قیمت محصولات صادراتی بزرگترین مانع تحقق اقتصاد مقاومتی
مروری بر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری نشاندهنده توجه ویژه این سیاستها به توسعه صادرات کشور میباشد، بهطوریکه در قسمتهای مختلف این سیاستها بر لزوم کاهش هزینههای واحدهای تولیدی در راستای افزایش صادرات غیرنفتی تاکید شده است. ابلاغ این سیاستها فرصتی فراهم کرد تا با مروری بر شرایط تولید، مهمترین عوامل افزایش هزینه را برشمرده و راهکارهایی در خصوص برونرفت از این مشکلات
بیان کنیم.
از جمله عوامل مؤثر در توسعه صادرات، کاهش قیمت تمام شده و عرضه ارزانقیمت کالاها به بازارهای هدف است که متاسفانه به دلایل کاملا مشخص محصولات ایرانی با قیمت تمام شده نسبتا بالا روانه بازارها میشود و این امر در حفظ و گسترش بازارهای صادراتی محصولات ایران تاثیرات منفی به جای گذاشته است. در ادامه به برخی از مهمترین عوامل افزایش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران اشاره خواهیم کرد.
فقدان یا کمبود اعتبارات مالی ارزان، یارانههای نقدی مستقیم و تسهیلات صادراتی مناسب. برای مثال تاخیر در تسویه بهموقع مطالبات صادرکنندگان در قبال حقوق و عوارض دریافتی از مواد اولیه وارداتی که برای ساخت کالاهای صادراتی به کار میرود، از جمله عوامل افزایش قیمت تمام شده محصولات ایرانی به شمار میرود. اعمال نشدن معافیتهای کامل مالیاتی برای تمامی صادرات از دیگر عوامل افزایش قیمت تمام شده محصولات ایرانی است.
روند اداری وقتگیر در پروسه تولید و صادرات که باعث گردش بسیار کم سرمایه در سال میشود، به همراه تعرفههای نسبتا متنوع و گاه بالای سازمانهای مختلف از دیگر عوامل افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی ایران میباشد.
تورم نسبتا بالای داخلی و در نتیجه افزایش هزینه عوامل تولید – همچون حقوق کارگران، سوخت، انرژی، اجارهبها، افزایش قیمت زمین و… – و عدم جبران آن از سوی نرخ ارز صادراتی – که نرخ آن در سالهای گذشته تقریبا ثابت بوده و متناسب با تورم موجود افزایش نیافته – به علاوه زیان بالای صادرکننده به هنگام فروش ارز صادراتی به سیستم بانکی از دیگر عوامل افزایش قیمت تمام شده محصولات ایرانی میباشد.
فعالیت «زیرظرفیت» واحدهای تولیدی در افزایش هزینههای تولیدی مؤثر است. «عدم توجیه اقتصادی» بسیاری از سرمایهگذاریهای صورت گرفته در بخش صنعت – بهویژه دولتی – در گرانی و رقابتی شدن کالاهای صادراتی مؤثر میباشد.
برخی پیشنهادها برای کاهش قیمت تمام شده
افزایش تسهیلات بانکی ارزان، یارانههای نقدی مستقیم و تسهیلات صادراتی مناسب از جمله معافیت کامل گمرکی مواد اولیه وارداتی که در تولید محصولات صادراتی به کار میرود، همچنین کاهش پیشپرداخت برای ورود این مواد و تسویه سریع و بهموقع مطالبات صادرکنندگان از جمله راهکارهایی است که میتواند ضمن تقویت نقدینگی واحدهای تولیدی و صادرکنندگان، در کاهش هزینههای آن مؤثر باشد و در نهایت ضمن کاهش قیمت تمام شده محصولات صادراتی ایران، باعث افزایش قدرت رقابت آنها در بازارهای جهانی میشود.
انجام برنامهریزیهای لازم جهت کاهش تشریفات زائد و وقتگیر که در افزایش گردش سرمایه صادرکنندگان و نهایتا کاهش هزینه صادرات مؤثر میباشد. کاهش یا ممانعت از افزایش بیرویه در نرخ تعرفهها و هزینههای دریافتی سازمانهای دولتی از صادرکنندگان در کاهش قیمت تمام شده محصولات صادراتی ایران مؤثر میباشد. خرید ارز صادراتی از صادرکنندگان با نرخ کاملا واقعی و حقیقی آن. در این خصوص علاوه بر لحاظ قیمت نرخ بازار آزاد ارز، افزایش قیمت عوامل مختلف تولید که در سالهای گذشته صورت گرفته و حتی از طریق افزایش نرخ آزاد ارز نیز جبران نشده میبایست لحاظ گردد و مابه التفاوت آن بهصورت یارانه مستقیم از سوی دولت به صادرکنندگان پرداخت شود.
رفع مشکلات موجود در صنایع و واحدهای تولیدی در راستای فعالیت با ظرفیت کامل و اسمی آنها در کاهش هزینههای تولیدی مؤثر میباشد. تعطیلی و ممانعت از ایجاد و فعالیت واحدهای تولیدی که دارای توجیه اقتصادی نیستند، در کاهش قیمت تمام شده واحدهای تولیدی ایران مؤثر میباشد.
سیدمحسن موسویزاده
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.