هشدار جواهری نایب رئیس انجمن خودرو و نیرو محرکه : تولیدکنندگان داخلی به حاشیه رانده نشوند
درحالی صادق حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه از بررسی قرارداد با پژو در جریان سفر رئیسجمهور به فرانسه خبرداده است که این شرکت به بهانه تحریمهای بینالمللی در سال٩١ ایران را ترک کرد و حاضر به انجام تعهدات خود نشد، مسئلهای که باعث ضرر٢/٣تریلیون تومانی این شرکت به ایران شد.
بازگشت پژو به بازار پرسود خودروی ایران درحالی بهطور جدی از سوی ایرانخودرو و طرف فرانسوی پیگیری میشود که خبری درمورد چگونگی جبران خسارت واردشده به ایران از محل خروج یکشبه کارشناسان پژو از ایران نیست و ظاهراً قرار است بازار خودروی ایران بهراحتی و بدون کوچکترین زحمتی به فرانسویهای زیرک و سودجو سپرده شود تا باز هم اسب سودجویی خود را در این بازار رهاشده بتازانند.
ورود خودروسازان خارجی به ایران
در این رابطه معاون وزیر صنعت با بیان اینکه قراردادهای خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران از ماه آینده بهتدریج وارد فاز اجرایی میشود، گفت: راه یوزانس و فاینانس برای خودروسازان باز شد. صالحینیا افزود: در قراردادهای جدید ایجاد شرکتهای مشترک، ایجاد برندهای مشترک، انتقال دانش فنی، همکاری مشترک در تولید قطعات و مجموعههای خودرو، صادرات بخشی از محصولات به بازارهای ثالث، همکاری مشترک در بالابردن سطح کیفی محصولات و ایجاد تنوع براساس خواست مشتری و رضایت وی و آموزش پیشبینی شده است.
اراده انعقاد قرارداد با پژو است
با این حال نایب رئیس انجمن خودرو و نیرو محرکه خراسان رضوی با بیان اینکه اگر هدف توسعه صنعت خودروسازی است، میتوان با انعقاد قرارداد با کشورهایی مانند کرهجنوبی و آلمان تکنولوژی جدید را وارد ایران کرد، گفت: با این حال واقعیت این است که مسئولان ما در شرایط فعلی ترجیح میدهند که قرارداد خودرویی را با کشور فرانسه منعقد کنند.
محمدرضا جواهری افزود: اصرار بر انعقاد قرارداد با فرانسه درحالی صورت میگیرد که تجربه نشان داده این کشور پایبندی چندانی به تعهدات خود ندارد، از این رو هیچ ضمانتی وجود ندارد که مانند اوایل دهه٩٠ این شرکت ناگهان ایران را ترک کرده و خودروسازی ما را دچار مشکل کند.وی تصریح کرد: درحالی شرکتهای خودروساز ما به انعقاد قرارداد با پژو اصرار دارند که هماکنون به دلیل پرداختنکردن بدهیهایشان به قطعهسازان، فعالان این صنعت را دچار بحران کردهاند این در حالی است که انتظار میرفت بعد از اجرای طرح فروش وام خودرو، آنها بخشی از بدهیهای خود را به قطعهسازان پرداخت کنند.
همچنین میرزایی یکی از قطعهسازان خراسانی نیز گفت: با لغو تحریمها ما باید به سمت همکاری با شرکتهای بزرگ و مطرح خارجی برویم، نه آنکه خود را محدود به چند شرکت کرده و اجازه بدهیم که آنها بازار ایران را تصاحب کنند. وی افزود: طبیعی است وقتی شما ۴٠تا ۵٠درصد از بازار خودروی کشور را در اختیار یک شرکت قرار دهید، این مسئله اهرمی برای فشار بر صنعت خودرویی ایران شده وسعی میکنند از این مسئله مدام امتیاز بگیرند. وی تصریح کرد: ما باید بهسمت انعقاد با چند شرکت خارجی توانمند و نه فقط یک شرکت برویم تا آنها نتوانند مانند سالهای گذشته با ترک ایران به ما ضربه بزنند.
ظرفیتهای داخلی از بین نرود
جواهری تصریح کرد: در زمان تحریم و بعد از اینکه کشورهایی مانند فرانسه از دادن قطعه به ما خودداری کردند، تولیدکنندگان داخلی وارد میدان شدند و با بضاعت خود سعی کردند که صنعت خودروسازی ایران زمین نخورد اما حالا این دغدغه وجود دارد که با انعقاد قرارداد با فرانسه تولیدکنندگان داخلی به حاشیه رانده شوند.
احتمال تکرار تحریمهای خودرویی
با این حال یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امکان تکرار تحریمها علیه خودروی ایران با قراردادهای جدید وجود دارد، گفت: درصورتیکه شرکتهای خارجی بخشی از بازارهای جهانی خود را به تولیدات ایران پیوند بزنند، امکان تکرار تحریمهای خودرویی وجود ندارد اما شواهد نشان میدهد که شرکتهایی مانند پژو با هدف کسب بازارهای داخلی وارد ایران میشوند.منوچهر سلطانی افزود: وقتی منافع پژو یا هر شرکت خارجی در گرو صادرات قطعات و خودروهای تولیدی ایران که تحت لیسانس آنها تولید شده، باشد بهطور حتم نمیتوانند هر وقت خواستند ایران را ترک کنند.
معاون سابق بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی خراسان ادامه داد: در اوایل دهه٩٠ هم علتی که پژو توانست بازار ایران را ترک کند، همین بود که بخش درخور توجهی از بازار مصرفی ایران دست این شرکت بود اما هیچ تعهدی در خصوص صادرات و پیوندزدن منافع خودش با ما را نداشت برای همین ترک ایران برای آنها هزینه چندانی نداشت.سلطانی افزود: در دیداری که با یکی از مدیران پژو داشتهام، خودشان گفتهاند که بازار ایران برای آنها چندان اهمیتی ندارد برای همین هم حاضر شدند، ایران را ترک کنند.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه درمدتی که شرکتهای خارجی ایران را ترک کرده بودند، شرکتهای قطعهساز داخلی پیشرفت زیادی در زمینه تولیدات قطعات خودرو داشتند، گفت: اگر قراردادی منعقد می شود، مبتنیبر توانمندسازی شرکتهای داخلی باشد و اینگونه نباشد که شرکتهایی که در بدترین شرایط تلاش کردند تا تولید تقویت شود، به حاشیه رانده شوند.
تنوعبخشی به طرفهای خودرویی
همچنین عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه هر نوع قرارداد با شرکتهای خارجی باید براساس انتقال تکنولوژی با ایران صورت بگیرد، گفت: درصورتیکه شرکتهای خارجی حاضر به ارتقای شرکتهای تولیدی داخلی باشند بهطوریکه بسترهای صادرات خودرو از ایران به سایر کشورها فراهم شود، انعقاد قرارداد با شرکتهای خارجی باعث بهبود صنعت خودروسازی ما میشود.
گروسی افزود: با این حال اگر در قراردادهای خود این موارد را لحاظ نکنیم، فقط بازار داخلی را در اختیار شرکتهای خارجی قرارداده و این طبیعی است که در چنین شرایطی امکان پایبندنبودن به قراردادها توسط شرکتهای خارجی وجود خواهد داشت. وی تصریح کرد: ایران بهدلیل نزدیکی به کشورهای آسیای میانه و همچنین عراق میتواند به یکی از قطبهای صادرات خودرو در منطقه تبدیل شود، از این رو باید انعقاد قراردادها بهگونهای باشد که این مسئله به صادرات ما و نه واردات خودرو کمک کرده باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.