صنعت پوشاک؛ تنگناها و راهکارها
صنعت پوشاک ایران به دلیل قدمت زیاد و نیز وجود بازار مصرف گسترده می تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کند،اما در این راستا با مشکلات و تنگناهای زیادی دست به گریبان است.
صنعت پوشاک می تواند در خصوص حمایت از تولید داخلی و بالا بردن نرخ اشتغال که به عنوان دو هدف اصلی کشور از سوی مقاوم معظم رهبری در سال جاری تعیین شده اند، نقش بسیار مهمی را ایفا کند، اما پیش از آن باید سنگهای سر راه این صنعت برداشته شود.
*** برندسازی حلقه گمشده صنعت پوشاک کشور
عضو انجمن صنایع پوشاک ایران در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در سال جاری باید بیش از گذشته به موضوع پوشاک و حمایت از آن در عرصه های مختلف توجه کرد تا شرایط مناسب تری برای فعالیم این عرصه به وجود بیاید.
مجید افتخاری گفت: در کشور نشان های بسیار زیادی در حوزه های پوشاک و نساجی مشغول به فعالیت هستند اما نتوانسته اند به یک برند جهانی تبدیل شوند.
وی خاطر نشان کرد: اصلی ترین دلیل عدم تبدیل نشان های ایرانی به یک برند جهانی سابقه فعالیت کوتاه مدت آن ها و عدم هدف گذاری مناسب در عرصه فروش است.
وی با اشاره به اینکه سریع ترین راه برای شناساندن هر محصولی به مردم، تبلیغات است، خاطر نشان کرد: به طور مثال یکی از موضوعات مهم در انتخاب یک بازار دهک های مختلف جامعه از لحاظ درآمد و فرهنگ است که می تواند در کنار تبلیغات صحیح به تبدیل شدن یک کالا به برند کمک شایانی کند.
افتخاری با بیان اینکه 95 درصد نمایندگان برندهای خارجی در ایران تقلبی هستند، اظهار کرد: حضور این برندهای خارجی تقلبی فضا و عرضه را برای فعالیت گسترده پوشاک داخلی سخت و دشوار کرده است.
وی اظهار کرد: تنها یک درصد پوشاک خارجی مصرفی کشور بهصورت قانونی واردشده و 99 درصد بقیه بهصورت قاچاق به کشور واردشده است.
***باید با کالای قاچاق برخورد شود
عضو انجمن صنایع پوشاک ایران اظهار کرد: کالای قاچاق هم اقتصاد کشور را دچار مشکل می کند و هم مصرف کننده را گرفتار می کند بلکه در این خصوص باید یک فضای رقابتی مناسب حداقلی ایجاد شود تا تولید کننده داخلی نیز به تولید کالای با کیفیت ترغیب شود.
وی یادآور شد: هزینه تمام شده کالا در داخل کشور به مراتب بسیار بیشتر از خارج از کشور است و در این زمینه باید تدابیر مناسب اتخاذ شود.
افتخاری ادامه داد: بسیاری از برندهای خارجی علاقه مند به حضور در بازارهای ایران هستند زیرا طبق آمار حدود یک درصد پوشاک دنیا برای ایران است و مردم ایران به ظاهر خود توجه می کنند.
عضو انجمن صنایع پوشاک ایران تصریح کرد: باید فضای تبلیغاتی مناسب برای عرضه کننده و تولید کننده پوشاک داخلی فراهم گردد ولیکن متاسفانه این موضوع در صدا و سیما و بیلبردهای شهری به هیچ وجه دیده نمی شود.
*** جایگاه ارزشمند مشهد در عرصه صنعت پوشاک
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: باید از تولید کالای با کیفیت در داخل کشور حمایت شود و صنایع کوچک بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرند.
محمود بنانژاد ا کرد: تولید و خرید کالا در داخل کشور زمینه چرخش مالی و کاهش نرخ بی کاری را در جامعه فراهم و از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.
وی نقش صنعت پوشاک در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم دانست و گفت: مشهد به دلیل ظرفیت زائر پذیری آن همیشه یکی از قطب های صنعت پوشاک کشور محسوب می شده است.
وی با بیان اینکه تولید کننده داخلی در عرصه پوشاک برای ارائه کیفیت و قیمت مناسب به مردم به حمایت همه دستگاه ها نیاز دارد، ادامه داد: خوشه سازی در برخی از حوزه ها برای حل مشکلات موجود انجام شده و می تواند چالش های پیش روی صنعت پوشاک را از میان بردارد.
***کاهش قیمت تمام شده کالای داخلی در عرصه پوشاک ضروری است
بنانژاد با بیان اینکه باید با کالای قاچاق در همه عرصه ها به ویژه پوشاک برخورد شود، خاطر نشان کرد: اتاق اصناف مشهد تلاش کرده تا در واحدهای صنفی سطح این شهر، کالای خارجی ارائه نشود و تاکنون با واحدهای متخلف برخورد کرده است.
