آرامش در حال بازگشت به صنعت خودرو خراسان رضوی است
اخبار مختلف نوید دهنده برداشتن تحریم خودرو برای خودروسازان خراسان رضوی که سهم ارزنده ای در این صنعت دارند، نقطه امیدی برای رونق کسب و کار و ایجاد افق جدید برای تحول در این صنعت است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خودروسازان با عدم افزایش دستوری قیمت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت رو به رو شدند اما روند مثبت مذاکرات هسته ای و خبر برداشتن تحریم ها آنان را به ادامه کار امیدوار کرد اما باید بدانیم که تاثیر تحریم ها در صنعتی که اسم ملی را یدک می کشد، چقدر بوده است.
به گفته دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دولت سابق بویژه اوایل امسال نوسان قیمت خودرو، شرکت های خودروسازی را با رکود مواجه کرد به طوری که سهم قطعه سازی شرکت های خراسانی نصف شد.
ˈفیروز ابراهیمیˈ افزود: وضعیت شرکت های قطعه سازی خودرو خراسان رضوی با بحران مواجه شد به گونه ای که سهم قطعه سازی شرکت های استان در کشور از 30 درصد به 15 درصد کاهش یافت.
وی بیان کرد: شرکت های خودرویی زیان ده ترین شرکتهای موجود در بورس طی ماه های ابتدایی امسال بودند و عمده مشکلات شرکتهای خودرویی موانع موجود در واردات، افزایش قیمت ارز و در نهایت افزایش قیمت مواد اولیه در کشور بود.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی کاهش تولیدات خودرو به ویژه در مدل هایی که وابسته به واردات قطعات از خارج بود را از دیگر مشکلات شرکت های خودروساز عنوان کرد و افزود: همین کاهش خطوط تولید در ایجاد بخشی از بحران و رکود شرکت های خودرو ساز موثر بوده است.
وی تاکید کرد: علاوه بر آن، افزایش قیمت ها سبب کاهش توان خرید مردم شد که همین موضوع نیز از دیگر علل کاهش تولیدات خودروهای داخلی بوده است.
او افزود: طی ماه های گذشته تولید خودروهای مونتاژی به شدت کاهش یافته که این مساله نشان دهنده قطع همکاری خودروسازان خارجی با داخلی ها است حال آنکه طبق ادعای خودروسازان بیشتر خودروهای تولیدی به درصد قابل قبولی در داخلی سازی رسیده اند.
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و امیدی که رییس جمهوری به صنعتگران بویژه فعالان حوزه خودروسازی داد، باعث شد تا حدی التهاب در این بازار از بین برود و پس از مذاکرات ژنو 1 و توافقات اولیه دو طرف بر سر مساله هسته ای و اخباری که مبنی بر برداشتن تحریم ها از این مذاکرات منتشر شد، بنا به گزارشات معامله خودرو در نمایشگاه های مشهد تقریبا متوقف شد.
یکی از فعالان بازار خودرو در مشهد گفت: هم اکنون قیمت خودرو در بازار بسیار بیشتر از توان خرید مردم است و همین مسئله باعث رکود بازار شده است، به طوری که خریداری برای خودروهای گران قیمت وجود ندارد.
وی که خود را ˈعلی حسینیˈ معرفی کرد، افزود: اینک مردم از خرید و فروش خودرو منصرف شده اند و منتظر هستند تا در روزهای آینده وضعیت بازار مشخص شود.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که به دنبال پایین آمدن قیمت برخی خودروها در بازار طی چند هفته اخیر، معلاملات خوبی انجام می گرفت.
وی گفت: هم اکنون خودرو پژو 405 بنزینی در بازار به قیمت 275 میلیون ریال ، سایپا 111 مدل SX به قیمت 190 میلیون ریال، پژو پارس به قیمت 355 میلیون ریال، تندر 90 مدل E1 ایران خودرو به قیمت 325 میلیون ریال و رانا هم به قیمت 320 میلیون ریال خرید و فروش می شود.
یکی از فعالان صنعت خودرو و مسوول شرکت فولاد آلیاژ ایران وابسته به ایران خودرو شرایط برای قطعه سازان خودرو در بازار را بسیار دشوار دانست.
او گفت: نوسان نرخ ارز باعث شده شرکت های عرضه قطعات خودرو مشتری های خود را از دست بدهند.
