آيا مصرف کالاي ايراني «افتخار ملي» مي شود؟
گروه اقتصادي: محمد هرمزي: به اين خبرها توجه کنيد:
– شرکت هاي داخلي با 30 درصد ظرفيت توليدکار مي کنند!
– برخي شرکتها،، به دليل رکود وکسادي بازار محصولاتشان، تعديل نيرو دارند.
– بازار مملو از کالاهاي ارزان قيمت خارجي است.
– مردم به خريد کالاهاي خارجي رغبت نشان مي دهند.
– تبليغات محصولات خارجي از رسانه هاي داخلي گرفته تا رسانه هاي مجازي ديگر جايي براي مانور محصولات ملي نگذاشته است .
دغدغه دلسوختگان
شکي نيست که دلسوختگان اين مرز و بوم تمام توان خود راصرف بهبود واعتلاي اين کشوردرتمام بخش ها بويژه اقتصاد اين مرزوبوم مي کنند و از سرغيرت وعرق ملي تأکيد دارند که مردم براي حمايت از توليد داخلي و در يک فضاي نابرابر رقابت در عرصه جهاني به خريد کالاي داخلي روي آورند و از سويي توليدکننده راهم تشويق مي کنند که کالاي باکيفيت، متنوع وبا قيمت مناسب توليد کنند. البته اين رويکرد متضمن توجه وعملياتي شدن برخي پارامترهايي است که هنوز گمشده بخش توليد و مصرف محسوب مي شود که درصورت عملياتي شدن، خروجي آن چيزي خواهد بود که مردم نه از سر اکراه، بلکه با افتخار به خريد و مصرف روي مي آورند. براي نمونه به چند کشور مي توان اشاره کرد که جزو نمونه تاريخي به شمار مي آيند، اين کشورها در برهه اي که محصولات داخلي شان با مشابه خارجي به هيچ وجه قابل رقابت نبوده، به دلايلي به مصرف کالاهاي داخلي روي آورده اند. کشور ما نيز اگر چه يک کشور قدرتمند وتاثيرگذار درعرصه هاي مختلف است اما در حوزه اقتصادي هنوز چالش هاي زيادي متوجه بخش هاي مختلف آن است اين در حالي است که مقام معظم رهبري امسال راسال جهاد اقتصادي ناميدند. ايشان يکي از اين حرکتهاي جهادي مهم در اين سال را رويکرد مردم نسبت به مصرف توليد داخلي دانستند و تأکيد کردند: در سال جهاد اقتصادي به نظر من يکي از قلم هاي مجاهدت اقتصادي مردم اين است که سراغ کالاهاي داخلي و ساخت داخل بروند. در عين حال رهبر انقلاب نيز اين موضوع رانيز مطرح کردند که کالاي توليدي نيز بايد قابل قبول باشد. ايشان با اشاره به عده اي که مصرف کالاهاي خارجي را نوعي تشخص و برتري مي پندارند افزودند: دلبستگي به توليدات بيگانه و بي اعتنايي به تلاش کارگران ايراني بيماري و عادت بدي است که پول و ثروت کشور را به جيب کارگران خارجي سرازير مي کند. دکتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور کشورمان نيز اين دغدغه را با نگاهي عاطفي مطرح مي کند. وي اظهار مي دارد: بياييد همت کنيد و ظرف سه چهار سال با برنامه ريزي که انجام مي دهيد استفاده از کالاي ايراني را به يک افتخار تبديل کنيد و از عشقي که ملتها به ايران دارند، استفاده کنيد و کيفيت را بالا ببريد و اين شدني است.
وي در مورد اهميت کاهش قيمت تمام شده کالاها مي گويد: هزينه تمام شده توليد کالا در کشور ما بالاست، اين در حالي است که انجام کار بهينه در فرهنگ ما سابقه طولاني دارد. بالا بودن هزينه تمام شده توليد کالا در کشور ما مشکلات فراواني را ايجاد کرده است و بسياري از مشکلات بنگاه هاي اقتصادي ناشي از اين امر است.
