مهندس مظاهری پاسخ داد : آیا ایران، فروشگاه کالاهای کرهای باقی میماند
درحالی در آستانه سفر هیئت تجاری کرهای به ایران قرار داریم که علیرغم حضور گسترده محصولات این کشور در بازار ایران، هنوز سرمایهگذاری قابل اعتنایی از جانب شرکتهای کرهای در ایران انجام نشده است.
این روزها در عصر تجارت برندهای بزرگ، حضور محصولات در بازار ایران به گونهای است که شاید اگر یک شهروند کرهای در خیابانهای ایران به ویژه تهران قدم بزند، چندان احساس غربتی به او دست ندهد؛ چراکه نمادهای کرهای روی تابلوهای مغازهها، بیلبوردهای و حتی خودروهای داخل خیابانها در حال جولاندادن هستند که این نشان از گستردگی محصولات کرهای در بازار مصرف ایران دارد.
اکنون در شرایطی آمار گمرک از ثبت سفارش هزار و ٢۵قلم کالای کرهای برای واردات به ایران خبر میدهد که میانگین تراز تجاری ایران و کره در پنج سال گذشته منفی سه میلیارد و ۴۵٠میلیون دلار بوده و آمار رسمی نشان میدهد سهم ایران در سال گذشته از کل مبادلات تجاری بین دو کشور فقط هشت درصد و در شش ماه اول سال جاری حدود سه درصد بوده است.
در این رابطه رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه کره جنوبی با محصولات خود بخش مهمی از بازار لوازم خانگی را در اختیار خود قرار داده است، گفت: این درحالی است که هماکنون واحدهای تولیدی ایران با کمتر از ۵٠درصد از ظرفیت در حال فعالیت هستند، ازاینرو اجازه دادن به واردات بیرویه کالاهای مصرفی کرهای به کشور در شرایط رکود اقتصادی درست نیست.
مظاهری افزود: تجربه نشان داده که کرهایها اگر هم بخواهند در ایران کارخانهای بسازند، ترجیح میدهند آن کارخانه کار مونتاژکاری انجام دهد؛ ازاینرو انتقال تکنولوژی به ایران صورت نمیگیرد. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی نظیر کمبود سرمایه در حال گردش مواجه هستند، گفت: با این حال شرکتهای کرهای با تبلیغات زیاد و بدون مشکل مالی و همچنین برگزاری جشنوارههای خرید بازار را در قبضه خود قرار داده و تولیدکنندگان ایرانی را از بازار رقابت خارج کردهاند.
به گفته مظاهری، عرضه لوازم خانگی کرهای در ایران سبب شده که صنعت لوازم خانگی رو به تعطیلی رود و شرکتهای بزرگ تولیدکننده در این عرصه دچار بحران شوند؛ چراکه در رقابت نابرابر با محصولات خارجی به سر میبرند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.