داوران، تحت تأثیر نامهای بزرگ قرار نگرفتند
در معیارهای داوری همراه ارزشهای رسانهای؛ تخصص محور بودن آثار نیز مورد توجه قرار گرفت.
رئیس هیئتداوران ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه در خصوص اهمیت جایگاه رسانه و پیوند آن با صنعت به عنوان نقطه عطف گفت: توسعه کامل یک کشور در گرو پیشرفت همهجانبه و یکپارچه در عرصههای مختلف نظامی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی است. فعالان عرصه صنعت، دستهای توانمند و ارادههای مستحکم در حوزه تولید و اقتصاد دارند و فعالان عرصه رسانه از قلمهای پویا و اندیشههای پیشرو در حوزه اطلاعرسانی و آگاهی بخشی برخوردارند. اجماع این دو حوزه، نویدبخش فصلی نوین در عرصه رونق تولید است و این جشنواره نیز به همین دلیل اهمیت دارد.
غلامرضا بنیاسدی درباره فرآیند داوری افزود: در این جشنواره به فراخور تخصص محور بودن، همه ارزشهایی که در حوزه رسانه باید موردتوجه قرار گیرد، در دستور کار داوران قرار داشت و نمرهای که به آثار اختصاص پیدا کرد، میانگینی از حوزههای مختلف برندسازی، صادرات، صنعت و امیدآفرینی بود. در جریان داوری آثار، آنچه موردتوجه داوران قرار گرفت، آثاری بود که بهموازات ارزشمندبودن از نظر استانداردهای رسانهای، از نظر اقتصادی و صنعتی هم حائز شرایط برتر و برگزیده بود.
بنیاسدی ادامه داد: جدا از شاخص های حرفه ای که باید خبرنگار در اثر خود لحاظ کند، وفاداری به زبان فارسی و نگارش مبتنی بر آن از مهمترین بایستگی هایی است که در داوری آثار این جشنواره در نظر گرفته شده است. انتخاب موضوع مناسب، انتخاب تیتر مناسب، شیوه نگارش، رعایت ارزشهای خبری، انتخاب لید مناسب، هماهنگی بین تیتر و متن، استفاده از سبک مناسب، درست نویسی و استفاده از تکنیک مقایسه، خلاقیت و برجستگی و کمیت مناسب کار از مولفه های دیگر برای داوری این آثار است که خروجی یک اثر رسانه ای را مطلوب می کند.
این پیشکسوت رسانه افزود: داوران نام پدید آورنده اثر یا رسانه منتشر کننده را نمی دانستند؛ به جای اسم صاحب اثر یک عدد تعریف شده بود و جای نام رسانه نیز نقطه چین قرار داشت.
وی ادامه داد: توزیع جوایز هم نشانگر این است که بدون تاثیر نام بزرگِ افراد و نام پراحترام رسانه ها سنجش انجام شده است. علاوه بر مولفههای حرفهای، متناسب با سیاستهای جشنواره نیز یک سری مولفهها تعریف شد که بر انتخاب اثر برتر تاثیر گذاشت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.