وی، ضرورت تبلیغ خرید کالای ایرانی توسط اصناف را یادآر شد و خاطر نشان کرد: واحدهای صنفی باید به این مهم توجه کنند که اگر کالای ایرانی را عرضه کنند آینده فرزندان خود و کشور را تضمین کرده اند.
وی ادامه داد: باید از حلقه های مختلف تولید در سطح شهر از جمله پوشاک، کیف و کفش حمایت کرد تا شرایط برای فعالیت آن ها بیش از گذشته فراهم شود.
بنانژاد گفت: فروش کالای باکیفیت داخلی در عرصه پوشاک و کاهش قیمت تمام شده آن و تبلیغات مناسب می تواند شرایط مناسبی را رقابت پوشاک داخلی با خارجی فراهم کند و حتی گام مهمی در خصوص برند سازی به حساب می آید.
***کیفیت پوشاک ایرانی از بسیاری برندهای خارجی بهتر است
رئیس اتحادیه پوشاک مشهد نیز در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: کیفیت پوشاک ایرانی که در بازارهای این کلانشهر ارائه می شود به مراتب از بسیاری از برندهای خارجی بهتر است.
سید مهدی لسان طوسی افزود: در گذشته کالای ایرانی از نظر کیفیت در رده تولیدات کشورهایی همچون ایتالیا بود اما به دلیل واردات بی رویه کالای قاچاق بسیاری از تولیدکنندگان داخلی دچار مشکل شدند.
وی ادامه داد: با این وجود هم اکنون 50 درصد پوشاک موجود در بازار مشهد را کالای ایرانی تشکیل می دهد و رویکرد جدی دولت یازدهم در حوزه مبارزه با ورود بی رویه کالای قاچاق باعث شده شرایط مناسبی برای تولیدکنندگان در کشور به وجود آید.
رئیس اتحادیه پوشاک مشهد گفت: با این وجود باید فرهنگ سازی مناسبی در حوزه ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی انجام شود.
وی افزود: کارگاههای تولید پوشاک در شرایط فعلی با توجه به حمایتهایی که از طرف دولت انجام شده شرایط بهتری نسبت به گذشته دارند.
لسان طوسی با اشاره به اینکه مردم از خرید کالای داخلی استقبال می کنند و فروشندگان از عرضه کالای ایرانی رضایت دارند، ادامه داد: بسیاری از واحدهای صنفی که در سطح شهر مشهد مشغول فعالیت هستند نسبت به نصب بنر در خصوص فروش کالای ایرانی اقدام کرده اند و این موضوع توانسته شرایط مناسبی را برای فروش آنها به وجود بیاورد.
وی برگزاری جشنواره تخفیف اتحادیه پوشاک مشهد در پایان سال گذشته را یادآور شد و بیان کرد: این جشنواره که از ابتدای اسفند سال گذشته با مشارکت هزار واحد صنفی در سطح شهر مشهد آغاز شد تخفیفات 20 تا 30 درصدی را ارائه داد.
رئیس اتحادیه پوشاک مشهد خاطر نشان کرد: باید تسهیلات مناسب در اختیار کارگاه های تولیدی پوشاک قرار بگیرد تا آن ها بتوانند شرایط مناسبی را برای کارگران خود و در نهایت برای تولید کالای با کیفیت داخلی فراهم کنند.
لسان طوسی نبود تفکر تولید صادراتی را یکی دیگر از مشکلات این صنعت دانست و اظهار کرد: نبود روحیه همکاری مشترک بین اعضای یک صنف مشترک، نبود تفکر تولید صادراتی و غرق شدن در مشکلات روزمره واحدهای تولیدی از جمله معضلات اصلی صنعت پوشاک به حساب می آید.
وی یادآور شد: فعالیت در بازارهای صادراتی مستلزم وجود تولیدات با کیفیت، تبلیغات مناسب و توان مالی کافی جهت مواجهه با شرایط دشوار است که شاید از عهده یک تولید کننده به تنهایی خارج باشد اما با جمع شدن یک مجموعه تولیدی در هر یک از شاخه های صنعت نساجی ، هم توان مالی و هم توان مدیریتی افزایش می یابد و می توان با این هم افزایی، شاهد افزایش صادرات نیز بود.
218 هزار و 678 واحد صنفی در استان شش میلیون نفری خراسان رضوی فعالیت دارند که بخش عمده آنها در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد قرار دارند.
48 درصد از این صنوف توزیعی هستند و فعالیت حدود 18 درصد از این تعداد تولیدی، 16 درصد خدماتی و بیش از 18 درصد خدمات فنی است.
همچنین 513 اتحادیه صنفی در 26 شهرستان این استان فعالیت می کنند.
120 هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی در مشهد فعال هستند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.