آثار برجام بر حوزه ترانزیت کالا، نیازمند گذر زمان
مدیر کارگروه حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران گفت: مشاهده محسوس آثار برجام در حوزه ترانزیت کالا در مبادلات بین المللی، نیازمند گذشت دست کم یک دوره شش ماهه است.
مجتبی بهاروند روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مهم ترین مشکل کشور در زمان تحریم نقل و انتقال پول بود به طوری که کشورهای دیگر نمی توانستند به صورت مستقیم پول ما را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه به روش 50 سال پیش برگشته بودیم و پول ها به صورت خرد از طریق راننده و واسطه به دست مان می رسید و این موضوع مشکلاتی را به دنبال داشت.
عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: مهم ترین دستاورد بعد از رفع تحریم ها گشایش اعتباری است که انجام می شود تا حواله ها از طریق نظام بانکی به دست ما برسد.
بهاروند اظهار کرد: هنوز در زمینه چند نرخی بودن دلار با مشکل مواجهیم یعنی تا زمانی که فکر خاصی برای دلار نشود، بخشی از مشکلات ما همچنان پابرجاست.وی با اشاره به اینکه دولت چاره ای جز حرکت به سوی تک نرخی کردن دلار ندارد ، خاطرنشان کرد: نرخ ارز باید واقعی باشد نه اینکه دولت دستور بدهد تا شش ماه چه مقدار باشد.
مدیر کارگروه حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر تحریم دولتی و اقتصاد دولتی و بروکراسی موجود در کشور اصلاح نشود، 50 درصد مشکلات داخلی باقی می ماند و اگر برای همیشه فکری به حال نرخ ارز نشود، درعمل چندان موفق نخواهیم بود.
بهاروند تصریح کرد: یکی دیگر از آثار برجام حمایت بیمه های معتبر بین المللی از کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی ایران است که کمک زیادی به شرکت های حمل و نقل و بازرگانان می کند.
عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: برداشته شدن تحریم ها شرط لازم بوده اما کافی نیست، دولت باید در سازوکار خود اصلاحاتی اساسی ایجاد کند و اقتصاد دولتی باید به سمت خصوصی سازی واقعی برود زیرا بخش زیادی از خصوصی سازی که تاکنون انجام شده، واقعی نبوده است.
خراسان رضوی با 41 هزار دستگاه ناوگان جاده ای، 394 شرکت باری و مسافری، 92 انجمن صنفی مسافری، 17 انجمن صنفی کالا و 28 میلیون تن کالای جا به جا شده در سال، پس از اصفهان و خوزستان رتبه سوم کشور را دارد.
همچنین خراسان رضوی رتبه پنجم کشور را در زمینه واردات، رتبه نخست را در بخش صادرات و رتبه دوم کشور را در زمینه ترانزیت ورودی و خروجی کالا دارا است.
99 درصد فعالیت های حوزه حمل و نقل در استان خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.