9 راهکار انجمن صنایع غذایی استان برای رفع موازی کاری دستگاهها
9 راهکار انجمن همگن صنایع غذایی استان برای رفع موازی کاری تحویل دبیرخانه شورای گفتگوشد.
به گزارش روابط عمومی خانه صنعت ، معدن وتجارت خراسان ، کافی دبیر انجمن صنایع غذایی استان با بیان این مطلب گفت : از آنجا که یکی از مشکلات عمده در حوزه صنعت غذا ، موازی کاری موجود بین دستگاههای نظارتی از قبیل استاندارد ، نظارت بر مواد غذایی ودامپزشکی می باشد لذا در راستای بهبود فضای کسب وکار و رفع موانع تولید ، این موضوع به شورای گفت وگوی دولت وبخش خصوصی ارجاع گردید و نهایتاً در جلسه مورخ 95/04/21 با حضور نمایندگان دستگاههای ذیربط در شورای گفتگو مطرح و ارائه پیشنهادات و راه حلهای عملی به انجمن همگن صنایع غذای استان محول گردید .
وی افزود: پس از برگزاری جلساتی با اساتید دانشگاه فردوسی و کمیته فنی انجمن (متشکل از مسئولان کنترل کیفی در رشته های مختلف صنعت غذا ) نهایتاً راه حلهای پیشنهادی انجمن طی صورتجلسه ای در 9 بند تحویل دبیرخانه شورای گفتگو گردید تا بررسی ودر صورت صلاحدید مورد تصویب قرار گیرد .
وی ادامه داد : موازی کاری ارگان ها و سازمان های نظارتی در حوزه ی غذا باعث کاهش شدید بهره وری و اتلاف وقت و افزایش هزینه ها وایجاد یاس و نامیدی در مدیران واحدهای تولیدی شده است .
وی گفت : بی توجهی به مشکلات اجرایی در تعیین سه دستگاه دولتی بعنوان نظارت بر صنعت غذا و اختلاف نظرهای کارشناسی در بسیاری موارد و بعضا تضاد نظرات آنان ، وضعیت بسیار تاسف باری را بوجود آورده که غیر منطقی و شایسته اصلاح فوری می باشد لذا برخی از مصادیق فعالیتهای موازی وپیشنهادی اصلاحی کمیته فنی انجمن به شرح زیر ارائه میشود :
1-نمونه برداری و تفسیر نتایج :
در حال حاضر بعضاً همزمان ویا در یک روز از 2 یا 3 ارگان مذکور برای نمونه برداری واحدها مراجعه می کنند ، پیشنهاد می شود یک سیستم واحد برای نمونه برداری طراحی و به اجرا دراید و نتایج آزمایشات در آن به اشتراک گذاشته شود ، بدیهی است تعیین حداکثر نمونه برداری نیز با توجه به اصول علمی و ضروری است .
ضمناً منابعی که بر اساس آن آزمایشات تفسیر می شود در حال حاضر دوگانه است و در اداره استاندارد ، معیار استاندارد ملی است ولی در اداره ی نظارات علاوه بر استانداردهای ملی در صورت تدوین ، بخش نامه های وزارت متبوع نیز مورد استناد است که بایستی تبدیل به دستورالعمل واحد شود ونتایج آزمایشات برای همه ی دستگاهها قابل قبول و از طریق پنجره واحدی در دسترس کلیه دستگاههای نظارتی باشد .
2-کنترل فرایند و بازدید از واحدهای صنعتی :
از آنجایی که منابع و آیین نامه های هر سازمانی مختص به خود است وعلاوه برآن تفاوت دیدگاه های کارشناسی نیز مزید بر آن می شود منجر به درخواست های بعضاً متضادی می شود ، که برای رفع مشکل پیشنهاد می شود با طراحی چک لیست های مشترک وثبت آن در یک سیستم اشتراکی این معضل حل شود و بازدید هر کارشناس وتکمیل چک لیست به منزله بازدید کلیه دستگاههای نظارتی تلقی شود وبرای همه قابل قبول ودسترسی باشد .( از طریق پنجره واحد نظارتی )
در حال حاضر برای تولید هر محصول 2 پروانه شامل پروانه بهداشتی وپروانه بهداشتی بایستی اخذ شود وبه دلایل اختلاف نظر در ضوابط ومقررات مورد استناد باعث اتلاف زمان و هزینه می شود بنابر این پیشنهاد می شود برای تولید هر محصول ، فقط یک مجوز صادر شود .
4-تعیین صلاحیت مسئولین فنی بهداشتی وکنترل کیفیت :
هردو اداره یک فرایند مخصوص به خود وضوابط اختصاصی برای تعیین صلاحیت مسئول فنی و کنترل کیفی دارد که لازم دارد با تجمیع و تقسیم کار حل و فصل شود یعنی فقط یک دستگاه متولی صدور پروانه مسئول فنی باشد .
5-صادرات :
در حال حاضر برای صادرات محصولات بعضاً از 3 اداره ی فوق الذکر بایستی مجوز دریافت شود ، که برای رفع مشکل ، تقسیم کار بایستی بین آنان صورت گرفته وپس از تایید یک اداره سایرین آن را تایید نموده ویا فقط یک اداره برای صدور مجوز تعیین شود .
6-واردات مواد اولیه
برای واردات مواد بایستی از هر 2 سازمان ( نظارت بر مواد غذایی و استاندارد )مجوز دریافت شود در صورتی که استانداردهای مورد استناد برای آزمون وتفسیر نتایج یکسان است ، که پیشنهاد تقسیم کار بین سازمان های مذکور با نظر مدیران اجرایی ارشد استان را داریم .
7-آزمایشگاه های آکرو دیته (همکار )
از آنجاییکه آزمایشگاههای آکرودیته در دو اداره با هم متفاوتند ، نتایج آزمایشگاهی یکدیگر را قبول ندارد و حتی در موارد نسبتاً زیادی منجر به صدور نتایج متضاد نسبت به یک نمونه می گردد وپیشنهاد می شود که ضوابط یکسان برای تعیین صلاحیت آزمایشگاههای همکار تدوین و اجرا شود تا نتایج مورد قبول همه باشد .
بدیهی است استفاده از امکانات وتجهیزات موجود در دانشگاهها ، خصوصاً دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان آزمایشگاه همکار و نظارت اساتید با سابقه اقدام شایسته تری است که ضمن افزایش دقت ، می تواند باعث کاهش هزینه های آزمایش و به تبع کاهش هزینه های پرداختی واحدهای تولیدی شود .
8- تشکیل کمیته تخصصی در هر رشته از صنعت غذا :
تشکیل کمیته تخصصی در هر رشته از صنعت غذا بمنظور استفاده از تجارب کارشناسان مجرب و مشاوره ی فنی ، می تواند ارگان های نظارتی را از اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی باز دارد .
9- تشکیل کمیته عالی سیاست گذاری :
تشکیل کمیته عالی سیاستگذاری باحضور اساتید دانشگاه در گروه علوم و صنایع غذایی و ارگان های نظارتی ذیربط و نمایندگان انجمن همگن صنایع غذایی ونمایندگان کمیته تخصصی برای تصمیم سازی واظهار نظر در خصوص مواردی که اختلاف نظر وجود دارد ، بسیار کارساز ومفید بنظر می رسد .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.