حق مردم
گذشته ازنگاه مسؤولان، به نظر مي رسد که طرف اصلي براي مصرف محصولات داخلي، مردم يا همان مصرف کننده هستند که باخريد کالاي ايراني توليد داخلي راتضمين مي کنند.آنها حق دارند که خودشان تصميم بگيرند که چه کالايي راخريداري کنند، حق انتخاب با آنهاست، چون پول مي دهند. اما مردم نيز مي دانند که با خريد کالاي خارجي بايد منتظر ورشکستگي توليد کنندگان و به تبع آن بيکاري بسياري از کارگران اين مرز و بوم بود که باز در اين چرخه خودشان آسيب مي بينند. و باز بايد بدانند که با خريد کالاي خارجي فرصتهاي شغلي و اشتغال در کشور صادرکننده را تضمين کرده اند.گذشته از آن نيز بخشي از ارزحاصل از ثروت ملي به بهاي خريد کالاهاي لوکس از کشور خارج مي شود، در واقع اين بهايي است که براي استفاده از کالاهاي مصرفي خارجي پرداخت مي کنيم. اما بايد از خود پرسيد که چرا مصرف کننده داخلي به سمت خريد کالاي خارجي تمايل دارد؟ نيم نگاهي به برندهاي خارجي درکشور ازيک سو و تبليغات دهان پرکن شرکتهاي خارجي نشان مي دهد که بازار داخلي براي سالهاي متمادي در اختيار اين شرکتها قرار گرفته است.
طرح هاي خريد کالاي ايراني
همين چند وقت پيش بود که چند سايت با حمايت از يکي دو وزارتخانه شکل گرفت تا مردم با يارانه هايي که دريافت مي کنند کالاي ايراني خريداري کنند، در ظاهر بين 5 تا 10 درصد هم تخفيف داده مي شد، اما با توجه به اينکه اين کاهش قيمت در بازار هم به همين راحتي قابل دسترسي بود، اين طرح ره به جايي نرساند . طرحهاي ديگري مثل خريدهاي اعتباري کارمندان با شارژهاي متفاوتي نيز شکل گرفت که اينها هنوز در ابتداي راه است تا شايد کمکي به بخش توليد باشد.
در اين زمينه کارشناساني بر اين ديدگاه بودند که براي هدايت هدفمند وجوه نقدي يارانه ها به سمت خريد کالاي ايراني مي توان کارتهاي خاصي بدين منظور طراحي شود و يا براي افرادي که از مراکز خاصي خريد مي کنند تخفيفاتي در نظر گرفته شود. محمد جواد شريف زاده در اين باره معتقد است که نمايشگاه ها به بازاريابي بهتر کالاهاي داخلي و افزايش تيراژ توليد و به دنبال آن رونق اقتصادي و صرفه جويي کمک مي کند. اين کارشناس با اشاره به قيد ايراني بودن کالاهاي عرضه شده در نمايشگاه ها، عنوان مي کند: مطمئناً کالاي با کيفيت ايراني مورد استقبال همه است. وي بيان مي دارد: توليد کننده و دولت بايد در راستاي اصلاح نظام توزيع به گونه اي که تفاوت بين قيمت تمام شده و قيمت فروش کاهش يابد، تلاش کرده و سعي در کاهش واسطه ها و يا کمتر شدن حاشيه سودشان کنند.
از سوي ديگر، اواخر سال گذشته بود که قائم مقام معاونت توسعه فناوري اطلاعات وزارت بازرگاني از آمادگي اين وزارتخانه براي ارائه کارت خريد اعتباري به همه کارکنان دولت خبر داده بود. صمد سليماني گفت: با همکاري 15 بانک، صدور اين کارت ها تأمين مالي شده است و دستگاه هاي مختلف بايد اطلاعات کارکنان خود را به وزارت بازرگاني ارائه کنند.
وي تصريح کرده بودکه در مراحل بعدي پيش بيني شده است براي قشرهايي مانند بازنشستگان و کارگران نيز اين کارت ارائه شود و در مجموع 20 ميليون خانوار از اين طرح بهره مند شوند.
ديدگاه نماينده توليدکنندگان
اما به نظر مي رسد که بسترهاي ايجاد شده براي مصرف کالاي ايراني به هيچ وجه راضي کننده نباشد.
