریم خودروی داخلی نداشتهایم و مردم نه تنها در بازار خودرو بلکه در هیچ یک از بازارهای کشور قدرت خرید ندارند؛ توان خرید مردم به دلیل تورم در سالهای گذشته کاهش یافته است؛ اگر مردم توان خرید داشته باشند، خودرو و هیچ کالاهای داخلی را تحریم نمیکنند؛ اگر بازار رقابتی داشته باشیم و مردم هم قدرت خرید داشته باشند، کالاهای داخلی تحریم نمیشوند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه توقع مردم از برای دریافت چنین تسهیلاتی طبیعی است، خاطرنشان میکند: در تمام دنیا شرکتهای لیزینگ و بانکها تأمین نقدینگی را بر عهده دارند و مردم خرید را انجام میدهند و این توقع طبیعی است و در تمام بازارها وجود دارد؛ در تمام دنیا خرید به صورت اعتباری صورت میگیرد و نه نقدی و این تسهیلات باید مستمر باشد.
داورپناه در خصوص بازار خودروهای دست دوم میگوید: خودرو کالای مصرفی است و سرمایهای نیست و مصرفکننده باید این مسأله را درک کند؛ در تمام دنیا زمانی که خودرو را از تولیدکننده تحویل میگیرید، خودرو دست دوم حساب میشود و در نتیجه قیمت آن به شدت افت میکند؛ قیمت خودروی دست دوم در بازار کشور ما با قیمت جهانی آن تفاوت فاحش دارد و قطعا این مسأله به این معناست که با اعطای این تسهیلات اگر قرار است قیمتها واقعی شود، قیمت خودروهای دست دوم نیز باید افت کند.
صنعت خودرو؛ نمادی از آنچه هستیم
کارشناس دفتر بررسیها و مطالعات اقتصادی شرکت تولیدی و صنعتی تکلان توس مشهد صنعت خودرو را بحث پیچیدهای میداند و اظهار میکند: این صنعت در سال 89 پیک تولید خودرو را تجربه کرد و حدود یک میلیون و 440 هزار خودرو را به تولید رساند.
محمدهاشم صفار معتقد است بازار داخلی ظرفیت جذب این سطح از خودروی تولید داخلی را نداشته است و ادامه میدهد: برخی میگویند سرانه مصرف خودرو در کشور ما نسبت به جمعیت کم است و در کشور ما هر پنج نفر یک خودرو دارند در حالی که در اروپا هر دو نفر یک خودرو دارند؛ اما به اعتقاد من ساختارهای اجتماعی و اقتصادی ایران به شکلی نیست که بتوانیم سرانه خودرو را به اروپا نزدیک کنیم و حداکثر ظرفیت جذب بازار داخلی برای صنعت خودرو بیشتر از 700 یا 800 هزار دستگاه نیست.
دبیر شورای پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بر اساس افق 1404 باید تیراژ سالیانه خودروی داخلی ما به سه میلیون دستگاه برسد، تصریح میکند: اما این امر به نظر من ممکن نیست مگر اینکه راهکارهای خاصی برای آن در نظر گرفته شود برای مثال صنعت خودرو جوینت ونچر واقعی(مشارکت انتفاعی) با خودروسازان خارجی داشته باشد به صورتی که با تعداد شرکتهای محدودی مشارکت کنیم تا در یک فرآیند توافق بلندمدت بینالمللی هم ظرفیتهای داخلی خود را بهبود دهیم و هم بتوانیم چشمانداز و رویکرد مثبتی در صادرات خودرو داشته باشیم.
مشکلات صنعت خودرو ساختاری است
صفار پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو را یک تحریک موقت در صنعت خودرو برمیشمارد و عنوان میکند: مشکلات این صنعت یک روزه ایجاد نشده است که بتوانیم با تزریق موقت بازار این مشکلات را برطرف کنیم؛ مشکلات این صنعت ساختاری است و شاید لازم باشد امروز در اقداماتی که انجام شده اصلاحاتی ایجاد شود.
کارشناس دفتر بررسیها و مطالعات اقتصادی شرکت تولیدی و صنعتی تکلان توس مشهد ادامه میدهد: صنعت خودرو یک صنعت دولتی محسوب میشود و مدیریت این صنعت دولتی است؛ گاهی اوقات مشاهده کردیم افرادی به عنوان مدیر در این صنعت انتخاب شدند که هیچ آشنایی با آن نداشتهاند؛ باید به مدیریت این صنعت نگاه تخصصی داشت نه اینکه افرادی به دلیل روابط سیاسی به عنوان مدیر انتخاب شوند.
صفار با اشاره به استقبال مشتریان از وام خرید خودرو خاطرنشان میکند: این استقبال چشمگیر نشان میدهد مردم وضعیت آینده کشور را رو به تورم میبینند و امید ندارند تورم تک رقمی شود و با این اوصاف اخذ این تسهیلات با نرخ 16 درصد برای آنها توجیه دارد؛ در واقع استقبال از این تسهیلات استقبال از نرخ بهره 16 درصد بود.
دبیر شورای پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به برخی انتقاداتی که به صنعت خودروسازی وارد میشود، میگوید: تمام اقتصاد کلافی است که به هم تنیده است؛ صنعت خودرو در واقع نمادی است از آنچه که ما هستیم؛ اگر آنچه ما هستیم ضعیف است، قرار نیست آن را بشکنیم و از بین ببریم؛ ما هم قبول داریم نقطه ضعفهایی وجود دارد اما اگر این صنعت را با سایر صنایع مقایسه کنیم میبینیم باز هم این صنعت نسبت به سایر بخشهای اقتصاد بهرهوری بیشتری دارد؛ شاید قضاوت درستی نباشد که صنعت خودروی داخلی را با صنعت خودروی جهان مقایسه کنیم؛ آیا سایر پارامترهای ما در سطح جهان است؟صفار با اعتقاد بر اینکه مشکل صنعت خودرو این است که این صنعت در بسیاری از موارد مقیاس ظرفیتهای اقتصادی خود را رعایت نکرده است، تأکید میکند: باید رویکردها در این صنعت اصلاح شود؛ باید به دنبال رقابت بینالمللی باشیم زیرا با تکثر واحدهای کوچک به نتیجه مثبتی در این صنعت نمیرسیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.