۲ هزار واگن برای صادرات کالا از سرخس به آسیای مرکزی تامین شد
سرپرست اداره کل راه آهن خراسان گفت: در ۲ ماه نخست امسال بازرگانان کشور بیش از ۲ هزار دستگاه واگن باری برای صادرات کالا از مرز ریلی سرخس به آسیای مرکزی از برخی از این کشورها تامین کردند.
مصطفی نصیری ورگ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازرگانان کشور این تعداد واگن باری را با مشارکت بخش خصوصی کشورهای آسیای مرکزی بویژه ترکمنستان و ازبکستان تامین کرده و وارد شبکه ریلی کشور کردند.
وی اظهار داشت: ۹۵ درصد از این تعداد واگن ها به عنوان “واگن امدادی” در اختیار صادر کنندگان خراسان رضوی قرار گرفت.
وی گفت: علاوه بر این واگن هایی که اقلام وارداتی و ترانزیتی را از کشورهای آسیای مرکزی به کشور یا مبادی خروجی ایران منتقل کرده اند در بازگشت برای صادرات در نقاط مختلف کشور بارگیری شده اند.
نصیری ورگ افزود: در ۲ ماهه نخست امسال ۲۱۵ هزار تن محموله به مقصد کشورهای آسیای مرکزی از طریق مرز ریلی سرخس صادر شد که استان خراسان رضوی با بارگیری ۱۸۹ هزار تن کالا و معادل ۷۸ درصد آن رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داد.
وی به وجود پایانه های ریلی میرجاده، آستارا، اینچه برون و رازی در مرزهای ایران با پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: صادرات ریلی از پایاته رازی در مرز ترکیه طی ۲ ماه نخست سال جاری ۱۸ هزار تن بوده است و سایر پایانه ها نیز صادرات ناچیزی داشته اند.
وی گفت: از آنجایی که واگنها با مشارکت بخش خصوصی و کشورهای آسیای مرکزی تامین می شود برای جلوگیری از دلالی و افزایش بی رویه نرخ کرایه واگنهای باری، بارنامه فقط به نام مالک واگن صادر می شود.
هم اکنون تبادل ریلی کالا از ایران به آسیای مرکزی از ۲ مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساختهای بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.
بارگیری کالای صادراتی در خراسان رضوی نیز از طریق سه ایستگاه راه آهن تربت حیدریه، مشهد و شهید مطهری انجام می شود.
مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن کالا بود که یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن از این مقدار مربوط به ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی بوده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.