شریعتمداری در جمع قطعه سازان خراسان ؛ افزایش تولید داخل منهای استاندارد، یعنی خیانت
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه عمق ساخت داخل به علاوه استاندارد، یعنی خدمت و بالا بردن عمق ساخت داخل منهای استاندارد، یعنی خیانت.
محمد شریعتمداری عصر امروز در نشست خود با خودروسازان خراسان رضوی اظهار کرد: وظیفه من این بود که در این جلسه در کنار خودروسازان استان خراسان رضوی باشم به این دلیل که اگر تهران و البرز را در حوزه خودروسازی در نظر نگیریم، بزرگترین قطب خودروسازی کشور، خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: از روند رو به رو رشدی که در حوزه صنعت خودروسازی این استان رخ داده، نمیتوان گذر کرد. 2.7 برابر شدن تیراژ خودرو در این استان از اتفاقات قابل ملاحظهای است که به همان نسبت، این عامل تقاضای کار را در خراسان رضوی افزایش داده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اقدامات خوبی که طی این سالها در صنعت خودروسازی این استان صورت گرفته نسبتا قابل قبول است و رشد خوبی را نیز در این زمینه در استان طی کردهایم.
شریعتمداری عنوان کرد: چرا قراردادهای خودروسازی ما در گذشته به گونهای نبوده که موضوع پلتفرم، آرندی، صادرات و نتورک سازنده خارجی که با ما در ساختن آن مشارکت داشته، یک اجبار بر نظام تولید باشد؟ در این مساله عوامل برونزایی دخیل است ولی ما امروز پاسخ روشنی برای ملت ایران در این خصوص نداریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اگر ما میخواهیم صنعت خودروی و ناوگان تجاری کشور را نوسازی کنیم و اگر قرار باشد 3.2 میلیارد دلار در هر سال از منابع کشور را در این صنعت هزینه کنیم، باید در موضوعات اساسی مربوط به خودروهای سنگین صاحب فن باشیم.
شریعتمداری تاکید کرد: نکات مهمی را دوستان در خصوص واگذاری شرکت ایران خودرو عنوان کردند. این بخش یک پیکره واحد است و ما تجربههای تلخی را در این زمینهها شاهد بودیم.
وی گفت: در شرایط حاضر ما بایستی عمق ساختارها را افزایش دهیم. توسعه عمق ساخت داخل به علاوه استاندارد، یعنی خدمت و بالا بردن عمق ساخت داخل منهای استاندارد، یعنی خیانت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: عمق ساخت داخل که منجر به کشته شدن مردم در جادهها شود، به هیچ وجه به درد نخواهد خورد. من در همایش بینالمللی خودروسازان عنوان کردم کسی حق ندارد در سال 97 قطعه غیراستاندارد خریداری کند و هم اکنون نیز در جمع شما بیان میکنم اگر قطعه غیراستاندارد تولید کردید و ایران خودرو آن را خریداری کرد، خودش باید مورد محاکمه قرار گیرد.
شریعتمداری اظهار کرد: در مورد قیمتگذاری خودرو دچار یک گرفتاری عجیب و غریب هستیم. باید توجه داشت به هیچ وجه کالای خودرو کالای انحصاری نیست. وظیفه اصلی شورای رقابت نیز در این زمینه قاعدهگذاری بوده و باید قواعد قیمتگذاری را به درستی لحاظ کند.
وی عنوان کرد: تصمیم اینکه قیمت گذاری خودرو امری انحصاری بوده یا خیر، بر عهده شورای اقتصاد است. باید همکاران ما این موضوع را در اولین جلسه شورای اقتصاد مطرح کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: علاوه بر این موارد مشکل نقدینگی نیز امری جدی بوده و از جمع قراردادهای در دست اجرا 50 شرکت اصلی قطعهساز در استان خراسان رضوی به میزان 1785 میلیارد تومان سرمایه حضور دارند.
شریعتمداری در خصوص تعرفه ترجیحی واردات تاکید کرد: در این زمینه نرخ تعرفه را برای خودرو تولید شده تغییر دادهایم و تلاش شده که عمق ساختار داخل با همان شرطی که عنوان کردم، یعنی افزایش عمق استاندارد، افزایش پیدا کند و تعرفه نیز موید همین روش باشد. کل صنعت کشور گرفتار چند بلیه بوده که یکی از موارد آن مالیات برارزش افزوده است.
466 تعداد بازدید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.