قاچاق، بزرگترین مانع رقابتپذیری تولیدات داخلی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه برندهای رقابتپذیر بسیار کمی در کشور وجود دارد، گفت: قاچاق، بزرگترین مانع رقابتپذیری تولیدات داخلی است.
به گزارش ایسنا راضیه علیرضایی با برشمردن مواردی که یک کالا را تبدیل به برند میکند، اظهار کرد: وقتی اعتبارسنجی یک بانک به نام تجاری کالا ارزش میدهد و آن موقع است که برند تاثیرگذار و مطرح میشود.
وی افزود: باید توجه داشت ارزش برند جزو داراییهای مالک بوده که نزد وامدهنده دارای اعتبار باشد اما همانطور که مشاهده میکنید امروز بانکها برای بزرگترین و کوچکترین برندهای ما سند ملک میخواهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه برندهای رقابتپذیر بسیار کمی در کشور وجود دارد، گفت: البته با توجه به اینکه در سالهای اخیر در تحریم به سر میبردیم برای نفوذ در بازارهای هدف بالاجبار خود را پنهان کرده و خیلی به مقوله برند نپرداختیم.
علیرضایی با بیان اینکه در سالهای اخیر تحریمها ما را از ورود به بازارهای بینالمللی دور کرد، اظهار کرد: به دلیل تحریمها تنها در بازارهای غیررسمی مثل آسیای میانه و افغانستان فعالیت کردیم درنتیجه هماکنون برای ورود به بازارهای بینالمللی کالاهای ما استانداردهای لازم را ندارند.
وی یادآور شد: در حال حاضر برای حضور در بازارهای رسمی، ساز و کار مناسب و ساختار سیستمی درستی نداریم و خود به خود سیستمهای ما افول پیدا کرده به طوری که نیازمند سرعت توافق دستگاه های کشور و پشتیبانی اقتصادی داریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در دوران تحریم دیپلماسی ما از اقتصاد جدا شد به گونهای که امروز هزینههای کنسول رفت و آمد تجار به قدری افزایش یافته که بسیار غیرعادی بوده و توان حضور را از ما سلب و مشکل میکند.
علیرضایی با اشاره به وضعیت برندهای داخلی عنوان کرد: بخشی از اجناس و کالاهای تولید داخل از فناوریهای روز دنیا عقب هستند به عنوان مثال در صنعت نساجی، علاوه بر ماشینآلات، طرح و الگوها نیز قدیمی بوده و این ضعیف بودن در شکلگیری مد و طراحی باعث شده تا بخشی از بازار داخلی خود را از دست بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: البته در برخی موارد کالای باکیفیت و متنوع تولید میکنیم به عنوان مثال پتوهای بافت داخل هیچ مشکلی نداشته و صادرات خوبی نیز دارند، اما متاسفانه قاچاق باعث شده تا نتوانند به خوبی فعالیت کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در تولید فرش ماشینی رقابتپذیر بوده و بهترین تولیدات دنیا را داریم، اظهار کرد: همچنین برندهای بسیار خوبی در صنعت چرم داریم که قابل دفاع هستند، اما جای کار برای برندها بسیار زیاد است.
وی تصریح کرد: اقدامی برای ساماندهی برندهای خارجی در مشهد انجام دادیم که طی آن با حجم بالای کالاهایی مواجه شدیم که به عنوان قاچاق وارد استان میشدند و بسیاری از آنها تولیدات داخلی بودند که با برند خارجی و اختلاف قیمت زیادی فروخته میشدند.
علیرضایی در پایان تاکید کرد: حمایت از برندها با مالکیت معنوی باید در کشور صورت گیرد به این معنا که جلوی فعالیت کالاهای مشابه برندها در بازار گرفته شود و همچنین برندهای معروف برای بازسازی عمر برندشان فعالیت های نوسازی و بهسازی را انجام دهند که در این صورت میتوانیم در راستای اعتلای برندینگ حرکت کنیم.
77 تعداد بازدید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.