توافق مديران وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع درباره محورهاي اصلي ادغام
بحث ادغام وزارت صنايع و معادن با وزارت بازرگاني جزو مهمترين موضوعات اقتصادي حال حاضر کشور است؛ در همين راستا مديران ارشد دو وزارتخانه صنايع و معادن و بازرگاني در نخستين همايش دو روزه خود در مشهد مقدس، گام هاي اوليه ادغام را به صورت مشترک برداشتند و حاصل اين نشست توافق مديران دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع و معادن در چند محور بود.به گزارش ايسنا، مهدي غضنفري، سرپرست وزارت صنايع و معادن روز شنبه در اين همايش پيشنهادهايي با هدف هم افزايي و افزايش بهره وري وزارتخانه جديد صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد که پس از بحث و بررسي مورد تصويب و توافق معاونان، مديران و روساي صنايع و بازرگاني ۳۱ استان کشور قرار گرفت.در اين همايش محورهايي همچون ايجاد کارگروه مشترک توسط سازمان هاي صنايع و بازرگاني، پايلوت شدن برخي استان ها براي پيگيري موضوعات حوزه صنعت و تجارت، واگذاري عمليات اجرايي طرح آمايش تجاري به شرکت شهرک هاي صنعتي و تشکيل ستاد پيگيري آيين نامه برنامه پنجم توسعه مورد توافق قرار گرفت.تاکيد بر حمايت هم زمان از توليد کننده و مصرف کننده با توجه به اهداف وزارتخانه جديد و اتخاذ شيوه هاي مناسب براي رعايت حقوق هر دو گروه، مبنا قراردادن توليد و تلاش براي خروج از اتکا به منابع نفتي از طريق توليد صادراتي از ديگر موضوعاتي بود که شرکت کنندگان در اين نشست بر اجراي آن ها به توافق رسيدند.
استراتژي صنعت و تجارت فعلا مبنا است
سرپرست وزارت صنايع و معادن و وزير بازرگاني در بخشي از سخنان خود گفت: در حال حاضر دو وزارتخانه صنايع و بازرگاني هيچگونه تغيير استراتژي نخواهند داشت و استراتزيهاي هر کدام از اين دو بخش عينا پيادهسازي ميشود. غضنفري خطاب به شرکتکنندگان در اين همايش گفت: در وزارتخانه جديد، توليد همچنان مبنا خواهد بود و در دفاع از صنعت تدارک سرمايه درگردش، ارائه تسهيلات به طرحهاي نيمهتمام و انجام سرمايهگذاري همچنان پيگيري ميشود. سرپرست وزارت صنايع و معادن همچنين گفت که در حوزه بازرگاني نيز مديريت و کنترل بازار با هدف رفاه حال مردم و جلوگيري از تورم در حال اجراست. غضنفري در عين حال ابراز اميدواري کرد تا استراتژي صنعت و تجارت با هدف همافزايي و افزايش بهرهوري تا پايان سال به مرحله نهايي برسد. سرپرست وزارت صنايع بر پيگيري موضوعات وزارتخانه جديد همچون توليد، تنظيم بازار، سرمايهگذاري، استاندارد، معدن و ساير موضوعات مرتبط در قالب کارگروه مشترک به صورت پايلوت در استانهاي منتخب تاکيد کرد و گفت: پس از بررسي و جمعبندي ميتوان موضوع مورد نظر در پايلوت را در استان و سپس ساير استانها عملياتي کرد. غضنفري به تشکيل ستاد پيگيري آييننامه برنامه پنجم توسعه پرداخت و گفت: بر اين اساس ميتوان ابتدا وظايف هر بخش، سپس چگونگي تجميع آييننامهها و شرح وظايف را مشخص کرد.
انتقال آمايش تجاري به شرکت شهرکها صنعتي
سرپرست وزارت صنايع اساس آمايش تجاري را ايجاد زيرساختها دانست و گفت: با توجه به تعاريفي که از نوع فعاليت شرکت شهرکهاي صنعتي وجود دارد و کارهاي خوبي که توسط آن ها انجام شده، به نظر ميرسد بايد اجراي طرح آمايش به اين شرکت انتقال يابد. وي همچنين تاکيد کرد بايد مديران بازرگاني استانها نيز نسبت به طرح آمايش سرزمين که جزو وظايف وزارت صنايع و بازرگاني بوده مطلع شده و اطلاعرساني لازم به آن ها صورت گيرد تا شاهد همافزايي و مشارکت بيشتر آنها در اين بخش باشيم.
مواضع ۳ کارشناس درباره ادغام براي رفع دعواي تاريخي توليد و تجارت
از سوي ديگر روز شنبه با حضور آل اسحاق، رئيس اتاق بازرگاني تهران، عسگر اولادي، عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران و تهران و محمود دودانگه، معاون برنامه ريزي وزير بازرگاني ميزگردي با موضوع ادغام وزارت صنايع و بازرگاني در خبرگزاري فارس برگزار شد يحيي آل اسحاق، در اين ميزگرد گفت: دعواي تاريخي توليد و تجارت با ادغام وزارت صنايع و بازرگاني حل مي شود، آل اسحاق افزود: ادغام در کنار سياست خارجي هم جهت و بانک مرکزي هم جهت مي تواند ما را به اهداف استراتژيک برساند.رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: وزارت خانه جديد استراتژي جديد مي خواهد، اگر استراتژي ما اين است که توليد صادرات محور باشد و اگر قرار است واردات در راستاي توليد و توليد براي صادرات باشد بايد همه اين موارد ارکان نظام تدبير ما را شکل دهد لذا کسي که عهده دار وزارت خانه جديد مي شود بايد براي صادرات و توليد سهم مناسب در نظر بگيرد و هر دو را هدايت و پشتيباني کند که اين جز با مديريت واحد امکان پذير نيست.
سياست خارجي و بانک مرکزي با ادغام هماهنگ شوند
عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران و تهران با اعلام اين که من از اول ته دلم به اين ادغام خوشايند نبود، گفت:وزير جديد بايد گروه متخصص و مدبر دور خودش جمع کند و اگر يک مديريت صحيح در ادغام وجود نداشته باشد اين ادغام 10 سال هم دوام نميآورد. معاون برنامهريزي وزير بازرگاني معتقد است، ادغام وزارت صنايع و بازرگاني اول، انحرافي را که رانتها و يارانهها در روند سرمايهگذاري کشور ايجاد کرده است، از بين ميبرد؛دوم، ساختار بوروکرات کشور را که هم مسير با اصل 44 نيست، اصلاح مي کند. محمود دودانگه در پاسخ به اين سؤال که آيا با اين ادغام دعواي تاريخي اين دو وزارتخانه تمام ميشود اظهار داشت: در اين ادغام قرار است يک معماري نويني شکل بگيرد ما به واقع اعتقاد داريم که صنعت و تجارت مکمل همديگر هستند و بايد به سمت بازارهاي جهاني حرکت کنيم لذا معتقديم که نگاه دروننگر ما بايد به نگاه بروننگر تبديل شود. بايد مشخص کنيم که ميخواهيم اتکا به داخل داشته باشيم، خودکفا باشيم، از سياست جايگزيني واردات استفاده کنيم يا به فکر تعامل با جهان باشيم. وي افزود: در دوران جنگ به دلايل مختلفي ما رويکرد اول را انتخاب کرديم و از سياست جايگزيني واردات استفاده کرديم يعني هر چه ميتوانستيم توليد کرديم و سرمايهگذاريهاي 30 سال گذشته دروننگر بوده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.