فرصت ها و چالش هاي صنعت خودرو و قطعه سازي خراسان رضوي در گفت وگو با رئيس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان
از هر ۱۰ شغل صنعتي در جهان يک شغل به خود رو اختصاص دارد
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي درباره جايگاه خودروسازي در ايران و جهان مي گويد: خودروسازي به دليل ماهيت ويژه خود با شمار زيادي از صنايع فلزي، ريخته گري، ماشين سازي، شيميايي، الکترونيک، رايانه و نساجي در ارتباط است و با ايجاد ارزش افزوده مناسب از هر ۱۰ شغل صنعتي در جهان يک شغل را به خود اختصاص داده است.علي صفرزاده درباره سهم ايران در توليد جهاني مي گويد: صنايع خودروسازي در دنيا در سال ۲۰۰۰ ميلادي ۵۰ ميليون دستگاه خودرو توليد کرده اند که سهم کشور ما با توليد 0.3 ميليون دستگاه خودرو در سال ۷۹، 0.6 درصد از اين بازار بود. اين در حالي است که در سال ۲۰۱۱ ميلادي ۵۸ ميليون دستگاه خودرو در جهان توليد شد که سهم کشور ما با توليد 1.7 ميليون دستگاه خودرو در سال ۹۰ ،2.9 درصد از اين بازار بود.
وي در پاسخ به سوالي درباره وضعيت صنايع خودروسازي در کشور مي گويد: صنعت خودروسازي در ايران براي اولين بار در سال ۱۳۳۸ با مونتاژ جيپ آغاز شد و اگرچه عمر صنعت خودرو در ايران حدود ۵۰ سال است ولي به علت نداشتن برنامه درازمدت تا سال ۷۱ اين صنعت خريدار قطعات منفصله وارداتي بوده است. صفرزاده نقطه عطف در صنعت خودرو را تصويب قانون خودرو در سال ۷۱ و تاسيس شرکت هاي سازه گستر، ساپکو و مگاموتور عنوان مي کند و مي گويد: صرفه جويي ارزي ناشي از تامين قطعات خودروهاي ساخت داخل طي سال هاي ۷۳ تا ۷۶ بالغ بر 1.4 ميليارد دلار بوده است. در سال ۸۷ صرفه جويي ارزي حاصل از توليد يک ميليون خودرو در کشور رقمي حدود ۸ ميليارد دلار شد.
وضعيت توليد خودرو در خراسان
وي سير توسعه صنعت خودرو را شامل ۶ مرحله توصيف مي کند و مي گويد: سير تحولات و توسعه صنعت خودرو شامل مراحل شش گانه سرهم بندي، رشد صنايع قطعه سازي، طراحي خودرو، توليد انبوه، ايجاد پايگاه صادراتي و صادرات انبوه است.وي تاکيد مي کند: صنعت خودروسازي کشور از سال ۷۴ به بعد عملا مراحل دوم، سوم و چهارم را به طور هم زمان پيگيري کرده و توسعه داده است و در سال هاي اخير صنعت خودروسازي با وارد شدن به مرحله پنجم در حال ايجاد پايگاه صادراتي است و توليد خودرو در سال هاي اخير به طور متوسط ساليانه ۲۰ درصد رشد داشته است.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ به سوالي درباره وضعيت توليد خودرو در خراسان رضوي تصريح مي کند: صنعت در استان خراسان رضوي سابقه ۷۰ ساله، صنعت قطعه سازي سابقه ۴۰ ساله و توليد خودرو سواري سابقه ۵ ساله دارد.صفرزاده ادامه مي دهد: صنعت خودروسازي استان با توان توليد ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو سواري در سال ۱۲ درصد ظرفيت توليد ساليانه خودرو در کشور را در اختيار دارد و خط مونتاژ شرکت ايران خودروي خراسان يکي از مجهزترين و پيشرفته ترين خطوط مونتاژ در کشور است که ماشين آلات آن ساخت کشور آلمان مي باشد و تنها مشابه آن در شرکت ايران خودروي تهران نصب است.وي با اشاره به ويژگي هاي شرکت ايران خودروي خراسان اظهار مي کند: اين شرکت براي ۴ هزار نفر اشتغال مستقيم و براي ۲ هزار نفر اشتغال غيرمستقيم ايجاد کرده است. بهره برداري از ظرفيت اسمي يکصد هزار دستگاه خودرو سواري در سال در مدت کمتر از سه سال از زمان راه اندازي، تنوع بخشيدن به محصولات و توليد خودروي دو ديفرانسيل SUV با مشارکت شرکت سوزوکي ژاپن و افزايش درصد ساخت قطعات در استان با احداث شهرک صنعتي از ديگر اقدامات موثر و مهم اين شرکت است.صفرزاده با اشاره به رتبه برتر ايران خودروي خراسان در سال هاي ۸۵ تا ۹۰ مي گويد: عملکرد شرکت در سال ۸۸ توليد ۱۱۱۵۰۰ دستگاه خودرو با فروش ۱۵۳۵ ميليارد تومان، در سال ۸۹ توليد ۱۲۵ هزار دستگاه با فروش ۱۸۱۰ ميليارد تومان و در سال ۹۰ توليد ۱۲۷ هزار دستگاه با فروش ۲۲۰۰ ميليارد تومان بوده است.وي شرکت سناباد خودروتوس را دومين شرکت خودروساز استان معرفي مي کند و مي افزايد: «مجوز اين طرح در سال ۸۱ صادر شد که در قطعه زميني به مساحت ۲۰ هکتار و با سرمايه گذاري ۷۰۰ ميليارد ريال در پارک مجموعه سازي توس واقع در کيلومتر ۵۵ جاده مشهد به چناران احداث شده است. ظرفيت ساليانه اين طرح ۱۵۰۰۰ دستگاه خودروسواري است. دانش فني و ماشين آلات خط توليد اين کارخانه از شرکت چيني چري خريداري شده است.»