ˈرضا نجفیˈ افزود: شرایط اقتصادی امسال باعث شد که تولیدات ایران خودرو 46 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یابد و همچنین بخش عمده ای از مواد اولیه قطعات وارد کشور نشود اما پس از انتخابات و همچنین مذاکرات ژنو 1 تولیدات جان تازه ای گرفت و شواهد نشان می دهد شرایط رو به بهبودی است.
وی حمایت دولت از قطعه سازان خودرو را ضروری دانست و گفت: دولت با پرداخت تسهیلات به شرکت های بزرگی مانند ایران خودرو و پرداخت مطالبات قطعه سازان می تواند به رونق این بازار کمک کند.
وی بیان کرد: چند سال قبل مقرر شد که تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به ایران خودرو از سوی دولت پرداخت شود که محقق نشد و ضرر اصلی این قضیه متوجه قطعه سازان خودرو از جمله خودروسازان خراسان رضوی شد لذا باید دولت در این وضعیت تغییری ایجاد کند و پرداخت تسهیلات را تداوم بخشد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره گفت: با برداشتن شدن تحریم خودرو از آنجا که بازار ایران بکر است خودروسازان خارجی تمایل زیادی خواهند داشت که به این بازار ورود پیدا کنند و در این میان خراسان رضوی می تواند یکی از اهداف سرمایه گذاری این خودروسازان قرار گیرد.
ˈسید حسن حسینیˈ افزود: از سوی دیگر حضور فعال و موثر صنعتگران خودرو در بازارهای بین المللی نیازمند حرکت متناسب با تغییرات سریع تکنولوژی، تنوع تولیدات و خدمات، تغییر رویکردها به سمت استفاده از فناوریهای نوین و تولید محصول دانش بنیان است.
وی اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، عزم دولت برای همکاری نزدیک با بخش خصوصی و امیدی که رییس جمهوری به بخش صنعت داد باعث شد که همان ماه های نخست 20 خودروساز بزرگ از کشورهای مختلف جهان به ایران بیایند.
وی بیان کرد: مذاکرات ژنو 1 نیز آرامش نسبی را برای صنعت و بازار خودرو در ایران به همراه داشت و اعتقاد دارم اگر طرف مقابل غربی به تعهدات خود عمل کند بخش صنعت کشور بویژه خودرو رونق خواهد یافت.
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره اظهار داشت: استان خراسان رضوی قطب دوم تولید خودرو در کشور است و سهم زیادی از نیروی کار و ارزش افزوده در این صنعت دارد.
محسن خندان دلˈ افزود: با برداشت تحریم ها ، صنعت خودروی خراسان به شکوفایی رسیده و یک سری صنایع زیر دست فعال می شوند که در نهایت باعث رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و رونق روابط تجاری و همچنین کاهش قیمت خودرو خواهد شد.
او بیان کرد: پس از برداشتن تحریم ها به شرط حمایت های لازم دولت از صنعتگران خراسان رضوی و پرداخت تسهیلات لازم برای روان سازی تجارت و تولید، به طور قطع شاهد تحول در این بخش خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت ایران خودروی خراسان نیز در این باره گفت: شرایط تحریم ها برای کشور ایران تاکنون به گونه ای بوده است که کشورمان در پشت میز مذاکره با غرب با یک چانه زنی جدی با طرف مقابل برای برداشتن آنها مواجه بوده است.
ˈمحمد مهدی سیادتˈ افزود: مذاکرات تاکنون به گونه ای پیش رفته است که نشانه هایی از بهبود وضعیت اقتصادی از جمله صنعت خودرو به چشم می خورد.
وی بیان کرد: هرچند نباید از نظر دور داشت که با روی کار آمدن دولت یازدهم، امید و نشاط بر فضای صنعت در کشور حاکم شده و کارآفرینان به ادامه کار و تلاش بیشتر امیدوار شده اند.
وی اظهار داشت: در طول تحریم های اقتصادی بخش قطعات صنعتی که عمدتا وارداتی بودند بیشترین آسیب را متحمل شدند که این مساله صنعتگران را وادار به تولید قطعات در داخل کشور کرد و تا حدودی در برخی صنایع از جمله خودرو به موفقیت دست یافتند.
وی بیان کرد: در طول سالهای اخیر تحریم های بانکی به بخش صنعت کشور ضربه زد و گرفتاریهایی برای واردکنندگان کالاهای تولیدی و مصرفی به وجود آورد.
