جلوی فروش استاندارد ایزو را بگیرید
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همایش روز جهانی استاندارد در مشهد، گفت: لطفی کنید و جلوی فروش استاندارد ‘ایزو’ در کشور را بگیرید.
حسن حسینی‘ روز یکشنبه در ‘همایش روز جهانی استاندارد’ در مشهد با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران، افزود: ‘ایزو’ در جایگاه خود استاندارد خوبی می باشد اما پایش ایزو از اخذ ایزو مهمتر است.
وی گفت: هم اکنون موسساتی در کشور ما هستند که با اخذ مبالغی ‘استاندارد ایزو’ صادر می کنند و از آنجا که نمی توان جلوی ایزو فروشان را گرفت بیائیم و جلوی کسانی را که ایزو می خرند، بگیریم.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: عده ای فکر می کنند استاندارد فقط اختصاص به کیک، کلوچه و شربت دارد اما واقعیت این است که هر چه انسانها با آن سر و کار دارند باید استاندارد باشد همانطور که در دنیا این استانداردها تدوین شده و امید است که در ایران هم بشود.
وی با بیان اینکه فرهنگ استاندارد باید در بین مردم نهادینه شود گفت: در هفته استاندارد برنامه ای در ارتباط با فرهنگ سازی در خصوص استاندارد از صدا و سیما ندیدم و اگر برنامه ای نیز وجود داشته حداقل بازتاب خوبی در بین مردم نداشته است.
حسینی افزود: مدت اعتبار پروانه های استاندارد واحدهای تولیدی یک سال می باشد که مدت زمان کوتاهی است و تمدید آن حدود دو ماه طول می کشد لذا طولانی تر شدن مدت اعتبار این پروانه ها به پنج یا حداقل سه سال، خواسته واحدهای تولیدی از سازمان ملی استاندارد ایران است.
‘ایزو’ مخفف عبارت انگلیسی International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین المللی استانداردسازی است که یک مجمع بین المللی از سازمانهای استاندارد کشورهای عضو، آن را تشکیل می دهد. ایزو یک شبکه از موسسات استاندارد ملی در ۱۴۷ کشور دنیا است که بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو کشور سوییس فعالیت می کند که وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را دارد.
‘ایزو’ یک موسسه غیردولتی است یعنی هر کدام از اعضای آن الزاماً نماینده ملی کشور خود نیستند.
سال ۱۹۸۷ میلادی کمیته فنی ۱۷۶ سازمان ایزو(ISO/TC ۱۷۶ ) سری استانداردهای ISO ۹۰۰۰ را به جهان ارائه کرد. هدف از تدوین این سری استاندارد ایجاد الگویی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سامانه های مدیریت و تضمین کیفیت بود که مورد استقبال جهان قرار گرفت. سامانه های های مدیریت کیفیت به منظور حفظ سطح کیفیت تعریف شده و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایندها در سازمان پیاده سازی می شود. در واقع استاندارد ایزو به یک محصول خاص داده نمی شود بلکه فرایند تولید کالا یا خدمات را در یک واحد تجاری مورد ارزیابی قرار می دهد. امروزه واحدهای خدماتی نیز مانند واحدهای صنعتی علاقه زیادی به استقرار سامانه های کیفیت نشان می دهند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.