نخستین همایش تخصصی “برندینگ و تولید بدون کارخانه ” در مشهد برگزار شد
نخستین همایش تخصصی “برندینگ و تولید بدون کارخانه” با همت انجمن مدیران صنایع خراسان، اتاق بازرگانی و اتحادیههای وابسته به اتاق ، روزهای 30 و 31 مرداد ماه 1392 در محل سالن همایش هتل پردیسان مشهد برگزار شد.
این مراسم با استقبال بی سابقه مدیران اقتصادی استان مواجه شد . در آغاز محمود سیادت ؛ رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اظهار نمود : این همایش نشان از درک نیاز صنعت استان به برندینگ است، زیرا نپرداختن به مقوله برند سبب شده استان در طول این سی سال با ضعف در بخش بازاریابی و عدم حضور مداوم در بازارهای خارجی مواجه گردد. در این شرایط شرکتها با مرمت به کسب اعتماد پرداخته ، وارد بازار می شوند و قبل از اینکه تثبیت گردند ناچار به ترک بازار میشوند و بدین ترتیب فعالیت ما در بازارهای دنیا بیش از دو سال طول نمیکشد.
وی اضافه کرد: موضوع برندینگ یک پروژه است که باید به عنوان یک مبحث علمی به آن توجه شود. مدیران باید برند را مانند موجودی زنده بدانند و در این مسیر کارهای اساسی و ریشهدار انجام دهند و فقط در این صورت است که می توانیم در ذهن مشتریها ماندگار شویم و بازارهای دائمی داشته باشیم.
سیادت اظهار کرد: ایران با توجه به همسایگی با 16 کشور و داشتن نیروی جوان، شرایط بسیار خوبی برای قدم گذاشتن در این عرصه دارد، زیرا دارای نیروی آیندهساز و شرکتهای دارای تجربه است و با ادغام این دو میتوان نقشه راه رسیدن به برندینگ و برندسازی را آغازکرد و به مطلوب رساند تا فضای اقتصادی و اجتماعی خوبی را در جامعه شاهد باشیم.
در ادامه این همایش، علی شریعتی مقدم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد گفت: برند نام نیکی است که میتواند سودآور باشد و نگاه به آن باید نگاه به یک موجود زنده دارای شخصیت باشد.
وی افزود: در دولت جدید که موقعیت های بهتری برای کسب و کار ایجاد خواهد شد، فرصتی مناسب برای برندسازی است تا مشکلات آن را برداشته و بتوانیم به ارزش افزوده و اهتمام حفظ برند و ارتقای آن کمک کنیم.
همچنین در این همایش رییس انجمن علمی بازاریابی ایران و یکی از سخنرانان علمی همایش تصریح کرد: تولید بدون کارخانه از مصادیق توسعه شبکهها بوده که در بند الف ماده 39 قانون برنامه چهارم و ماده 80 برنامه توسعه مورد توجه قرار گرفته است.
حسین وظیفهدوست در تعریف تولید بدون کارخانه و ویژگیهای آن خاطرنشان کرد: استفاده از شبکه تولید، با استفاده از توسعه برونسپاری ، روشی برای مناسب تولید محصولات بدون نیاز به سرمایهگذاری جدید است. در این روش با تکوین دانش و تعامل با شرایط موجود می توان نسبت به کاهش دغدغههای تولید ، عرصه را برای حضور در بازار فراهم نمود.
وی افزود: به کارگیری نام جهانی مختلف و متناسب با برند اصلی، انتخاب شرکای تجاری مناسب و معقول، توجه به مسوولیت اجتماعی و استفاده از روابط عمومی، ساخت تیم و ارائه سایر محصولات فرهنگی، ایجاد رضایت در کارکنان به عنوان مشتریان داخلی، رعایت حقوق زنان و داشتن سیاست باز از موارد الزامی در ایجاد برندسازی و بازاریابی است.
همایش برندینگ و تولید بدون کارخانه در دومین روز خود با ایراد سخنرانی آقای محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی خراسان آغاز شد. سپس آقایان دکتر الله وردی و دکتر فضلی پور بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به ارائه مباحث علمی خود پیرامون موضوعات ذیل پرداختند:
بررسی شیوه های ثبت علائم تجاری در سیستم مادرید
بررسی شیوه های ثبت علائم تجاری بر اساس قوانین WTO
بررسی شیوه های ثبت علائم تجاری در عراق و افغانستان
روش های دریافت ISO10668 ” ارزش افزوده برند ”
روش های ارزش گذاری برند
مراقبت از برند و جلوگیری از تقلب و سو استفاده از برند
معرفی پرخه CASE و چهار پایه برندینگ
سبکهای برندآفرینی با رویکرد بازار ایران
در بخش اختتامه همایش آقای مهندس حمیدی رئیس هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان اظهار نمود:
برندینگ و دیگر فنون نوین مدرن مدیریت صنایع، حلقه هاي اتصال اجزاي مختلف توليد و تجارت در گستره كشورها و مناطق مختلف جغرافيايي بوده و توجه به اين مقوله بدون شك، رشد و شكوفايي توليد و تجارت را در پي خواهد داشت.
برندینگ، حوزه اي علمي و كاربردي است كه هم راستا با افق چشم انداز كشور و با پشتيباني و مشاركت همه اركان جامعه، اعم از بخش هاي حكومتي، خصوصي و تعاوني، زمينه توسعه، تقويت و ساماندهي جريان ارزش را فراهم آورده و پايداري را در حوزه توليد و تجارت و ارائه خدمات ايجاد می کند.
