شهرآرا در گفتگو با آقایان رسولیان ، ابراهیمی ، شرکاء بررسی کرد : آییننامه جلوگیری از تعطیلی کارخانههای کشور ابلاغ شد؛ حمایت کاغذیازصنایع ورشکسته
در شرایطی که تولید درکشور در وضعیت خوبی بهسر نمیبرد و هر روز خبری از تعطیلی کارخانههای قدیمی مثل ارج و کارتن مشهد که اشتغالزایی برای افراد زیادی داشتند میشنویم، خبر ابلاغ آییننامه جلوگیری ازتعطیلی کارخانههای کشور میتواند خبر خوبی باشد. مطابق این آییننامه مدیریت واحدهای تولیدی که به دلیل حکم دادگاه مبنی بر توقف، صدور قرار، فوت یا حجر یا اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیتشان متوقف شده باشد، به صورت موقت به هیئت حمایت از صنایع متشکل از نمایندگان دولت سپرده میشود و این هیئت سکان کارخانه را تا روبهراه شدن اوضاع به دست میگیرد و از تعطیل شدن آن و بیکاری کارگران جلوگیری میکند. آیا این آییننامه میتواند واحدهای تعطیل شده یا در حال تعطیلی را احیا کند؟
سیاستهای بانکی و مالیاتی باید اصلاح شود
دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی درباره تاریخچه این آییننامه میگوید: تصویب این آییننامه به سال ١٣۴٣ برمیگردد که در آن به صراحت تعطیل شدن واحدهای تولیدی منع شده و سازوکاری تعریف کردهاست که اگر واحدی دچار مشکل شد دستگاههای دولتی مکلفند از تعطیلی این واحد جلوگیری کنند.
فیروز ابراهیمی معتقد است هر اقدامی که بتواند جلوی تعطیل شدن واحدها را بگیرد میتواند گامی مثبت و رو به جلو برای جلوگیری از رکود و تعطیلی بیشتر این واحدهای تولیدی باشد اما مهمتر از آن بهبود شرایط حاکم بر تولید است. او میگوید: تا شرایط حاکم بر تولید ما همین باشد و هزینههای سربار تولید بالا باشد، هر روز با این ریزشها مواجهیم. در هیچ جای دنیا نمیتوانیم صنعتی را پیدا کنیم که بتواند با نرخ سود بانکی فعلی بقا داشته باشد. همین یک آیتم برای نابودی صنایع ما کفایت میکند. پارامتر تأمین مالی تولید، در بقای تولید و تداوم و سوددهی آن بسیار مؤثر است.
به ویژه در کشور ما که اکثر صنایع، کوچک مقیاس و بهرهوری تولید پایین است. به علاوه در یکی دو سال گذشته قدرت خرید مردم کاهش پیدا کردهاست و چون تولید برای مصرف داخلی ساماندهی و برنامهریزی شدهاند از این موضوع بیشتر تأثیر میگیرند. بنابراین تا سیاستهای کلی تولید اصلاح نشود این آییننامهها راه به جایی نخواهد برد. دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی ادامه میدهد: حدود٣٠ درصد از واحدهای صنعتی کشور تعطیلهستند و بقیه با ظرفیتهای ١٠ تا ۵٠ درصد کار میکنند. بنابراین حجم از چرخه خارج شدن واحدها زیاد است و دولت اگر بخواهد برای آنها تیم مدیریتی هم بچیند، نیرو کم میآورد. پس بهترین کار این است که به جای تجویز دارو پیشگیری کنیم و پیشگیری در حوزه صنعت این است که تأمین مالی با نرخ مناسب برای آن انجام دهیم، برای مالیات فرصتی برای نفس کشیدن به آنها بدهیم و عدد پرداخت ٣٠ درصد برای بیمه نیروهای شاغل در صنعت به تأمین اجتماعی را کاهش دهیم و شرایط رونق صادرات را فراهم کنیم.
