پول و تسهیلات دیگر مشکل تولید ملی را حل نمیکند
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هیچ جایی در دنیا به اندازه دولت ایران به واحدهای تولیدی خود کمک نکرده است، اما حمایتهای دولت نتیجه خوبی به همراه نداشته زیرا کمکهایی که شده کمکهای منطقی نبوده است.
به گزارش ایسنا، حسن حسینی امروز در نشست خبری ششمین همایش برندینگ اظهار کرد: در واقع سوال مطرح است که یک برند چگونه به وجود آمده است. قبل از دهه ۱۹۵۰ خبری از برند در دنیا نبود و یک سری از شرکتها و کارخانهها شکل گرفتهاند و به صورت فروشگاههای زنجیرهای در دنیا فعالیت کردند.
وی ادامه داد: در واقع برند به معنای یک معیار شاخص نسبت به بقیه است، برای آنکه یک تولید به برند تبدیل شود نحوه پرورش و حمایت از آن حائز اهمیت است و باید به مرحلهای برسد که همه آن برند را بشناسند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: پس از تولید، آنچه که در یک برند اهمیت دارد، خدمات پس از فروش کالاست که هر کسی به آن توجه نمیکند اما در یک برند به این مساله توجه میشود و به پایدار بودن برند کمک میکند.
حسینی افزود: در کشور در بخش خدمات پس از فروش کالا ضعف داریم، در برندها علاوه بر مسائل موجود در بخش تولید به خدمات پس از فروش کالا نیز توجه میشود که در نهایت موجب شاخص شدن آن برند نسبت به بقیه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برخی از واحدها تمایلی به مطرح شدن ندارند، زیرا به محض اینکه به شهرت برسند، دستگاههایی که آن واحد را نمیشناسند به سراغش میآیند و حرکات ضدحمایتی انجام میدهند؛ این مشکلی است که در حوزه برند و برندسازی با آن روبهرو هستیم.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در جامعه ما، یک زمانی مساله برندینگ خیلی خوب رشد کرد ولی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، برند نمیتواند تحتالشعاع مشکلات اقتصادی کشور قرار گیرد. در واقع برند باید شرایطی داشته باشد که علاوه بر اینکه در سطح ملی فعالیت دارد، بایستی در سطح جهانی نیز کار خود را گسترش دهند و بتواند با برندهای خارجی رقابت کند.
حسینی اضافه کرد: اگر تنها به برندهای ملی اجازه فعالیت دهیم و برندهای دیگر اجازه فعالیت در کشور ما را نداشته باشند، جلوی مرزها را سد کردهایم. در واقع باید ببینیم که برندهای دیگر در همان حوزه فعالیتی خود در دنیا چه حرفی برای گفتن دارند.
وی در پاسخ به ایسنا در خصوص حمایتهای دولت از موضوع برندینگ اظهار کرد: در مساله برندینگ با توجه حمایتهایی که دولت از برند انجام میدهد، ما نمیتوانیم کالای خود را به برند تبدیل کنیم. در خودروسازی دولت نزدیک به 50 سال است که از آن حمایت میکند و هزینههای بسیاری را نیز متحمل شده است و هر جایی که در صنعت خودروسازی با مشکلی روبه رو شدیم، دولت به آن کمک کرده است.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در بخش خصوصی نیز گرفتار این بیماری شدهایم. همه ما توقع داریم که بایستی دولت ما را حمایت کند و به نوع حمایت دولت توجهی نمیکنیم و تنها توقع داریم که دولت به ما تسهیلات یا همان پول بدهد.
حسینی تصریح کرد: به عقیده من، در حال حاضر دیگر پول و تسهیلات مشکل تولید ملی را حل نمیکند بلکه بایستی نوع نگاه حمایتی دولت باید تغییر یابد. در واقع اگر دولت پولی را به واحدی اعطا کند، تنها منابع را هدر داده و آن واحد نیز واحدی نخواهد شد.
وی عنوان کرد: درنتیجه دولت باید یک حمایت منطقی داشته باشد، هیچ جایی در دنیا به اندازه دولت ایران به واحدهای تولیدی خود کمک نکرده است اما حمایتهای دولت نتیجه خوبی به همراه نداشته زیرا کمکهایی که شده کمکهایی منطقی نبوده است. تفاوت برخی واحدها با برندها در این است که از منابع دولت در جایی درست استفاده کردهاند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص نوع حمایتهای دولت بیان کرد: در واقع اگر دولت امتیازاتی را برای برندها درنظر بگیرد، این حمایت بهتری خواهد بود، یعنی دولت به طور مثال در امور مالیاتی امتیازاتی را در نظر بگیرد، ما میخواهیم دولت را مدیریت کنیم اما بدون آنکه بدانیم در دنیا چه خبر است. وقتی ارتباطات ما در دنیا ارتباطات منطقی نباشد، اگر برندی هم در سطح ملی مطرح شود نمیتواند در سطح دنیا رشد کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.