اما توليدکنندگان چه پارامترهايي رابايد درمحصولات داخلي مدنظر قرار دهند تامصرف کننده رغبتي براي خريد و مصرف آن داشته باشد؟
دبير کل خانه صنعت ومعدن ايران در پاسخ به اين پرسش به خبرنگار ما مي گويد:اين وظيفه توليد کننده است که جنس باکيفيت وبا قيمت مناسب توليد کند، مردم به دنبال مصرف کالاي باکيفيت باقيمت منطقي و نه لزوماً ارزان هستند.شرکا مي افزايد:حالابراي اينکه مردم از کالاي ايراني استقبال کنند، بايد کالاي باکيفيت وباقيمت منطقي توليد شود، اين توليد خودنيازمند زيرساخت هايي است که بخشي از آن از توان توليد کننده خارج است که اين موضوع به تصميم گيري ها، سياستگذاري ها وقوانين برمي گردد. وي مي افزايد:يکي از پارامترهاي توليد قيمت منطقي آن است، اما وقتي مواداوليه و انرژي وديگر پارامترها قبل از ورود به فرايند توليد افزايش قيمت پيداکرده است، چه انتظاري مي توان داشت؟
وي اضافه مي کند: توليدکنندگان براي توليد کالاي باکيفيت از دولت انتظاراتي دارند، اين انتظارات در قالب حمايت ،هدايت ونظارت تبلورمي يابد. وي مي افزايد :کالاي خوب وباکيفيت متنوع وباقيمت مناسب حق هر مصرف کننده اي است اما موضوع عرق ملي مردم به خريد کالاي داخلي نيازمند آموزش و تبليغات است؛ شما در سطح شهر چند بيلبورد تبليغاتي درمورد استفاده از کالاي ايراني مشاهده مي کنيد؟ وي تصريح مي کند:مصرف کننده معمولا به دنبال جنس ارزان وباکيفيت بالاست وتصور مي کند که کالاي ايراني از کالاي مشابه خارجي گران تر است و کيفيتش پايين تر، اما ما بر اين باور نيستيم، معتقديم که توليدداخلي يک سروگردن از خيلي از کالاهاي وارداتي بالاتر است، ولي متأسفانه قاچاق ارزان واردات بدون مديريت و ورود کالاهاي بنجل مصرف کالاي داخلي را با مشکل مواجه کرده است.
عرق ملي و تبليغات
وي تأکيد مي کند: مابايد براي مصرف کالاي ايراني فرهنگ سازي کنيم، از مدارس گرفته تا تبليغات رسانه اي؛ براي نمونه ضروري است که بودجه اي براي صدا و سيما در نظر گرفته شود تا کالاي ايراني را با برند آن تبليغ کند تامردم آن رابشناسند وبه مصرف آن کمک کنند واز سويي شرکت داخلي هم توان تبليغ راداشته باشد، وقتي تقويت شد، هزينه آن راپرداخت خواهد کرد. وي خاطرنشان مي کند: وقتي مقام معظم رهبري شرايط اقتصادي کشوررا نامطلوب احساس کردند دستور جهاد اقتصادي صادر و مردم را به مصرف کالاي داخلي توصيه کردند. از اظهارات اين نماينده بخش صنعت که بگذريم، کارشناسان نيز دل خوشي از تبليغات گسترده کالاي خارجي درکشوردر کنار تبليغات کم رمق محصولات داخلي ندارند. در اين راستا، يک اقتصاددان با بيان اينکه در کشور ما تضادهايي در تئوري هاي اقتصادي وجود دارد که باعث مي شود در عمل با استانداردهاي دو گانه روبه رو شويم، گفت: يکي از اين موارد، تبليغ کالاهاي خارجي براي درآمدزايي است. کاوه سرمست با تأکيد بر اينکه تبليغ آگهي کالاهاي خارجي دل بسياري را به درد مي آورد، اظهار کرد: تضاد موجود در اقتصاد نتيجه فرآيندهاي جاري اقتصاد ماست و هنگامي که شعار آزاد سازي اقتصاد مي دهيم و مي خواهيم به سازمان جهاني تجارت بپيونديم، نتيجه اش اين است که اطرافمان تبليغ کالاهاي خارجي را مي بينيم و واردات بسيار زياد است، در حالي که توليد به کندي انجام مي شود.
وي ادامه داد: منافع ملي ما در گرو توسعه اقتصادي و افزايش توليد داخلي است و توليد داخلي هم نيازمند حمايت و برنامه ريزي است.
نکته پاياني
همه ما مي دانيم که هر کالاي خارجي که درکشور وارد و مصرف مي شود، بخش اعظم هزينه خريد آنها نتيجه فروش ثروت ملي نفت است . هر چند منکر اين موضوع نيستيم که حتماً نبايد از کالاهاي خارجي استفاده کرد اما وقتي کالاي مشابه داخلي وجود دارد، چرا بايد به چنين کالاهايي دل ببنديم؟
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.