تولید صرفا با آییننامه رونق پیدا نمیکند
رئیس انجمن ماشین سازان خراسان رضوی نیز با تأکید بر اینکه این آییننامه در گذشته هم بوده چنانکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع همین وظیفه را داشتهاست به شهرآرا میگوید: ساماندهی کارخانه قند فردوس یکی از همین تجربهها بود. این همان کاری است که بعد از بحران صنایع در آمریکا، دولت آمریکا برای جنرال موتورز انجام داد. چنانکه آن را بازسازی و به روزرسانی کرد و دوباره به مدیران و صاحبان اولیه آن برگرداند و امروز یکی از قویترین خودروسازهای بینالمللی است. مهم این است نمایندگانی که وارد کارخانه میشوند حرفهای باشند و تجربه و تخصص علمی داشته باشند و با این نگاه ورود کنند که عارضهیابی و اصلاحات و نوسازی انجام دهند و آورده علمی و مالی از طرف دولت بیاورند و دوباره به صاحبان اولیه آن برگشت بدهند.
محسن شرکا میافزاید: فرهنگ اقتصاد مولد در ایران ما نهادینه نیست و امروز نگاه به تولید و صنعت مشکل دارد. او نیز معتقد است: تولید صرفا با آییننامهها رونق پیدا نمیکند و باید مشکلات تأمین مالی و مالیاتی آن حل شود. شرکا میگوید: کارخانهای که هنوز از گذشته بدهکار است و تسهیلات خود را با نرخ سود ٢٨ درصد پرداخت میکند، هر چه تلاش میکند نمیتواند بدهی بانکی خود را به روز کند و به ١٨ درصد برساند. حتی اگر گروه دیگری هم مدیریت آن را به عهده بگیرند نمیتوانند کاری از پیش ببرند. امروز نظام بانکی ما نظام بنگاهداری است و نظام مالیاتی ما عدالت محور و توسعهای نیست. نظام مالیاتی کشور، نظام ممیز محور و به دنبال این است که درآمد برای دولت ایجاد کند. فرض کنید با اینآییننامه هیئتی تشکیل دادیم و واحدی را هم ساماندهی کردیم بعدش چه میشود؟ جهشها و اختلافات ارزی را چطور میخواهیم جبران کنیم؟ مشکل اصلی تولید، ثبات نداشتن سیاستها و امنیت روحی روانی سرمایهگذار و نرخ بالای بهره بانکهاست.
هیئت حمایت، استانی نیست
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی خراسان رضوی درباره سازوکار تشکیل این هیئت میگوید: این هیئت در تهران و در وزارت صنعت و معدن تشکیل میشود و دستورالعمل استانی برای آن تدوین نشده است ولی به دستگاههای اقتصادی و تشکلها اعلام کردیم که اگر هر بنگاهی مشکل داشت اعلام کنند تا از طریق تهران آن بنگاه را فعال نگه داریم. این کار از سه مسیر امکانپذیر است.
از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی و یا وزارت جهاد کشاورزی که میتوانند متقاضی شوند. علی رسولیان ادامه میدهد: تشکیل این هیئت در مورد بنگاههایی است که حکم توقف یا حکم صدور قرار داشته باشند یا مدیران آن با هم اختلاف داشته باشند و وزارت کار به این جمعبندی برسد که آنها دیگر نمیتوانند واحد را اداره کنند.
وی میگوید: واحدهای تولیدی که کالایشان مشتری ندارد شامل این آییننامه نمیشوند زیرا این واحدها باید روش خود را عوض کنند. نمیتوانیم همه واحدهایی را که از اول ایجاد شدهاند نگه داریم. بسیاری از آنها توان رقابت ندارند و باید تغییر فناوری و روش بدهند. رسولیان در پاسخ به این سؤال که با این آییننامه سرنوشت کارخانههای تعطیل شدهای مثل کارتن مشهد و ارج چه میشود؟ میگوید: ارج مشکل فناوری دارد و برای کارتن مشهد هم کسی حکم توقف نگرفته، خودش کار نمیکند. این آییننامه در مواردی است که کسی جلوی فعالیت بنگاه را گرفته باشد. مثلا اگر بیمه یا مالیات شکایت کرده و حکم توقیف برایش گرفته باشند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.