اولین همایش برندیگ و تولید بدون کارخانه بر اين امر تاكيد دارد كه پرداختن به برندینگ و فنون مدرن مدیریت تولید و فروش به عنوان شريان حياتي صنایع، نه تنها امري ضروري بلكه در دنياي امروز امري گريز ناپذير است. بر اين اساس لازم است تا دولت مردان، فعالان حوزه صنعت و تجارت با جديت تمام وارد اين عرصه شده و مقدمات توسعه دانش علمي و كاربردي این مقوله را با هدف توسعه پايدار كشور فراهم آورند.
به هر حال مقوله برندینگ و تولید بدون کارخانه، مقوله اي نيست كه بتوان تبیین ابعاد آن را به همایش ها و نشست هاي علمي محدود و منوط دانست. بلكه لازم است تا در عمل به بالندگی معنا و اثر آن توجه كرده و به صورت جدي وارد فرآيندهاي عملياتي بنگاه ها و نهادهاي توليدي، تجاري و خدماتي کرد.
با كمترين ترديدي مي توان ادعا نمود كه در آينده اي نه چندان دور شاهد خواهيم بود كه بنگاه هايي كه به مبحث برندینگ و قواعد تجاری نوین توجهي نمي كنند از گردونه رقابت خارج شده و جاي خود را به بنگاه هايي خواهند داد كه دانش گرایی در علم مدیریت و بازار را پیشه ی حرفه ای گری خود کرده باشند.
باید باور کرد که آنها که نوآوری در سازمان ها را هدفمند می سازند؛ برند های قدرتمندی دارند و الگوی رهبری یک مدیر در سازمان هم می تواند خود برند باشد. شرکتهایی که متوجه اهمیت برند رهبری در سازمانشان باشند، روحیهای از ایمان و باور را در میان کارکنان و مدیران خود ایجاد میکنند که این روحیه توانایی تولید محصولات مطابق با وعدههای شرکت به بازار را فراهم می سازد.
چرا که رویکرد آنها مدیریت بر قلب هاست. و سازمان آنها سازمانی انسان گراست که به عنوان بخشی پیشتاز از جامعه بشری، با اشاعه فرهنگ خدمت و کیفیت و تعالی، سهم خود را در پروژه توسعه انسانی و تعالی اجتماعی ایفا می کند.
در بخشی از همایش آقای امیر مهدی مرادی دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان در خصوص فرایند انجام امور اظهار داشت برای تشویق صاحبان برند, دبیرخانه علمی همایش بر پایه استاندارد ISO 10668 نسبت به تنظیم پرسشنامه و ارزیابی برندهای مطرح خراسان رضوی اقدام نمود که بالغ بر 60 واحد فرم های مربوطه را تکمیل و به دبیرخانه همایش ارائه نمودند و پس از بررسی پاسخ های دریافتی در کمیته ارزیابی متشکل از نمایندگان تشکل های اقتصادی وابسته به اتاق ، تعداد 21 واحد که حد نصاب لازم امتیاز را کسب نمودند جهت تجلیل برگزیده شدند.
وی با اشاره به تشکلهای حامی این همایش عنوان کرد: اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، اتحادیه صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی، اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان نساجی و پوشاک خراسان رضوی و اتحادیه حقالعملکاران گمرکی خراسان رضوی از این همایش حمایت کردهاند.
امیر مهدی مرادی افزود: اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای سرمایههای خراسان رضوی، سندیکای آسانسور و پله برقی خراسان رضوی انجمن پسته ایران – شعبه خراسان، انجمن انبوه سازان خراسان رضوی و شورای ملی زعفران ایران از دیگر حامیان این همایش هستند.
وی تصریح کرد: امیدواریم در سایه توجه و حمایت مسوولان, ارزشگذاری برند در دستور کار قرار گیرد و از برند به عنوان یک شناسه ارزشی در ارزیابی مالی واحدها و ارزشگذاری آنها در آیندهیی نه چندان دور بهرهگیری شود.
در بخش پایانی همایش با حضور مقامات استانی از 21 واحد برند برتر سال 1392 با اهدای لوح تقدیر و اهدای تندیس تجلیل شد.
شرکتهای برتر بر اساس ارزیابی به عمل آمده عبارتند از : ایمان تجارت روشن -گروه صنعتی اترک شیمی شرق-پسته نوعی -توس چینی-چرم مشهد-مجتمع تولیدی چینی مقصود-زعفران سحر خیز-سپپده جام توس-صنایع تولیدات کاغذی خراسان ( گلریز) -صنایع خیام الکتریک-فراز آسانبر پیشرو ( فراز آسانسور )-فرآورده های سیمان شرق-فرش مشهد-کشاورزی و صادراتی زعفران ادمان-مجتمع صنایع شیرآفرین جام -مجتمع فولاد خراسان -محصولات غذایی رضوی -مسکن و عمران قدس رضوی -مهندسی انتقال نیرو و مخابرات شرق ( مهام شرق ) -نوین زعفران-نیان الکترونیک
خاطر نشان می سازد قطعنامه پایانی همایش مشتمل بر 15 بند ذیل توسط آقای دکتر احمد اثنی عشری نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان قرائت و به تصویب حاضرین رسید.
.همچنین مقرر شد دبیرخانه دایمی همایش با مدیریت و مسئولیت انجمن مدیران صنایع خراسان تشکیل و فعالیت خود را آغاز نماید.
از نکات قابل تامل و حاشیه ای همایش می توان به حضور چشمگیر رسانه های ملی و استانی و پوشش های وسیع خبری اشاره نمود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.