بیانیه هیئت داوران ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه
هوالصانع
«بیانیه هیئت داوران ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه»
صنعت، موجودی انتزاعی نیست. عینیتی زمینی دارد با ظرفیتی بالقوه که چون به فعلیت برسد، فعالان عرصه خویش را قدر مینهد و بر صدر مینشاند. صنعت، پیشرانِ اقتصاد و خط مقدم دفاع از توان و هویت ایران عزیز است. جبههای گسترده که نگاهِ جبههای را نیز طلب میکند. نگاهِ جبههای، هم به معنای قداست نگاه و هم به معنای همهگیری آن. رسانه مظهر این نگاهِ مقدس و همهگیر است که چون به صنعت افتد، شأنی کیمیایی خواهد داشت تا با رفع مشکلات، فرصت طلاسازی از ظرفیتها را فراهم آورد.
جشنواره تولید ملی و رسانه با این نگاه برنامهریزی شد تا در داد و ستد صنعت و رسانه، جامعه به روزهای بهتر برسد. درکِ درست و دقیقِ شرایط اقتصادی، وضعیت پرفراز و فرود صنعت و شرایط صاحبان صنعت، یک بایستگی احترام برانگیزی است که در نهاد رسانه مورد توجه است. استقبال فراوان خبرنگاران از 48 رسانه و 11 شهرستان در ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه، نشانگر آن است که رسانه به تولید، توجه دارد و به دنبال حل مشکلات صنعت، نه بر کاغذ، که “علی الارض” است.
مروری بر آثار دریافتی جشنواره تولید ملی و رسانه نشان میدهد که بخش قابل توجهی از دغدغههای بخش تولید، مانند ناترازی انرژی،کمبود نیروی کار، تسهیلات بانکی و فضای کسب وکار، به خوبی مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. ضمن احترام به تولید ملی، تولیدکنندگان و تکریمِ رسانه و رسانهنگاران، توجه دوستان را به نکاتِ حرفهای هیئت داوران جلب میکنیم.
- سوژهیابی و پرداختِ حرفهای همیشه لازم است ولی وقتی درگیر جنگ اقتصادی هستیم، پرداختی چند بعدی به مشکلات عرصه تولید، یک واجب ملی است. انتظار است اصحاب رسانه با نگاه دقیقنگر خویش، بیش از پیش در این میدان، حضوری حرفه ای داشته باشند.
- با توجه به گستردگی نشر و سرعت انتشار پیام، شایسته است، رسانه ها برای تولید محتوا بهویژه در قالب چند رسانهای و فضای مجازی، حضوربیشتری داشته باشند. واقعیت این است که جای بسته های چند رسانهای در حوزه اقتصادی و تولید ملی، بویژه با توجه به تاکیدهای مکرر رهبر انقلاب اسلامی و نیاز امروز کشور در رسانههای مختلف فعال در فضای مجازی، هنوز به جایگاه بایسته نرسیده است. جای خالی آموزش برای تولید چند رسانه ای در رسانههایی که سالها تجربه خوب تولید محتوای مکتوب و عکس داشتهاند به وضوح حس میشود.
- خبر با این که جانمایه کار رسانه است اما متاسفانه همپای دیگر گونههای رسانهای، رشد نداشته است لذا نتوانستیم در این ساحت، نفرات برتر داشته باشیم.
- اقتصاد کلمه، این ترکیبِ دو واژهای، گمشده بسیاری از تولیدات بود. توجه داشته باشیم که در یادداشت، خبر و گزارش و… جایی که میتوانیم مفهوم را با سه کلمه منتقل کنیم، کلام چهارم، حشو و زاید و حتی، مخل انتقال پیام خواهد بود لذا همقلمان عزیز را به کوتاهنویسی، اکیدا توصیه میکنیم.
- در تیتر زنی نیز به این مهم باید توجه داشت اما بسیاري از تیترها نیاز به اجزاي تیتر با تاکید بر روتیتر داشتند و گاه از تکرارکلیشهای رنج میبردند، توجه به علائم سجاوندی و قواعد نگارشی، برای همه تولیدات رسانهای لازم، و برای تیتر، واجب است.
- عکس به عنوان یک رسانه موثر و مستقیم، قابلیت بازنماییِ صریح و واقعگرایانه و عملکرد گزارشی را دارد. نگاه اصلاحگرایانه به ناهنجاریها، معضلات و آسیبهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توسط عکاسان، از امید آفرینترین بخشهای جشنواره بود که بر تنوع آثار میافزود. به دیگر عبارت؛ هرچند در میان آثار عکسهایی نیز به چشم میخورد که شاید مرتبط با موضوع اصلی جشنواره نبود ولی پرده از ناهنجاریهای دیگری برمیداشت که جای تأمل دارد. تأملی که باید در نگاه مسئولان به طرح تبدیل شود تا به اصلاح امور بینجامد.
- ضمن سپاس از همه تلاشگران و برگزارکنندگان ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه، راه را تمام شده نمی دانیم بلکه با نقطه سر خط، کار را برای جشنواره هفتم با همت و تلاش افزونتر آغاز میکنیم.
- هشت برای ما، عددی است مقدس که روح و جان را به نام متبرک حضرت ثامنِ ضامن، برکت میدهد.
السلام علیک یا ابالحسن یا علی ابن موسی الرضا.
جانتان سلامت و قلمتان، مانا باد.
هیئت داوران ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه
غلامرضا بنی اسدی، مجیدرضا فکری، علیرضا کتابدار،
صادق حاتمی، سید محسن موسوی زاده، میترا عبداللهی و مسعود حمیدی.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.