فروش پوشاک ایرانی با مارک ترکی!
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان اینکه در اوایل دهه70، 700واحد تولید پوشاک در بازار رضای مشهد مشغول فعالیت بودند، گفت: متاسفانه روند قاچاق پوشاک باعث شده است تا این میزان در سالهای اخیر به 100واحد تولیدی کاهش یابد، بهطوریکه برخی از آنها تبدیل به انبار شدهاند.
پرویز فروزانفر در دومین همایش تخصصی پوشاک در مشهد تصریح کرد: تولیدیهای پوشاک مشهد نهتنها از نظر کیفیت با مشابههای خارجی خود رقابت میکنند، بلکه حتی بهتر از آنها هستند، اما در حال حاضر وضعیت بازار به گونهای است که برخی واحدهای صنفی برای فروش اجناس خود مارک ترک به آنها میزنند.وی با بیان اینکه هماکنون بازارهای معروف شهر پوشاکهای خود را با برند ترک به فروش میرسانند، بیان کرد: در خیابان سجاد مشهد بیشتر فروشگاههای پوشاک برای جلب مشتری اقدام به عرضه پوشاک ترک میکنند، این در حالی است که باید فضا را با تولید باکیفیت و برندسازی به گونهای پیش ببریم که استقبال از کالاهای داخلی در سطح شهر افزایش یابد.
40درصد خرید زائران مربوط به پوشاک است
وی با بیان اینکه سالانه 22 تا 27میلیون زائر به مشهد مسافرت میکنند، تصریح کرد: 40درصد خرید زائران مربوط به پوشاک است. آماری که نشان میدهد مشهد ظرفیت تبدیل شدن به مرکزی برای عرضه پوشاک داخلی را دارد.
وی با بیان اینکه در سدههای گذشته ایران یکی از کشورهای تولیدکننده و صادرکننده ابریشم بود، گفت: با این حال در طول تاریخ این صنعت جایگاه خود را از دست داد، به طوری که به مرور 500هزار شغلی که صنعت ابریشم ایجاد کرده بود، از بین رفت.
فروزانفر درخصوص جایگاه پوشاک درکشفیات قاچاق گفت: 70درصد رقم ارزشی کشفیات قاچاق، مربوط به پوشاک است.
واردات ارزان؛ بلای جان صنعت پوشاک
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه در سالهای گذشته پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز باعث لطمه به تولیدکنندگان پوشاک داخلی شد، گفت: در سالهای گذشته نرخ ارز را به صورت مصنوعی 900تومان نگه داشتیم؛ مسئلهای که باعث شد پوشاک وارداتی بهمراتب ارزانتر از مشابه داخلی باشد؛ به طوری که کالاهای داخلی نتوانند با مشابه خارجی رقابت کنند.
راضیه علیرضایی با بیان اینکه برندسازی یکی از راهکارهای تقویت جایگاه پوشاک داخلی است، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین خرید پوشاک در سنین 14 تا 25 صورت میگیرد، مسئلهای که نشان میدهد با ایجاد برند داخلی میتوانیم تقاضا برای کالاهای ایرانی در این فاصله سنی را افزایش دهیم.
همچنین تولیدکننده نمونه پوشاک کشور در این همایش با بیان اینکه هماکنون بازار پوشاک ایران در اختیار چین، ترکیه و بنگلادش قرار دارد، گفت: اگر همینطور پیش برویم، تا چند سال دیگر بازار پوشاک ایران به دست کشورهای تاجیکستان و افغانستان خواهد افتاد.
حسینپور با بیان اینکه یکی از راهکارهای تقویت جایگاه پوشاک داخلی برندسازی است، تصریح کرد: تولید برند یکی از بهترین راهکارها برای ترویج پوشاک داخلی است. مدیر پوشاک اطمینان تصریح کرد: همچنین باید تلاش کنیم تا فرهنگ استفاده از پوشاک داخلی را نیز در بین شهروندان داخلی ترویج دهیم تا از این طریق خرید کالاهای داخلی افزایش یابد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.