دکتر اختراعی و مهندس ابراهیمی ؛۴١درصد بیکاران کشور دانشآموختگان دانشگاهها هستند؛ تحصیل بیکاری در دانشگاه
انتشار آخرین وضعیت بیکاری نشان از نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی کشور دارد؛ بهطوریکه تازهترین بررسیهای صورت گرفته توسط مراکز پژوهشی مانند مرکز پژوهشهای مجلس، مرکز آمار و همچنین اتاق بازرگانی ایران حاکی از آن است که هماکنون نزدیک به نیمی از جمعیت بیکار کشور را فارغالتحصیلان دانشگاهی(دو میلیون و ۵۰۰هزارنفر جمعیت بیکاران کشور) به خود اختصاص دادهاند. در کنار این مسئله وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده به زودی چهار میلیون و ۵۰۰هزارنفر دیگر نیز به جمعیت دانشآموختگان جویای کار در کشور افزوده میشوند. براساس اطلاعات مرکز آمار درسال گذشته از ۵/٢ میلیون نفر بیکار در کشور ۵/٢درصد بیسواد، ١/٣١درصد با تحصیلات کمتر از دیپلم، ٢۵درصد دیپلم و پیشدانشگاهی و ۴/۴١درصد دانشآموختگان دانشگاهی تشکیل میدهند.
آمار دانشآموختگان بیکاری در کشور
با این حال آنچه این روزها برای کشور به زنگ خطری تبدیل شده است، افزایش جمعیت متقاضی کار دانشآموختگان دانشگاهی با تحصیلات بالاتر از لیسانس است؛ مسئلهای که بررسی آن نیازمند استناد به آمارهای مراکز رسمی دارد. هماکنون نرخ مشارکت اقتصادی دانشآموختگان دارای مدرک۵/۴٧درصد و نرخ بیکاری آن ها ٢١درصد است. نرخ بیکاری دانشآموختگان دارای مدرک فوقلیسانس نیز ١۵درصد و نرخ مشارکت اقتصادی آنها ٧/۵٨درصد است. درنهایت نرخ بیکاری دانشآموختگان دارای مدرک دکتری تخصصی ٧/١درصد و نرخ مشارکت اقتصادی آنها ۵/٧۵درصد است.
چه رشتههایی بیکارتر هستند
جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار نشان میدهد در برخی رشتهها مانند علوم رفتاری و اجتماعی با نرخ بیکاری ٧/١٩ درصد، بازرگانی و امور اداری با ۵/١٩ درصد، حقوق ٨/٢١ درصد، علوم زیستی ۲۲ درصد، علوم طبیعی ۴/٢٢درصد، کامپیوتر ٩/٣٩ درصد، صنعت و فرآوری ۳۲درصد، معماری و ساختمان ٩/٢۵ درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات با ۲۲درصد و محیط زیست با ١/۴٩ درصد؛ بالاترین میزان بیکاری فارغالتحصیلان وجود دارد.
در این رابطه دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه طی چند دهه اخیر افزایش جمعیت دانشگاهی کشور تناسبی با نیازهای واحدهای تولیدی و صنعتی نداشته است، گفت: در حالی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، توسعه رشتههای دانشگاهی براساس نیازهای بخش صنعت و تولید صورت میگیرد که به این مسئله در ایران کمتر توجه شده است؛ بهطوریکه حتی سرفصلها و درسهایی که در دانشگاهها به دانشجویان داده میشود، با نیاز روز صنعت فاصله زیادی دارد.
کم توجهی به آموزش فنی و حرفه ای
مهندس فیروز ابراهیمی با بیان اینکه برای حل این مشکل باید دانشگاه براساس تقاضای و نیازهای موجود در بازار کار دانشجو جذب کنند، گفت: یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکل دانشآموختگان دانشگاهی، توسعه مهارتهای فنی و حرفهای در کشور است. هماکنون ما با تعداد زیادی تکنسین و مهندس روبهرو هستیم که تقاضای کار دارند اما از آن طرف با مشکل فقدان افرادی که مهارت فعالیت در خطوط تولید را دارا باشند نیز مواجه هستیم.
