در گفتگو با دبیر انجمن قطعه سازان مطرح شد ؛ فرانسویها روی خوش به قطعهسازان ایرانی نشان ندادند قطعه سازی اندرخم یک پیچ
«اگر قطعات ساخت ایران با بازاریابی صادر نشود، صنعت قطعهسازی گرفتار بحران میشود.». این جمله را نعمتزاده، مرد کهن کابینۀ روحانی، پنجشنبه گفته است و در لفافه به قطعهسازان هشدار داد که اگر میخواهند از بحران قطعهسازی راه گریزی پیدا کنند فکری برای صادرات داشته باشند. البته این تأکیدات نعمتزاده برای صادرات در شرایطی است که سال٩۵ با گلایههایی از سوی قطعهسازان به پایان رسید، گلایههایی که، با چراغ دادن پژوی فرانسویها و در پی آن قراردادهایی که با پژو بسته شد، بیش از قبل خودنمایی کرد. این جرقۀ اختلافات میان قطعهسازان ایرانی و پژو از آنجا شروع شد که قطعهسازان از داخلیسازی اندک محصولات جدید این خودروساز فرانسوی در کشور صحبت به میان آوردند. آنطور که از صحبتهای آن روز قطعهسازان برمیآمد، ظاهراً پژوییها بابت تولید خودروهای جدید چندان روی خوشی به برخی قطعهسازان ایرانی نشان نداده بودند.
فرانسویها قطعهسازان را وارد میدان نکردند
محمدرضا جواهری، دبیر انجمن قطعهسازان خراسان رضوی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا به این موضوع تأکید دارد که در حوزۀ رقابت، قطعاً و یقیناً هیچ شرکت خارجیای تمایل ندارد که از توان و نیروی تولیدکنندگان دیگر کشورها استفاده کند.». این اظهارات در شرایطی است که، اواخر سال گذشته و در حوزۀ قراردادهایی خارجی نظیر قرارداد با شرکت پژو، قطعهسازان گلایههای بسیاری که بر نبود جایگاه و استفاده از ظرفیت آنان استوار بود را مطرح کردند اما اینکه اکنون چقدر از ظرفیت آنان در حوزۀ تولید خودرو استفاده میشود را دبیر انجمن قطعهسازان خراسان رضوی اینگونه پاسخ داد: «فرانسویها در این ارتباط استقبال نکردند.». جواهری در ادامه تصریح کرد: «تا جایی که شنیدهام، فرانسویها تعداد کمی از قطعهسازان داخلی را وارد میدان کردندکه این موضوع نیز، به دلیل همان فضای رقابت، امری غیرقابلتصور و غیرقابلپیشبینی نبود. البته باید منتظر ماند و دید در ادامۀ مسیر، پس از گذشت مدتی از قرارداد، چه اتفاقی صورت خواهد گرفت.». دبیر انجمن قطعهسازان خراسان رضوی، در ادامه، گفتههایش را با این جملات تکمیل کرد: «این همت بلند مسئولان دولتی را میطلبد که بتوانند آنان را مجاب کنند که از تولیدات قطعهسازی داخل کشور استفاده کنند.».
ماشینآلاتی که از دهۀ ٨٠ رشدی نداشته است
جواهری همچنین به حوزۀ تکنولوژی روز و استفاده از تجهیزات دانشبنیان به عنوان یکی از الزامات این حوزه به منظور تعالی صنعت قطعهسازی اشاره داشت و افزود: «با این وجود، در این حوزه (ماشینآلات و تجهیزات) از دهۀ ٨٠ رشدی نداشتهایم و، در دههای که گذشت، ما از ماشینآلات بهروز برای تولید بیبهره بودهایم.». وی تولید و اشتغال را لازم و ملزوم یکدیگر برشمرد و متذکر شد: «بهروز شدن ماشینآلات و دانش فنی باید در صدر اقدامات قرار بگیرد چراکه، بدون ابزار و ماشینآلات جدید، نمیتوان برای تولیدات کیفی و قابلرقابت اقدام کرد. ». به گفتۀ دبیر انجمن قطعهسازان خراسان رضوی، بدون حمایت و پشتوانههای دولتی، امکان بهروز کردن تجهیزات و ماشینآلات وجود ندارد و، در پی آن، صادرات نیز کاهش خواهد یافت. اما جواهری در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر سهم قطعهسازی خراسان رضوی در تولیدات خودرویی داخل کشور چقدر است عنوان داشت: «در حال حاضر آماری ندارم اما درصدد آن هستیم که سهم قطعات تولیدی استان را در تولید خودرو بالا ببریم که، در این ارتباط، هماکنون ایرانخودرو را برای استفاده از قطعات تولیدی استان فعال کردهایم. جدا از آن، در تلاشیم که، برای بالا بردن این سهم، با اقدامات استانداری خراسان رضوی، سهممان را در سنابادخودرو فعال کنیم و ارتقا دهیم.». جواهری افزایش سهم قطعهسازان در تولیدات خودرویی را سبب افزایش اشتغال دانست و دراینباره افزود: «با توجه به همین اقدامات و گسترش خطوط، ظرفیت اشتغال در قطعهسازی استان در سال٩۵، نسبت به ٩۴، ١٠درصد افزایش داشت.».