وی گفت: اما خوشبختانه به دلیل تحریم ها، سیستم های کیفیت کالا در کشور روز به روز بهتر می شود و به دلیل وجود نیروهای تحصیلکرده و متخصص ظرفیتهای علمی و صنعتی کشور رو به افزایش است.
وی افزود: شاید تحریم ها بخش قطعات یدکی در صنعت را با مشکل مواجه کرد و کیفیت آنها تا حدی پایین آمد اما تاکنون صنعتگران این بخش توانستند دوام بیاورند و با برداشتن تحریم ها، فضای جدیدی برای رونق صنعت در کشور بوجود خواهد آمد.
وی بیان کرد: با برداشتن تحریم ها و تعاملات سازنده خودرو سازان با کشورهای دیگر، صنعت خودرو در ایران رونق می یابد و به سمت رقابتی شدن پیش رود تا رشد واقعی شکل بگیرد و این مساله با حمایت دولت به تحقق می رسد.
استاندار خراسان رضوی در ماه جاری طی بازدید از خطوط تولید شرکت ایران خودروی خراسان، صنعت خودروسازی را موتور محرک سایر صنایع دانست.
ˈمحمد حسین فروزان مهرˈ با اشاره به سهم 5/2 درصدی این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور، اظهار داشت: صنعت خودروسازی در ایران بعد از چهار دهه تلاش به جایگاه مطلوبی دست یافته به طوری که امروز سهم 18 تا 20 درصدی از ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص داده است.
وی بازتعریف و تغییر راهبرد در حوزه محصول، بنگاه، اقتصاد ملی و جهانی را شرط لازم برای حضور موثر در کلاس جهانی صنعت خودرو دانست و افزایش بهره وری نیروی کار و سرمایه در این حوزه را یک ضرورت عنوان کرد.
او ضمن مطلوب توصیف کردن فعالیتهای ایران خودروی خراسان گفت: این استان دومین قطب تولید خودروی کشور به شمار می رود و با استقرار بیش از 350 واحد قطعه ساز، 18 درصد ظرفیت قطعه سازی خودروی کشور مربوط به این استان است.
وی با اشاره به ارتباط صنعت خودروسازی با سایر صنایع بالا و پایین دستی و سهم قابل توجه آن در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار گفت: به منظور پویاتر شدن این صنعت، حمایت های لازم در چارچوب قانون از سوی دستگاه های اجرایی استان به عمل خواهد آمد.
وی با بیان اینکه 90 درصد بهای تمام شده خودرو مربوط به قطعه است، اظهار امیدواری کرد که با حل مشکل قطعه سازان بتوانیم سهم ارزش افزوده تولید قطعات خودروی خراسان که اکنون 10 درصد کل ارزش تولیدات کشور است را ارتقا دهیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: امروز صنعت خودروسازی استان به عنوان یک صنعت در مقیاس بزرگ، نیازمند حمایت است؛ صنعتی که با بهره مندی از مجهزترین خطوط مونتاژ توان تولید ظرفیت اسمی 150 هزار دستگاه خودرو را در سال داشته و در حال حاضر سهمی معادل 12 درصد تولید خودروی کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیر ارتباطات ایران خودروی خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت:43 هزار و 722 دستگاه خودرو از ابتدای امسال تاکنون در شرکت ایران خودرو خراسان رضوی تولید شده است.
ˈمحمد قندیˈ افزود: گرچه به دلیل تحریم های موجود میزان تولید خودرو امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 19 و نیم درصد کاهش داشته اما پیشرفت این شرکت در ساخت انواع قطعات خودرو گامی موثر در جهت خودکفایی بوده است و تا حدی مشکلات را کاهش داد.
وی افزود : در مدت مشابه پارسال 62 هزار و 548 دستگاه خودرو در ایران خودروی خراسان تولید شده بود.
وی ضمن مطلوب توصیف کردن فعالیت های ایران خودروی خراسان افزود: با استقرار بیش از 350 واحد قطعه ساز، 18 درصد ظرفیت قطعه سازی خودروی کشور در خراسان رضوی قرار دارد.
او اظهار داشت: ایران خودرو خراسان فعالیت خود را از سال 1365 آغاز و تا کنون 705 هزار و 316 دستگاه انواع خودرو تولید کرده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.