ایجاد هزار فرصت شغلی به دلیل ارتباط صنعت و دانشگاه
ابراهیمی گفت: با وجود اهمیت فنی و حرفهای در رفع مشکل بیکاری، به این بخش آنگونه که باید توجه نمیشود و درحالیکه میلیاردها تومان صرف ساخت و توسعه دانشگاههای غیردولتی و غیرانتفاعی میشود که چندان خروجی برای تولید ندارند، سرانه آموزش فنی و حرفهای در کشور ما ٢٠تومان است.
وی با اشاره به راهاندازی مرکز ارتباط صنعت و دانشگاه از سوی خانه صنعت خراسان رضوی گفت: تاکنون این دفتر با توجه به اینکه سال گذشته اولین سال فعالیتش بوده، توانسته است هزار شغل برای دانشآموختگان دانشگاهی ایجاد کند.وی افزود: همچنین با هماهنگیهای به وجود آمده قرار شده تا بانکی از نیازهای واحدهای صنعتی به دانشآموختگان دانشگاهی تهیه و از این طریق افراد مورد نیاز جذب شوند. همچنین با همکاریهای صورت گرفته قرار شده تا دانشجویان پایاننامههایی خود را براساس نیازهای واحدهای صنعتی طراحی و تدوین کنند. وی تصریح کرد: بررسی تجدیدنظر در واحدهای درسی براساس نیازهای واحدهای صنعتی با همکاری دانشگاهها یکی دیگر از اقداماتی است که در این دفتر در حال پیگیری است.
آموزش برای تامین کارمند نه کارآفرین
رئیس انجمن تحقیق و توسعه خراسان رضوی نیز در گفتگو با شهرآرا گفت: ارتباط نداشتن صنعت و دانشگاه در سالهای گذشته سبب شده زمانی که فردی از دانشگاه فارغالتحصیل میشود، به دلیل نداشتن مهارتهای لازم برای فعالیت در بخش تولید و صنعت، در پیدا کردن شغل مرتبط با گرایش تحصیلی خود دچار مشکل شود. دکتر اختراعی افزود: در کشور ما به جای اینکه دانشگاه از دل صنعت و بخش خصوصی بیرون بیاید، براساس نیازهای دستگاههای اداری شکل گرفته و تبدیل به مراکزی شده که نیروی اداری و نه مورد نیاز تولید تربیت میکنند. وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته هر چند سال یکبار اقدام به تربیت دانشجو براساس رشتههای مورد نیاز بازار کرده و بعد از اینکه نیاز بازار تمام شده دیگر آن رشته تعطیل شده و رشته جدیدی بسته به نیاز روز ایجاد میشود اما در کشور ما دهها سال است که در چند رشته بدون توجه به ظرفیت بازار دانشجو میگیریم، طبیعی است در چنین شرایطی نرخ بیکاری افزایش مییابد. برای همین اولین اقدام برای حل مشکل بیکاری دانشآموختگان تجدیدنظر در نظام دانشگاهی ایران است.
بررسیهای دلایل افزایش نرخ بیکار در ایران نشان میدهد که ارتباط زیادی بین اقتصاد دولتی و به ویژه نفتی ایران و میزان دانشآموختگان بیکار وجود دارد؛ بهطوریکه هر زمانی که درآمدهای نفتی کشور ما افزایش یافته است، دولتها با جذب دانشآموختگان سعی کردهاند تا بیکاری را مهار کنند اما هر زمانی که درآمدهای نفتی کم شده بر میزان بیکاران دانشگاهی افزوده شده است. ازاینرو میتوان استنباط کرد که یکی از دلایل مهم بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی در ایران، بیارتباطی توسعه دانشگاهها با نیاز روز و بخش تولید است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.