سرمايههاي بانكها در خدمت هداياي چيني!
حدود پنج ماه تا پایان سال باقی است، اما تکاپوی بسیاری از بانکها، شركتها و مؤسسات بخش خصوصي برای تهیه هدایای تبلیغاتی نوروزی و توزیع آن ميان مشتریان از هم اکنون آغاز شده است. بانکها به همراه اين شركتها همه ساله و در روزهای پایانی سال هدایای متنوعی ميان مشتریان خود توزیع میکنند تا بدین وسیله هم نامشان مدام مقابل دیدگان مشتریان باشد و هم به نوعی از آنان تقدیر کرده باشند. واقعیت این است که نظام بانکی سالانه میلیاردها ریال برای تهیه و توزیع این هدایا صرف میکند. از انواع تقویم دیواری، رومیزی و جیبی گرفته تا انواع سررسید، ستهای خودکار و خودنویس، کیف پول و مدارک، پوشه، کلاسور، جاسوییچی و…
گزارشهای میدانی حاکی از این است که هدایای توزیع شده که در برخی بانکها و شركتهاتعداد آن چندین 10 هزار هم گزارش شده است، اغلب محصول کشور چین هستند و همانند دیگر تولیدات این کشور که در سالهای اخیر بازار ایران را قبضه کرده اند، ظاهری چشمنواز و پر زرق و برق دارند، اما کیفیت ندارند. همچنین گاه نام برندهای معتبر روی برخی از این هدایا از جمله ستهای خودکار و خودنویس حک شده و مدیران بانکی با توجه به مناسب بودن قیمت، تعداد قابل توجهی از این اقلام را میخرند و به عنوان هدیه نوروزی ميان مشتریان توزیع میکنند. این گونه اقدامهاي تبلیغاتی اگر چه مختص بانکها نیست و دیگر سازمانها و وزارتخانه ها و حتی شرکتها و بنگاههای خصوصی هم در آستانه نوروز به دنبال یادآوری نام خود به مخاطبان و مشتریان هستند، اما هزینههای گزافی که بانکها در این زمینه صرف میکنند، همواره بر سر زبانهاست و بویژه وقتی قرار باشد این هزینههای هنگفت به جیب چینی ها برود، برای مردم و کارشناسان اقتصادی حساسیت برانگیز است. اما در روزهای جاری که تکاپو برای سفارش هدایای نوروزی شروع شده، کارشناسان پیشنهادهایی را برای جایگزینی این محصولات چینی پر زرق و برق، اما بی کیفیت ارايه میکنند. یکی از مواردی که کارشناسان بر آن صحه میگذارند، لزوم بهره مندی حداکثری از ظرفیت ملی است، بدان معنی که مدیران بانکها به جای اینکه به ارزان قیمتی هدایا توجه داشته باشند و صرفاً همین عامل را برای خریدهای نوروز در نظر بگیرند، سراغ محصولات وطنی بروند و در شرایطی که فعالان این حوزه از رکود بازار گلایه دارند، ارقام هنگفتی که از بیت المال به جیب چینی ها سرازیر میکنند به تولیدات ملی تزریق کنند تا بازار این محصولات در آستانه نوروز رونق بگیرد. اين موضوعي است كه توسط برخي از مؤسسات و شركتهاي ايراني در دستوركار قرار گرفته و خوشبختانه نتايج خوبي هم به همراه داشته است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.