نمایشگاهبین المللی مشهد از اهداف خود فاصله گرفته است
برگزاری نمایشگاهها یکی از ابزارهای مهم در شناسایی نیاز مشتریان و همچنین معرفی توانمندیهای واحدهای تولیدی و خدماتی به بازارهای مختلف است. امروزه اهمیت برگزاری نمایشگاه برکسی پوشیده نیست و این اهمیت روزبهروز درحال گسترش است. در باب اهمیت نمایشگاهها همین بس که براساس بررسیهای صورت گرفته، برگزاری نمایشگاهها در سال دستکم 300میلیارد دلار در اقتصاد جهانی درآمد ایجاد میکند.
با توجه به موقعیت مشهد در کشور و نقش این شهر در اتصال آسیای میانه و افغانستان به بازارهای جهانی بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این شهر میتواند به یکی از مراکز نمایشگاهی کشور تبدیل بشود. با این حال برخی کارشناسان معتقد هستند این مسئله تاکنون تحقق پیدا نکرده است. این مسئله بهانهای شد تا با فعالان بخش خصوصی و مسئولان نمایشگاه بینالمللی مشهد گفتگو کنیم و علت این مسئله را جویا شویم.
در همین زمینه دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد قابلیت تبدیلشدن به یکی از مراکز نمایشگاهی مهم در کشور و منطقه را دارد، گفت: با این حال از زمانی که برگزاری نمایشگاههای تخصصی به بخش خصوصی واگذار شده است این هدف تا حدودی تحت شعاع قرار گرفته است.
نمایشگاه مشهد؛ محلی برای گذران اوقات فراغت
فیروز ابراهیمی افزود: هدف از برگزاری نمایشگاهها، ایجاد فرصت برای تولید داخلی است؛ اما از زمان برونسپاری به علت اینکه برگزارکنندگان بیشتر به دنبال تامین منافع مادی هستند این مسئله موجب شده تا حدودی کیفیت نمایشگاههای برگزار شده در مشهد تحت الشعاع قرار بگیرد.
وی با انتقاد از حضور افراد غیرمتخصص در نمایشگاههای تخصصی تصریح کرد: بهتر است برخی روزها بازدید از نمایشگاهها را منحصر به افراد متخصص کنیم تا آنها بتوانند در یک محیط تخصصی با یکدیگر تبادل نظر کنند. ابراهیمی ادامه داد: با این حال هماکنون و بهویژه در تابستانها نمایشگاه مشهد تبدیل به محلی برای گذاران اوقات فراغت از سوی خانوادهها شده است.
با این حال مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی مشهد با بیان اینکه تاکنون نمایشگاه در راستای ارتقای سطح برگزاری نمایشگاهها، با بهسازی روشها و نیز شناسایی شرکتهای برگزارکننده توانمند، گامهایی اساسی در رفع کمبودها برداشته است،گفت: نمایشگاه بینالمللی مشهد با تدوین موارد نظارتی، عملکرد فعالیت برگزاری یک عنوان نمایشگاهی از ابتدا تا پایان آن را به صورت کامل تحت نظارت قرار میدهد تا همراستا بودن اقدامات با شاخصهای طراحی شده تضمین شود. این ارزیابیها کامل بوده و از اطلاعرسانی و تبلیغات تا شفافیت مالی و نحوه برخورد و پاسخگویی را شامل میشود.
سیدمحمد سیدی افزود: در سیستم ارزیابی نمایشگاهها، تشویق و جریمه در کنار هم دیده شده است. در قبال فعالیتهای تاثیرگذار شرکتهای برگزارکننده که منجر به کسب امتیاز بالا برای آنها میشود، تشویق و در قبال اقدامات ضعیف که منجر به نارضایتی و کسب امتیاز پایین میشود، جریمه تعریف شده است.
وی ادامه داد: تاکنون با شرکتهای برگزارکننده که گاه به شاخصهای برگزاری کمتر توجه کردهاند، برخوردهای لازم انجام پذیرفته است.
وی با اشاره به انتقاداتی درباره حضور افراد غیرمتخصص از نمایشگاهها در مشهد تصریح کرد: اصولا تعریف نمایشگاه از بازدیدکننده با آنچه در منظر عمومی مطرح میباشد، متفاوت است. نمایشگاهها در گروههای مختلف از جمله تخصصی، عمومی، فرهنگی، فروش و … جای میگیرند. هر گروه نوع بازدیدکننده متناسب خود را طلب
میکند.
سیدی تصریح کرد: مثلا در نمایشگاههای تخصصی، تعداد بازدیدکننده متخصص تصمیمگیر مهم است. چراکه از آنها توقع عقد قرارداد میرود. پس طبیعی است که تعداد این متخصصان کم باشد، اما حاصل آن رضایتمندی غرفهداران خواهد بود که ما از قبیل نمایشگاهها تعداد زیادی در نمایشگاه بینالمللی مشهد داشتهایم.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی مشهد ادامه داد: اما حضور بازدیدکننده معمولی در نمایشگاههای عمومی و فروش معنی پیدا میکند که البته از آنجا که نمایشگاه بینالمللی مشهد ارتقای کیفی یافته است، تعداد بازدیدکنندگان متخصص حتی در نمایشگاههای عمومی و فرهنگی هم درخور توجه است. هرچند فرهنگ بهرهبرداری از نمایشگاهها نیاز به تبیین بیشتر برای عموم جامعه دارد.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا مناسب به نظر میآید که اشاره کنم علاوه بر فعالیت برای جذب بازدیدکننده تخصصی از سایر استانها، با وجود هزینههای زیاد، برای دعوت هیئتهای تجاری از سایر کشورها نیز اقدام میشود. در زمینه پس از 15سال فعالیت نمایشگاه بینالمللی مشهد، اکثریت درخور توجه شهروندان تفاوت نمایشگاههای عمومی و تخصصی را میدانند .
عضویت نمایشگاه بین المللی مشهد در اتحادیه جهانی نمایشگاه ها
وی افزود:این موضوع در اطلاعرسانیهای عمومی هم اعلام میشود. حتی برای استفاده مناسبتر مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان متخصص، معمولا ساعات و روزهای خاصی برای ایشان در نظر گرفته میشود.
سیدی تاکید کرد: پس از نمایشگاه بینالمللی تهران که به دلیل مرکزیت و سابقه چندین ساله، در جایگاه اول کشور است، نمایشگاه بینالمللی مشهد در جایگاه دوم از نظر کیفی و کمی قرار دارد. فضای مناسب و استاندارد نمایشگاهی و وجود زیرساختهای حملونقل و اقامتی مشهد، باعث شده صنعت نمایشگاهی رشد درخور توجهی در این شهر داشته باشد.
وی بیان کرد: این نمایشگاه از اعضای فعال اتحادیه جهانی نمایشگاهها (ufi) است و بدین ترتیب میتوان گفت: مشهد در صنعت نمایشگاهی کشور، سهمی با حجم زیاد به لحاظ سختافزار و نرمافزار دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.