۱۱ راهبرد برای خلق نوآوری در شرکت های نوپا
بر خلاف تصور رایج در شرکت های ایرانی که نوآوری را موضوعی پیچیده و عجیب و بزرگ می دانند، تلاش هایی نظیر “بهبود سلامت و ایمنی کارکنان” یا ایجاد بهبودهای اندک در کیفیت کالاها و خدمات نیز در زمره راهبردهای ورود به دنیای نوآوری محسوب می شوند.در یادداشت های گذشته در شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، تلاش شد تا برخی از منابع نوآوری در محصولات و فرایندها و مشکلات شرکت های ایرانی در بهره برداری از آن منابع، تشریح گردند. در نوشته جاری، از منظری دیگر به راهبردهای شرکت ها برای ورود به دنیای نوآوری نگریسته شده است.
به طور کلی می توان راهبردهای زیر را برای شرکت ها در تصمیم گیری ایشان برای ورود به دنیای نوآوری در نظر گرفت:
۱- تنوع بخشی به کالاها و خدمات
۲- جایگزین کردن محصولات و فرایندهای قدیمی و منسوخ
۳- ورود به بازارهای جدید و یا افزایش سهم شرکت در بازار
۴- بهبود کیفیت کالاها و خدمات
۵- افزایش انعطاف پذیری برای تولید کالاها و یا ارائه خدمات
۶- افزایش ظرفیت تولید کالا و خدمات
۷- کاهش هزینه های نیروی کار
۸- کاهش هزینه های مواد اولیه و انرژی
۹- کاهش اثرات زیست محیطی
۱۰- بهبود سلامت و ایمنی کارکنان
۱۱- تامین کالا و خدمات راهبردی برای کشور در حوزه های دفاعی- امنیتی، غذایی و سلامت
این راهبردها تناسب زیادی با سطح توانمندی های شرکت ها دارند. برای مثال، ایجاد تنوع در محصولات نیاز به سطح بالاتری از تخصص و پیش زمینه ها در مقایسه با راهبرد “کاهش هزینه های نیروی کار” دارد.
به عبارت دیگر، بر خلاف تصور رایج در شرکت های ایرانی که نوآوری را موضوعی پیچیده و عجیب و بزرگ می دانند، تلاش هایی نظیر “بهبود سلامت و ایمنی کارکنان” یا ایجاد بهبودهای اندک در کیفیت کالاها و خدمات نیز در زمره راهبردهای ورود به دنیای نوآوری محسوب می شوند.
نگاه پیچیده به مقوله نوآوری از یک سو و نداشتن توانمندی های مورد نیاز برای ایجاد تحولات بزرگ نوآورانه از سوی دیگر، باعث شده است تا بسیاری از بنگاه های تولیدی در کشور از مفهوم نوآوری “واهمه” داشته و رضایت به شرایط موجود را ترجیح دهند.
از منظر ایشان نوآوری فقط برای شرکت های بزرگ و پر درآمد بوده و شرکت هایی که از فناوری های قدیمی استفاده می کنند و کوچک هم هستند، نیازی به نوآوری ندرند. این در حالیست که نوآوری در تمام کسب و کارها، مفهوم داشته و قابلیت کاربرد دارد.
به نظر می رسد تمرکز بر مفاهیم قدیمی تر مانند بهبود بهره وری، بهبود عملکرد، افزایش سهم از بازار، کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت که در زمره راهبردهای نوآوری قرار دارند، می تواند ارتباط بهتری با صاحبان طیف بزرگی از صنایع کشور برقرار کرده و اعتماد آن ها را برای فاصله گرفتن از شرایط موجود به سمت شرایط بهتر، جلب نماید.
در این راستا، فعالیت های هدفمند دولت می تواند به این هدف شتاب ببخشید. فعالیت هایی نظیر حمایت های هوشمندانه از شرکت هایی که کاهش هزینه و بهبود بهره وری برای آن ها اهمیت دارد و مدام در این عرصه تلاش می نمایند، می تواند در سوق دادن ایشان به صورت ناملموس به سمت نوآوری، مفید باشد.
پس از دغدغه مند شدن شرکت ها نسبت به مقوله بهبود بهره وری، ایشان به صورت ناخودآگاه از سایر راهبردهای نوآوری نیز استقبال خواهند کرد و می توان در بلندمدت شاهد افزایش خروجی های نوآورانه این شرکت ها بود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.