حرکت به سمت فایناس، نه التماس
اما سید رضا فاطمی امین، معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت، در گفتگو با شهرآرا حرکت به سمت حوزۀ صادرات را مهم و یک اقدام ضروری دانست و تصریح کرد: «اینکه برای صادرات برنامهریزی داشته باشیم عجیب نیست اما نکتهای که در این حوزه وجود دارد آن است که در ابتدا باید مشکلات حوزۀ قطعهسازی را برای حرکت به سمت صادرات برطرف کنیم و، پس از آن، به صادرات توجه داشته باشیم وگرنه ضرورت و اهمیت صادرات برای همه واضح و روشن است.». معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت مشتری انحصاری را یکی از چالشهای فراروی حوزۀ تولید قطعهسازی دانست که گزینهها و حق انتخاب قطعهسازان را محدود میکند. وی به تحریمها و مشکلاتی نظیر بهروز نبودن تکنولوژی تولید قطعهسازان کشور نیز اشاره داشت و تصریح کرد: «اگر در حوزۀ قطعهسازی و حفظ این صنعت قصد آن را داریم که با تولید و صادرات کالاها از بحران این صنعت جلوگیری کنیم، به نظر من، باید از فایناس استفاده کنیم.». فاطمی امین به اقدامات چین و بهره بردن آن از فایناس برای فروش کالاهای خود اشاره داشت و گفت: «در این رابطه و از محل صندوق توسعۀ ملی، به بازرگانی خارجی که کالاهای ما را خریداری کند، با استفاده از فایناس، وام داده میشود که با این روش و بدون التماس یا حکم برای استفاده از کالاهای داخلی، میتوانیم شرایط صادرات این کالاها را فراهم کنیم.».
با وصله پینه کردن نمیتوان مدعی صادرات بود
وی بهبود وضعیت اقتصادی را نکتۀ مهم دیگری برای توسعۀ صادرات قطعهسازی دانست و متذکر شد: «مشکلات ساختاریای در اقتصاد وجود دارد که این مشکلات را نمیتوان با وصلهپینه حل کرد. بنابراین، چه در حوزۀ قطعهسازی چه در سایر بخشها، اگر به صادرات میخواهیم بها بدهیم، باید در ابتدا ساختار اقتصاد که یک چرخۀ متصل به هم است را بهبود ببخشیم.». اما یکی از نقدهای وارده به حوزۀ قطعهسازی کشور آن است که قطعهسازی ما مونثاژ است. معاون اسبق وزیر صنعت نیز این موضوع را تا حدودی قبول دارد و، به گفتۀ او، در برخی موارد، هنوز به صورت مونتاژ عمل میکنیم اما او این را هم گفت که، در سایر موارد، کشور دارای قطعهسازی حقیقی است. شاید بتوان یکی از مصداقهای مشکلات قطعهسازان را در واردات پیچ و مهره جست، آنجا که هنوز اندر خم یک پیچ ماندهایم. چندی پیش نیز نورالدین مهری، رئیس اتحادیۀ پیچ و مهرۀ تهران، در اظهاراتی گفته بود: «نیاز سالانۀ کشور به پیچ و مهره ١٠٠هزار تن است که، از این حجم، ۳۰هزار تن در داخل تولید میشود و باقی از خارج تأمین میشود.». به گفتۀ رئیس اتحادیۀ پیچ و مهرۀ تهران، جدا از صنعت خودرو، پیچ و مهرههای سایر بخشهای صنعتی، از پیچ کوچک و ریز فرم عینک تا صنایع هواپیماسازی، کشتیسازی و… از خارج تأمین میشود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.