جايگاه صنعت قطعه سازي در استان
صفرزاده در پاسخ به سوالي درباره جايگاه صنعت قطعه سازي در خراسان رضوي مي گويد: استان خراسان در پايان سال ۹۰ با داشتن ۳۵۰ واحد قطعه سازي حدود ۱۸ درصد ظرفيت قطعه سازي کشور را در اختيار دارد. صنعت ساخت قطعات و مجموعه هاي خودرو با سابقه طولاني که با شروع به کار شرکت قطعات اتومبيل رضا در سال ۱۳۴۶ در استان فعاليت خود را آغاز کرد، در حال حاضر در مقايسه با ديگر صنايع فعال در استان خراسان رضوي از نظر تعداد ۶ درصد واحدهاي توليدي، از نظر سرمايه گذاري ۹ درصد و از نظر اشتغال ۸ درصد شاغلان بخش صنعت استان را به خود اختصاص داده است.
وي سهم کارخانه هاي توليد قطعات و مجموعه هاي خودرو از کل ارزش توليدات صنعتي استان را ۱۰ درصد عنوان مي کند.صفرزاده با اشاره به سهم قابل توجه قطعه سازان استان از توليد قطعات پژو ۲۰۶ تصريح مي کند: «در حال حاضر کارخانه هاي استان در زمينه توليد قطعات براي خودرو پژو ۲۰۶ که در حال حاضر يکي از پيشرفته ترين خودروهاي توليدي در کشور است، سهم مناسبي دارند و مجموعه قطعاتي شامل رينگ چرخ خودرو، کمربند ايمني، اگزوز، اکسل جلو و عقب، پمپ هيدروليک فرمان، چراغ هاي جلو و عقب، دسته سيم برق، کابل هاي کنترل، مجموعه قطعات جلوبندي سيبک و قطعات لاستيکي اين خودرو را توليد مي کنند.» وي با اشاره به جايگاه برتر استان در توليد قطعات خودرو تأکيد مي کند: استان خراسان رضوي در حال حاضر با تأمين حدود ۱۴ درصد قطعات و مجموعه هاي خودرو از نظر ارزشي براي شرکت هاي خودروساز در جايگاه دومين توليد کننده در کشور قرار دارد.
مزيت هاي نسبي صنعت خودرو و صنايع قطعه سازي
وي درباره مزيت هاي صنعت خودرو و صنايع قطعه سازي وابسته مي گويد: مزيت هاي نسبي توليد خودرو در ايران و استان عبارت است از انرژي ارزان، نيروي انساني تحصيل کرده و جوان، ظرفيت هاي ايجاد شده براي ساخت قطعات به طوري که هم اکنون امکان ساخت ۹۰ درصد قطعات يک خودروي کامل و پيشرفته در کشور وجود دارد.صفرزاده درباره مشکلات پيش پاي صنعت خودرو مي گويد: مشکلات اين صنعت عبارت است از فقدان سرمايه و منابع مالي لازم، کهنه و فرسوده بودن ماشين آلات موجود و دور ماندن از فناوري جديد در ساخت خودرو، بالا بودن قيمت خودرو و ضعف در سياست گذاري ها.وي راهکارهاي مناسب براي حمايت از صنعت قطعه سازي و خودرو را توسعه استراتژي قطعه سازي، تأمين منابع مالي لازم، جلوگيري از توليد قطعات خارج از استاندارد و ايجاد مراکز کنترل کيفي، برطرف کردن موانع قانوني و حذف بوروکراسي اداري ذکر مي کند. صفرزاده با اشاره به نقش نمايشگاه ها در اشاعه فرهنگ توليد و رشد صنعت خودرو، حضور در بازارهاي جهاني را مستلزم شناخت عميق و انطباق ساختار داخلي کشور با اصول سازمان تجارت جهاني برمي شمرد و و اظهار اميدواري مي کند که در آينده نزديک با عضويت در سازمان تجارت جهاني، حذف موانع غيرتعرفه اي و آزادي واردات خودرو، بازار داخلي به يک بازار بين المللي رقابتي تبديل شود.
واحدهاي فعال استان تا پايان مرداد ۱۳۹۱
شرح تعداد سرمايه (ميليارد ريال) اشتغال
کارخانجات قطعات و مجموعه هاي خودرو ۳۵۰ ۷۶۰۰ ۱۴۰۰۰
کارخانجات و صنايع استان ۵۸۰۰ ۸۵۰۰۰ ۱۸۰۰۰۰
درصد ۶درصد ۹درصد ۸درصد
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.