یک اقتصاددان: خرید کالای داخلی به اقتصاد مقاومتی کمک می کند
اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در خصوص نقش مردم در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: در ابتدا فهم مردم از اقتصاد مقاومتی اهمیت ویژهای دارد. خانواده میتواند با مصرف صحیح و تغییر الگو ، کاهش وابستگی را در حوزه واردات به وجود آورده و به اقتصاد ملی کمک کند و در سطح توزیع کالا و خدمات نقش مؤثری داشته باشد.
محمد خوشچهره با بیان اینکه خرید نوروزی کالاهای داخلی یکی از عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: خانواده ها با دوری از تشریفات، کالاهای وابسته و اشرافیگری در سطوح مختلف میتوانند نقش اثرگذار و تعیینکنندهای در چرخه اقتصاد داشته باشند، به خصوص در شرایطی که تحریم شکل جدیتری به خود گرفته و فشار دنیای سلطه و استکباری فراتر از فشارهای اقتصادی است.
خوشچهره افزود: از طرف دیگر، دولت باید از ظرفیتهای داخلی به نحو احسن استفاده کند و با حمایت از سرمایههای ایرانی به سمت تولید با کیفیت داخلی پیش رود.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: اقتصاد مقاومتی مفهومی شبیه اقتصاد ریاضتی ندارد و یک تاکتیک نیست؛ بلکه یک نگرش و بینش است. به این معنا که باید یک حضور پررنگ، تمام عیار و فعال در عرصه اقتصاد جهانی داشته باشیم؛ اما چون بخشی از اقتصاد جهانی در یک فضای تقابلی با ما قرار دارد، باید هوشمندانه جلو برویم.
وی افزود: فضای امروز را میتوان به یک ورزشکار تشبیه کرد که با هدف پیروزی و موفقیت برای ورود به همه زمینهها تلاش میکند با این تفاوت که برای رسیدن به موفقیت زمانی با گارد باز جلو میرود و زمانی دیگر هوشمندانه، باتدبیر و با گارد بسته مقابله میکند. اقتصاد مقاومتی نیز شبیه حالت دوم میباشد که مردم، فعالین اقتصادی و نظام تصمیمساز و برنامهریز در درجه اول باید درک محیط را داشته باشند.
این اقتصاددان با بیان اینکه اعضای خانواده میتوانند با ارج نهادن به تولیدات داخلی به اقتصاد ملی کمک کنند، ادامه داد: این کمککردن منجر به پیشرفت در چرخه اقتصاد ملی و اقتصاد خانواده میشود. با تغییر نگرش، حضور فعال در تولید ملی، مصرف کمتر و پس انداز بیشتر، محیط اقتصاد مقاومتی ایجاد میشود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.